افت قیمت نفت در پی نگرانی‌ها درباره رشد اقتصادی چین

قیمت نفت در معاملات روز سه‌شنبه (۱۳ دی‌ماه) بازارهای جهانی نفت خام به‌دلیل نگرانی از چشم‌انداز رشد اقتصادی چین و برآوردهای صندوق بین‌المللی پول از کُند بودن روند رشد اقتصادی جهان، کاهش یافت.

به گزارش خبرگزاری رویترز از سنگاپور، قیمت نفت روز سه‌شنبه پس از انتشار داده‌های ناامیدکننده اقتصادی چین و اثر منفی آن بر بازارهای جهانی از بالاترین سطح خود در یک ماه گذشته کاهش یافت، در عین حال، کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین‌المللی پول هم درباره سخت‌تر شدن شرایط اقتصادی در سال ۲۰۲۳ میلادی هشدار داد.

قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال در ساعت ۴ بامداد به وقت گرینویچ با ۲۵ سنت یا ۰.۲۹ درصد کاهش به ۸۵ دلار و ۶۶ سنت برای هربشکه رسید.

نفت خام شاخص دبلیوتی‌آی آمریکا با ۲۰ سنت یا ۰.۲۵ درصد افت به ۸۰ دلار و ۶ سنت برای هر بشکه معامله شد.

داده‌های ضعیف از بخش‌های تولیدی و صنعتی چین، بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام و دومین مصرف‌کننده بزرگ نفت جهان بر قیمت‌های جهانی نفت خام تأثیر گذاشته است.

با این حال، فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی از روز دوشنبه (۱۲ دی‌ماه) احیا شد، زیرا برخی شهروندان در شهرهای کلیدی در برابر سرما و محدودیت‌های کرونا مقاومت کردند و این شرایط چشم‌انداز تقویت اقتصاد و تقاضای نفت را افزایش داد.

بازار نفت نمی‌تواند انتظار بهبود سریع اقتصاد چین را پس از سه سال محدودیت‌های ویژه مقابله با کرونا، ورشکستگی گسترده شرکت‌های کوچک و متوسط، افزایش سریع نرخ بیکاری، افزایش سریع نرخ پس‌انداز اجتماعی و رشد سریع داشته باشد.

قیمت نفت در روز جمعه (نهم دی‌ماه) بیش از ۲ درصد افزایش یافت و دو شاخص برنت و دبلیوتی‌آی در پایان سال ۲۰۲۲ میلادی به ترتیب ۱۰.۵ و ۶.۷ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ افزایش یافتند.

کد خبر 466834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =