برنامه‌ریزی برای ساخت پارک‌های پتروشیمیایی در قشم

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه آزاد قشم از برنامه‌ریزی برای دریافت مجوزهایی به‌منظور ساخت طرح‌های پارک پتروشیمیایی با هدف تبدیل متان به متانول، پروپیلن و پلی‌پروپیلن و محصولات دیگر با ارزش افزوده بالا و صادراتی در قالب طرح‌های کوچک و بزرگ خبر داد.

به گزارش شانا، افشار فتح‌الهی در آستانه برگزاری دومین نمایشگاه و همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه حوزه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با اشاره به رویکرد تازه توسعه برای توسعه ساحل‌محور و دریامحور صنایع آب‌بر نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، اظهار کرد: وجود خط ساحلی گسترده‌ای در خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان در کنار وجود میدان‌های کوچک و بزرگ نفت و گازی به بهترین فرصت برای توسعه صنعت نفت و گاز کشور تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه قشم هم با توجه به موقعیت راهبردی جغرافیایی و ژئوپولوتیکی در تنگه هرمز، و همچنین دارا بودن زیرساخت‌های اسکله تخصصی نفتی، دو نیروگاه گازی ۵۰۰ مگاواتی و پایانه نفتی ذخیره‌سازی فرصتی طلایی برای سرمایه‌گذاران و کارآفرینان صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی است، تصریح کرد: در شرایط فعلی بالغ بر ۲۰ پروژه و طرح زیرساختی، پتروشیمی، پالایشگاه‌های نفت سنگین و فوق سنگین، پتروپالایشگاه، اسکله و پایانه‌های نفتی، مخازن ذخیره‌سازی، نیروگاه‌ها و آب شیرین‌کن‌ها، خطوط لوله انتقال گاز و فرآورده‌های نفتی مراحل مختلف طراحی، ساخت، راه‌اندازی و بهره‌برداری را پشت سرمی‌گذارد.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه آزاد قشم همچنین با اشاره به وجود ده‌ها میدان بزرگ گازی در پیرامون جزیره قشم و بهره‌برداری از پالایشگاه گاز «هنگام»، بیان کرد: همزمان با برنامه‌های گازرسانی و توسعه میدان‌های گازی، تاکنون مجوزهایی برای ساخت طرح‌های پارک پتروشیمیایی به‌منظور تبدیل متان به متانول، پروپیلن و پلی‌پروپیلن و محصولات دیگر با ارزش افزوده بالا و صادراتی در قالب طرح‌های کوچک و بزرگ اقدام شد.

فتح‌الهی با اشاره به صدور مجوز ساخت پالایشگاه‌های نفت فوق‌سبک تا سنگین و فوق‌سنگین، از بهره‌برداری نخستین پالایشگاه نفت سبک به همت هلدینگ انرژی پاسارگاد خبر داد و افزود: فاز دوم و سوم این پالایشگاه هم با ارزش سرمایه‌گذاری بیش از ۴۰۰میلیون یورویی در حال اجراست.

وی از برنامه توسعه بانکرینگ با هدف سوخت‌رسانی دریایی به کشتی‌ها و شناورهای عبوری از تنگه هرمز خبر داد و با اشاره به ایجاد ظرفیتی برای عرضه بیش از ۵۰ هزار تن سوخت به کشتی‌ها، تاکید کرد: در کنار برنامه‌ریزی برای ساخت و توسعه دومین فاز مرکز سوخت‌رسانی دریایی، احداث نخستین پالایشگاه سوخت کم سولفور به لحاظ مسائل محیط زیست با تولید سوخت پاک و احداث چند پست اسکله تخصصی در قشم با هدف صادرات محصولات و فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در دستور کار قرار دارد.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه آزاد قشم با اشاره به ظرفیت‌های جزیره قشم برای توسعه و تکمیل زنجیره‌های ارزش صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ضمن حمایت از برگزاری دومین نمایشگاه و همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه حوزه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، و اشتغال گفت: برگزاری این رویداد زمینه معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری صنعت نفت در مناطق آزاد و ویژه تجاری و اقتصادی را به سرمایه‌گذاران و کارآفرینان فراهم می‌کند.

فتح‌الهی با اشاره به ارائه مشوق‌های سرمایه‌گذاری مانند معافیت‌های گمرکی، مالیاتی، صادراتی و... به سرمایه‌گذاران صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در منطقه آزاد قشم، یادآور شد: هم‌زمان با برگزاری این رویداد، سازمان منطقه آزاد قشم آماده ارائه مشاوره‌های تخصصی به سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری مولد و با نرخ بازگشت سرمایه بالا در منطقه آزاد قشم است.

هم‌زمان با برگزاری دومین نمایشگاه و همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه حوزه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی به میزبانی منطقه آزاد «قشم» از سوم تا پنجم بهمن ۱۴۰۱، بیش از ۱۰ کارگاه و نشست‌های تخصصی و همایش‌های مرتبط در حاشیه این رویداد بین‌المللی برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر از جزئیات برگزاری این رویداد تخصصی صنعت نفت به نشانی www.ifeex.ir مراجعه کنند.

کد خبر 467661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =