ایران توان رسیدن به ظرفیت تولید روزانه ۷.۴ میلیون بشکه نفت را دارد 

رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه ایران توان رسیدن به ظرفیت تولید روزانه ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت را دارد، گفت: ما کشوری نفتی هستیم، نمی‌توانیم از کشورهایی که برای افزایش ظرفیت تولیدشان برنامه‌ریزی می‌کنند، عقب بمانیم.

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به استان هرمزگان، علی آقامحمدی امروز (شنبه، ۱۵ بهمن‌ماه) در آیین بهره‌برداری رسمی از طرح‌های ملی صنعت نفت با بیان اینکه اگر به‌دنبال توسعه ایران هستیم، نفت محور آن است، اظهار کرد: اگر به‌دنبال توسعه بخش خصوصی و فناوری در همه ابعاد آن هستیم در همه این بخش‌ها «نفت» محور اصلی است، بنابراین نفت نعمتی بزرگ برای کشور است.

وی افزود: ایران کشوری نفتی است و ما می‌توانیم به ظرفیت تولید روزانه ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت برسیم، ما نمی توانیم در حالی که کشورهای اطراف ما برای افزایش تولید نفت برنامه‌ریزی می‌کنند و تولید خود را به رقم ۱۰ میلیون بشکه در روز می‌رسانند، از آنها عقب بمانیم.

رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری ادامه داد: از این رو باید هرچه سریع‌تر برای توسعه صنعت نفت اقدام کنیم، برای توسعه نفت هم به ذخایر نفتی بیشتر نیاز داریم و باید حداکثر اکتشاف را در این زمینه داشته باشیم.

آقامحمدی با بیان اینکه نفت فرصت‌های تاریخی و فناوری را برای دیگر صنایع نیز در کشور فراهم می‌کند، گفت: هم‌اکنون تعداد زیادی شرکت اکتشاف و تولید از سوی وزارت نفت احراز صلاحیت شده‌اند و توانایی اجرای پروژه‌های نفتی را دارند، ما می‌توانیم فاصله ظرفیت تولید کنونی روزانه ۴ میلیون بشکه را با ظرفیت تولید روزانه ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه را میان این شرکت‌ها تقسیم کنیم به این صورت که سهم هر یک از این کشورها افزایش روزانه حدود ۱۷۰ هزار بشکه خواهد بود.

وی با اشاره به اقدام‌های شرکت نفت و گاز پرشیا برای اجرای پروژه توسعه میدان یاران و جذب سرمایه‌گذار خارجی ادامه داد: برای اجرای پروژه‌های نفتی بهتر است در ابتدا شرایط قراردادی را فراهم کنیم و سپس آن شرکت‌ها به‌دنبال تأمین سرمایه با کمک سرمایه‌گذار خارجی می‌روند.

رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری افزود: بسیار مهم است که بتوانیم صنعت نفت را در دسترس قرار دهیم و طرح‌ها را کوچک کنیم تا شرکت‌ها قادر به اجرای پروژه باشند، برای نمونه اگر پروژه کک اسفنجی را به پالایشگاه بندرعباس واگذار نمی‌کردیم هرگز شاهد تولید کک اسفنجی در ایران نمی‌شدیم. 

وی با بیان اینکه ما در گذشته در صنعت نفت استاندارد ایرانی نداشتیم و حتی زمانی که تولید ۱۰ قلم کالای اساسی در صنعت نفت اجباری شد همچنان به استانداردهای ایرانی اعتماد چندانی نبود افزود: اما امروز انجمن نفت اعلام کرده است که استانداردهای ایرانی در صنعت نفت ظرفیت بزرگی دارد و به خوبی هم کار می‌کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به توانمندی بخش خصوصی در اجرای پروژه های نفتی نیز تصریح کرد: این بسیار اشتباه است که بعضی از کارکنان صنعت نفت فکر می‌کنند که به‌طور حتم باید در کار دولتی کنند، این نیروها با توجه به تخصصی که دارند می توانند جذب بخش خصوصی شوند چرا که کار در صنعت نفت باید به دست بخش خصوصی انجام شود.

اقامحمدی همچنین درباره قرارداد با ۹ دانشکده برای اجرای  پروژه های ازدیاد برداشت افزود: باید طوری دانشگاه‌ها را در این پروژه‌ها درگیر کنیم که ازدیاد برداشت به بخشی از زندگی آنها تبدیل شود زیرا از محل اجرای این پروژه ها شاهد تحول اساسی در صنعت نفت خواهیم بود. 

رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری اجرای پروژه کک اسفنجی در بندرعباس را از جمله پروژه‌های اقتصاد مقاومتی در صنعت نفت اعلام کرد و گفت: این پروژه زمانی اجرا شد که ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا ایران را تحریم کرده بود از این رو در گام نخست نیازسنجی و اقتصاد پروژه را بررسی کردیم و با توجه به نیاز کشور به واردات ۲ میلیارد دلاری سالانه آن، مشاهده کردیم که کک اسفنجی بازار خوبی در ایران دارد.

وی ادامه داد: در گام دوم به واردات کالاهای مورد نیاز ساخت کک اسفنجی پرداختیم و در مرحله بعد شرکت‌هایی را که توان ساخت الکترودهای گرافیکی دارند را شناسایی کرده و با آنها قرارداد امضا کرذیم. 

آقامحمدی افزود: در گام بعدی اجرای پروژه کک اسفنجی را به پالایشگاه بندرعباس و کک سوزنی را به پالایشگاه شازند اراک واگذار کردیم که هم‌اکنون شاهد اجرای این پروژه در پالایشگاه بندرعباس هستیم. 

رئیس گروه اقتصادی دفترمقام معظم رهبری با بیان اینکه اجرای این پروژه از سوی پالایشگاه بندرعباس حاکی از توان بالای متخصصان ایرانی در اجرای پروژه‌های نفتی است، گفت: می‌توانیم با سود حاصله از اجرای پروژه‌های نفتی به سرمایه‌گذاری و توسعه این صنعت در کشور اقدام کنیم. 

کد خبر 468280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =