روسیه نفت خود را به کشورهای دوست می‌فروشد

معاون نخست‌وزیر روسیه اعلام کرد که مسکو بیش از ۸۰ درصد نفت خود را در سال ۲۰۲۳ به کشورهای دوست می‌فروشد. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، الکساندر نواک روز دوشنبه (۲۴ بهمن‌ماه) گفت: روسیه قصد دارد بیش از ۸۰ درصد صادرات نفت خود را در سال ۲۰۲۳ میلادی به کشورهایی که مسکو را به‌دلیل تنش‌های این کشور و اوکراین تحریم نکرده‌اند (دوست) بفروشد.

وی افزود: کشورهای دوست ۷۵ درصد فرآورده‌های نفتی روسیه را نیز دریافت خواهند کرد و مسکو همچنان به‌دنبال بازارهای تازه است.

روسیه پس از تحریم‌های غرب و سقف قیمتی اعمال‌شده بر محموله‌های نفتی و فرآورده‌های نفتی خود از سوی کشورهای عضو گروه هفت، اتحادیه اروپا و استرالیا، فروش نفت با تخفیف‌ را به چین و هند افزایش داد.

نواک همچنین نسبت به تردید در بازارهای جهانی نفت هشدار داد و گفت: کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی (اوئی‌سی‌دی) شامل ایالات متحده، کانادا و نروژ می‌توانند ذخیره‌سازی‌های راهبردی نفت خود را آزاد کنند.

الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه اعلام کرده است که در واکنش به اعمال طرح سقف قیمتی برای محموله‌های صادراتی نفت خام و فرآورده‌های نفتی این کشور، در ماه مارس تولید روزانه نفت خود را ۵۰۰ هزار بشکه یا حدود ۵ درصد کاهش خواهد داد.

نواک می‌گوید روسیه معتقد است سازوکار سقف قیمتی در فروش نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه، دخالت در روابط بازار و ادامه سیاست مخرب انرژی کشورهای غربی است.

کشورهای عضو گروه ۷ در کنار اتحادیه اروپا و استرالیا به‌تازگی برای محموله‌های صادرات نفت خام روسیه و در عین حال فرآورده‌های نفتی این کشور سقف قیمتی تعیین کرده‌اند. مسکو نیز در واکنش به این اقدام‌ها معاملاتی را که شامل هرگونه اعمال سازوکار سقف قیمتی باشد، ممنوع کرده است.

آخرین کاهش بزرگ تولید نفت روسیه در ماه آوریل ۲۰۲۲ پس از اعمال تحریم‌های غرب به‌دنبال تنش‌های مسکو - کی‌یف رخ داد و عرضه نفت این کشور حدود ۹ درصد کاهش یافت، از آن زمان، روسیه موفق شد زنجیره‌های لجستیکی را برای فروش نفت خود، بیشتر در آسیا فعال کند.

تصمیم روسیه برای کاهش تولید نفت تنها ۹ روز پس از آن اعلام شد که کمتیه وزارتی نظارت بر توافق اوپک‌پلاس (JMMC) برنامه کاهش تولید کنونی این ائتلاف را تأیید کرد.

کد خبر 469036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =