لزوم توجه جدی به موضوع ذخیره‌سازی گاز در کشور/ کشور با ناترازی کلی و فصلی گاز روبه‌روست

عضو کمیسیون انرژی مجلس با تأکید بر لزوم توجه به موضوع ذخیره‌سازی گاز در کشور گفت: درصدد هستیم تا سبد انرژی کشور را در بودجه سال ۱۴۰۲ متنوع‌تر کنیم.

به گزارش خبرنگار شانا، مصطفی نخعی در گفت‌وگوی تلفنی با برنامه تلویزیونی «میز اقتصاد» شبکه خبر به موضوع مصرف بهینه گاز در شرایط کنونی اشاره و اظهار کرد: در شرایط کنونی مرتب مسائل مربوط به تأمین سوخت و گاز را رصد می‌کنیم و در بعضی از مناطق در این باره با مسئولان در ارتباط هستیم، البته در نخستین فرصت نیز نشست‌هایی در این زمینه در کمیسیون انرژی مجلس خواهیم داشت.

وی افزود: در بعضی از مناطق در خراسان جنوبی با افت فشار گاز روبه‌رو شدیم که خوشبختانه هم‌اکنون مشکل خاصی نداریم، اما به‌طور کلی ما با ناترازی فصلی و کلی گاز در کشور روبه‌رو هستیم.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: ناترازی کلی و فصلی گاز باید از یکدیگر تفکیک شوند، سالانه در کشور حدود ۲۵۰ میلیارد مترمکعب گاز مصرف می‌کنیم و در همین حدود نیز تولید داریم، از این رو در ناترازی کلی گاز چالش زیادی نداریم، اما اگر این روند مصرف ادامه یابد در آینده دچار مشکل خواهیم شد.

نخعی اعلام کرد: مشکل اصلی ما ناترازی فصلی گاز است. برای این ناترازی باید تدبیر و برنامه‌ریزی شود. معتقدم زیرساخت‌های انتقال انرژی در کشور نیازمند تقویت شدن است، زیرا عمده منابع تولیدی ما در نفت و گاز در جنوب کشور و برعکس بیشتر در شمال و شمال‌شرق با مصرف روبه‌رو هستیم.

وی به موضوع ذخیره‌سازی گاز اشاره کرد و گفت: بحث ذخیره‌سازی گاز باید به‌طور جدی دنبال شود. درصد ذخیره‌سازی گاز در بسیاری از کشورها بالاست، اما در ایران تنها با یک‌ونیم درصد ذخیره‌سازی گاز روبه‌رو هستیم که رقم پایینی است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس اظهار کرد: باید سبد انرژی کشور متنوع‌تر باشد. فقط گاز، سوخت مورد نیاز کشور نیست، از این رو باید بیش از پیش موضوع استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر جدی گرفته شود که در این باره و در بودجه سال ۱۴۰۲ به این موضوع نیز ورود خواهیم کرد.

کد خبر 467401

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =