ایران در جمع ۶ کشور دارنده دانش‌فنی تولید کک‌اسفنجی/ هزینه‌کرد ۱۱۰۰ میلیارد تومانی نفت در حوزه اجتماعی هرمزگان

وزیر نفت با اشاره به اینکه ایران هم‌اکنون جزو ۶ کشور دارای دانش‌فنی تولید کک‌اسفنجی در دنیا شده است، گفت: استان هرمزگان قطب پالایشی فرآورده‌های نفتی کشور است که با احداث پالایشگاه شهید قاسم سلیمانی و مروارید مکران ظرفیت پالایشی این استان به یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به هرمزگان، جواد اوجی امروز (شنبه، ۱۵ بهمن‌ماه) پس از بهره‌برداری از کارخانه تولید و ذخیره‌سازی قیر نفت‌ جی و آغاز عملیات اجرایی ارتقای کیفیت فرآورده‌های سنگین پالایشگاه نفت بندرعباس در جمع خبرنگاران با تبریک میلاد باسعادت امیرالمؤمنین و ایام ماه مبارک رجب اظهار کرد: امروز بالغ بر ۳ میلیارد دلار بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی طرح در این استان انجام خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در بخش بالادست توسعه میدان‌های نفتی اسفند و سیوند به میزان ۱۶ هزار بشکه امروز به بهره‌برداری خواهند رسید، افزود: با بهره‌برداری از این طرح که حدود ۱۱۰ میلیون دلار در آن سرمایه‌گذاری شده است، حجم تولید نفت کشور افزایش می‌یابد.

وزیر نفت به بهره‌برداری از کارخانه تولید و ذخیره‌سازی قیر نفت‌جی با ظرفیت تولید سالانه ۶۰۰ هزار تن اشاره کرد و ادامه داد: همچنین توسعه اسکله این شرکت در زمینه صادرات فرآورده‌های نفتی و واردات نیز به بهره‌برداری خواهد رسید.

تولید محصول با ارزش افزوده بالاتر

اوجی به ظرفیت ۳۵۰ هزار بشکه‌ای تولید فرآورده پالایشگاه نفت بندرعباس اشاره کرد که از این مقدار ۱۳۰ هزار بشکه نفت‌کوره تولید می‌شود، تصریح کرد: پژوهشگاه صنعت نفت به دانش‌فنی تولید کک‌اسفنجی دست یافت و ایران هم‌اکنون جزو ۶ کشور دارای صاحب این دانش در دنیا شده است.

وی با بیان اینکه طرح ارتقای کیفیت فرآورده‌های سنگین پالایشگاه نفت بندرعباس با ۲.۲ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری به‌عنوان نخستین واحد کک‌اسفنجی در کشور با دانش فنی پژوهشگاه صنعت نفت اجرا می‌شود، افزود: با اجرای این طرح، نفت‌کوره که ارزش پایینی دارد به محصول با ارزش افزوده بالاتر تبدیل و یکی از نیازهای وارداتی کشور تأمین می‌شود و اشتغال‌زایی مناسبی را نیز برای منطقه خواهد داشت که تنها در اجرای این واحد کک‌اسفنجی نزدیک به ۸ هزار نفر مشغول به کار خواهند شد.

وزیر نفت از امضای قرارداد فاز نخست توسعه میدان گازی کیش که ۱۴ حلقه چاه روی آن حفاری شده و تکمیل می‌شود، خبر داد و اظهار کرد: امروز با انجام این قرارداد، عملیات اجرایی احداث خط لوله آن به طول ۲۱۰ کیلومتر از میدان کیش تا پالایشگاه‌های عسلویه فازهای ۶، ۷ و ۸ نیز آغاز می‌شود که در مجموع این طرح با سرمایه‌گذاری ۹۰۰ میلیون دلار از سوی شرکت تأسیسات دریایی اجرا خواهد شد.

ظرفیت پالایشی استان هرمزگان به یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه می‌رسد

اوجی با تأکید بر اینکه کل این ۳ میلیارد دلار طرح از سوی متخصصان و شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی انجام می‌شود، گفت: هرکدام از این طرح‌های اشتغال‌زایی مناسبی را برای استان‌ها خواهند داشت.

وی به فرآورش روزانه ۸۰۰ هزار بشکه نفت خام در استان هرمزگان اشاره و تصریح کرد: این استان قطب پالایشی فرآورده‌های نفتی کشور است که با احداث پالایشگاه شهید قاسم سلیمانی و مروارید مکران ظرفیت پالایشی این استان به یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه خواهد رسید.

وزیر نفت اظهار امیدواری کرد که خط لوله گاز میناب تا سیروک تا پایان امسال و از شهرستان سیروک به جاسک تا پایان اسفند ۱۴۰۲ به بهره‌برداری خواهد رسید.

اوجی درباره مسئولیت اجتماعی وزارت نفت در استان هرمزگان گفت: وزارت نفت یک‌هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان به‌منظور احداث بیمارستان و توسعه راه‌ها و آبخیزداری برنامه کرده است و امروز هم تفاهم‌نامه‌ای با استاندار به‌منظور تقبل هزینه‌های این طرح‌ها از سوی وزارت نفت امضا می‌شود.

کد خبر 468269

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =