توافق ‌اوپک‌پلاس ریسک کاهش قیمت نفت را محدود می‌کند

بانک آمریکایی گلدمن ساکس معتقد است اعضای اوپک‌پلاس توانایی بهبود قیمت‌های جهانی نفت خام بدون آسیب رساندن به تقاضای نفت را دارند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، گلدمن ساکس انتظار دارد توانایی فزاینده ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیراوپک موسوم به اوپک‌پلاس برای افزایش قیمت‌ها بدون آسیب رساندن به تقاضا، ریسک کاهشی را برای پیش‌بینی افزایش قیمت نفت در سال ۲۰۲۳ محدود می‌کند.

گلدمن ساکس پیش‌بینی برای تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۳ میلادی را روزانه ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه اعلام کرد که این شرایط بازار نفت را در نیمه دوم سال به سمت کمبود عرضه سوق می‌دهد و قیمت برنت را تا سه ماه چهارم به ۱۰۵ دلار برای هر بشکه می‌رساند.

تحلیلگران گلدمن ساکس در یادداشتی گفتند: این کاهش عرضه به اوپک اجازه می‌دهد تسهیل کاهش روزانه ۲ میلیون بشکه‌ای را در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ میلادی آغاز کند.

اعضای اوپک‌پلاس توافق کردند از نوامبر ۲۰۲۲ تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی عرضه روزانه خود را ۲ میلیون بشکه در روز کاهش دهند.

قیمت نفت خام برنت اکنون حدود ۸۰ دلار در هر بشکه است، در حالی که نفت خام آمریکا نزدیک به ۷۵ دلار معامله می‌شود.

گلدمن ساکس اعلام کرد: با این حال، چنانچه بازار با شرایط بهتری روبه‌رو شود، اوپک‌پلاس می‌تواند به توافق کاهش عرضه پایبند بماند یا با توجه به قدرت تأثیرگذاری قابل‌توجهی که دارد، تولید را کاهش دهد.

قدرت اثرگذاری تصمیم اوپک‌پلاس در سال‌های اخیر افزایش یافته است.

افزون بر این، جایگزین‌های عرضه اوپک، مانند شیل آمریکا، با کشش قیمت پایین و ظرفیت اضافه محدود دست‌وپنجه نرم می‌کنند، در حالی که تقاضا در بازار جهانی انرژی که برای جایگزینی نفت تلاش می‌کند، تغییر چندانی نکرده است.

کد خبر 467313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =