برنامه‌ریزی برای احداث خط لوله کمکی تقویت فشار گاز تربت‌جام

وزیر نفت گفت: براساس برنامه‌ریزی احداث خط لوله گاز کمکی برای تقویت فشار گاز تربت‌جام و توابع آن را در دستور کار قرار می‌دهیم تا سال آینده افت فشار گاز برای هموطنان در این منطقه ایجاد نشود. با همه این احوال از مردمی که احیاناً به‌دلیل افت فشار گاز در این منطقه به زحمت افتاده‌اند، عذرخواهی می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به استان خراسان رضوی، جواد اوجی بعدازظهر امروز (یکشنبه، ۲۵ دی‌ماه) در نشست ستاد مدیریت بحران شهرستان تربت‌جام که به‌منظور بررسی میدانی وضع شبکه گاز شمال شرق کشور تشکیل شده بود با اشاره به گستره بیش از ۴۸۰ هزار کیلومتری شبکه توزیع گاز کشور اظهار کرد: هم‌اکنون تولید گاز در بیشینه‌ترین حالت ممکن قرار دارد و پالایشگاه‌ها و خطوط انتقال گاز به‌طور کامل و با حداکثر ظرفیت در حال فعالیت هستند تا گاز به همه نقاط کشور برسد.

وی با بیان اینکه شبکه انتقال گاز کشور به‌طور کامل پایدار است، افزود: هم‌اکنون تنها در پنج استان خراسان شمالی، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، گلستان و شرق استان مازندران به سبب افت فشار نگرانی‌هایی داریم، اما دیگر استان‌های کشور در زمینه گازرسانی هیچ مشکلی ندارند.

وزیر نفت گفت: هم‌اکنون روزانه بیش از ۸۴۸ میلیون مترمکعب گاز به شبکه سراسری گاز کشور تزریق می‌شود، اما در پنج استان یادشده به دلایلی همچون توقف گاز ورودی از ترکمنستان، سرمای شدید و ماندگاری آن و دمای منفی ۱۰ درجه در ۲۰ استان کشور با افت فشار روبه‌رو هستیم.

اوجی با اشاره به قرار گرفتن شهرستان تربت‌جام در انتهای شبکه گازرسانی کشور و ایجاد مشکل افت فشار در این شهرستان تصریح کرد: هم‌اکنون به‌صورت لکه‌ای بعضی از مناطق و روستاهای این شهرستان با محدودیت افت فشار گاز روبه‌رو هستند که با تلاش همکاران ما در شرکت ملی گاز ایران به‌سرعت گاز این مناطق وصل خواهد شد و این مناطق دوباره به شبکه گاز می‌پیوندند.

وی با تأکید بر اینکه ما ابتدای آغاز به‌کار دولت سیزدهم اعلام کردیم که کشور با ۲۵۰ میلیون مترمکعب کسری گاز روبه‌روست، اظهار کرد: با توجه به افزایش مصارف در کشور، این کسری گاز امسال تشدید شده است، به همین دلیل ما همه تدابیر لازم از جمله تعمیرات اساسی پالایشگاه‌ها، تولید حداکثری گاز از پارس جنوبی و دیگر میدان‌های گازی، ذخیره‌سازی و تحویل سوخت مایع به نیروگاه‌ها و صنایع، آماده‌سازی شبکه انتقال گاز و ایستگاه‌های تقویت فشار را انجام داده‌ایم تا امسال زمستان این تأسیسات بتوانند حداکثر گاز تولیدی را به نقاط مصرف خود برسانند.

وزیر نفت با بیان اینکه همچنین با توجه به سرمای شدید و پایدار، ذخایر سوخت مایع همچون نفت سفید و ال‌پی‌جی را در پنج استان یادشده که احتمال افت فشار گاز را می‌دادیم، ذخیره‌سازی کرده‌ایم، گفت: هم‌اکنون توزیع نفت سفید و گاز مایع (ل‌پی‌جی) در این مناطق را آغاز کرده‌ایم و افزون بر آن تعداد قابل‌توجهی بخاری نفتی و برقی را از پیش خریداری و در این مناطق همچون تربت‌جام با کمک فرمانداری این شهرستان توزیع کرده‌ایم.

اوجی ادامه داد: افزون‌ بر این، بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده خط لوله گاز کمکی برای تقویت فشار گاز شهرستان تربت‌جام و توابع آن را در دستور کار قرار خواهیم داد تا سال آینده چنین مشکلی برای هموطنان در این منطقه ایجاد نشود. با همه این احوال از مردمی که احیاناً به‌دلیل افت فشار گاز در این منطقه به زحمت افتاده‌اند، عذرخواهی می‌کنیم.

وی اظهار کرد: همه تلاشمان را به کمک کارکنان خدوم صنعت نفت از سکوهای پارس جنوبی تا خطوط انتقال گاز و تأمین‌کنندگان فرآورده‌های نفتی به‌کار می‌گیریم که امنیت انرژی مردم حفظ شود.

کد خبر 467403

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =