خلق منابع پایدار و خاموشی مشعل‌ها در پرتو راهبرد «از میدان تا بازار»

اولویت اصلی صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت، به سرانجام رساندن طرح‌های نیمه‌تمام و شتاب‌بخشی به روند تکمیل آنها با کمترین هزینه است. رویکردی که رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت آن را «راهبرد از میدان تا بازار» نامیده است.

به گزارش شانا، این رهیافت که از اصول اولیه بنگاه‌های اقتصادی پویاست در چارچوب راهبردهای دولت سیزدهم و رویکردهای وزارت نفت نیز قرار دارد. نزدیک به نود درصد سبد فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاریِ گروه اقتصادی صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت، در حوزه نفت و انرژی است بنابراین توجه به این اصل اقتصادی و اجتماعی در حوزه گروه اقتصادی صندوق‌ها اهمیت فراوانی دارد. در همین چارچوب، روز چهارشنبه ۲۱ دی‌ماه ۱۴۰۱ مسئولان اقتصادی صندوق‌ها از طرح‌های این گروه در غرب کشور بازدید کردند.

شتاب‌بخشی به پروژه‌های پتروشیمی دهلران، پتروپالایش دهلران که نفتی‌ها آن را «ان‌جی‌ال ۳۱۰۰» می­نامند، نیروگاه تولید برق صبای دهلران و ایستگاه‌های تقویت فشار گاز که در گذشته راکد یا روند توسعه‌ای آن‌ها به‌کندی پیش می‌رفت، سبب شده است تا خیل عظیمی از جوانان استان در این طرح‌ها مشغول به کار شوند.

به‌طور نمونه روند پیشرفت پتروشیمی دهلران در حدود یک سال گذشته از ۸ به ۳۲ درصد و پروژه تقویت فشار گاز از ۱۳ به ۴۱ درصد رسیده است. از این رو، لطیف صادقی، معاون استاندار و سرپرست فرمانداری ویژه دهلران، در نشست شورای عالی پروژه‌ها که در جریان این برنامه بازدید تشکیل شد حضور یافت و از فعالیت‌های توسعه و حمایتی وزارت نفت و مجموعه‌های در حال ساخت صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت در کمک به آبادانی منطقه قدردانی کرد.

مسئولان پروژه‌ها در جریان این سفر، اعلام کرده بودند که مقدار استفاده از نیروهای بومی در پتروشیمی در حال ساخت دهلران حدود ۶۱ درصد و میانگین آن در کل پروژه‌ها بیش از  ۵۰ درصد است.

عبدالحسین بیات، رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌ها نیز در نشست فنی این سفر گفته بود: برابر قانون مکلف هستیم از نیروی‌های بومی استفاده کنیم و این موضوع فارغ از تکلیف قانونی، وظیفه حرفه‌ای و اخلاقی صنعت است. در حوزه فعالیت‌های اقتصادی، مسئولیت‌های اجتماعی پس از تکمیل پروژه و از محل درآمد آن، باید اهداف حوزه اجتماعی را محقق کرد، اما ضرورت توجه به منطقه و نیروهای بومی، ایجاب کرد که همکاران توجه ویژه‌ای به جذب حداکثری و توانمندسازی نیروی بومی و مسئولیت‌های اجتماعی در تمام مراحل کار داشته باشند.

فروردین امسال، رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌ها که رویکرد بنگاه اقتصادی را در این مجموعه حاکم کرده است اولین بازدید را از طرح‌های یادشده انجام داد. بازدیدهای که در چارچوب برنامه «پایش طرح‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری گروه اقتصادی صندوق‌ها» صورت می‌گیرد. بنابراین برای تحقق تعهدات آینده پیش‌رو و کاهش هزینه‌های زمان ساخت، جبران کاستی‌های گذشته، پروژه‌های منطقه یکپارچه‌سازی شد.

طبق تازه‌ترین گزارش‌ها، «ان‌جی‌ال ۳۱۰۰» که با نصب برج‌های دی متانایزر به‌عنوان بلندترین تجهیز کارخانه «ان‌جی‌ال ۳۱۰۰» با طول حدود ۷۰ متر و وزن ۱۷۵ تن، پیشرفت ۷۰ درصدی را ثبت کرده است. پتروشیمی دهلران که قرارداد ساخت سه واحد پایین‌دستی الفین را مردادماه امسال امضا کرده است با پیشرفت ۳۲ درصدی در حال اجراست. طرح احداث دو ایستگاه تقویت فشار گاز و نیروگاه تولید برق صبا که با راه‌اندازی این نیروگاه، برق پالایشگاه گاز و گاز مایع «ان‌جی‌ال ۳۱۰۰»، تأمین خواهد شد تا به امروز نیز به‌ترتیب ۴۱ و نزدیک به ۹۰ درصد پیشرفت داشته‌اند.

جنبه ملی و با ارزش این آمار پیشرفت طی حدود یک سال، به‌معنای خاموشی مشعل‌هایی است که به‌دلیل نبود طرح‌های فراورشی و تبدیلی، گاز میدان‌های منطقه در آنها سوزانده می‌شود. بعد اجتماعی و اقتصادی اجرای این طرح‌ها، خلق منابع پایدار تأمین‌کننده منابع مستمری و مقرری بازنشستگان صنعت نفت است. رویکردی که رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت آن را «راهبرد از میدان تا بازار» نامیده است.

کد خبر 468818

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =