افزایش ۴۱۴ هزار مترمکعبی ظرفیت ذخیره‌سازی محصولات پتروشیمی کشور

مدیرعامل شرکت مخازن سبز پتروشیمی عسلویه با اشاره به افزایش ۴۱۴ هزار مترمکعبی حجم ذخیره‌سازی محصولات پتروشیمی با بهره‌برداری از مخازن نه‌گانه فاز دوم این شرکت گفت: سرمایه‌گذاری انجام‌شده در فاز اول و دوم به بیش از ۳۵۰ میلیون دلار رسیده است.

به گزارش خبرنگار شانا، محمدرضا یزدانی امروز (دوشنبه، هشتم اسفندماه) در جمع خبرنگاران با اشاره به بهره‌برداری از فاز دوم مخازن سبز پتروشیمی عسلویه در روزهای آتی افزود: این شرکت از سال ۱۳۹۴ در حال ارائه انحصاری خدمات انبارش و ارسال محصولات پتروشیمیایی تولیدی فاز دوم پتروشیمی منطقه ویژه انرژی پارس برای صادرات است.

وی به اهمیت راهبردی این شرکت در صنعت پتروشیمی اشاره و بیان کرد: وجود فضای کافی انبارش محصول، این اطمینان را به شرکت‌های تولیدی می‌دهد که در صورت ایجاد خلل در بارگیری و صادرات، بدون وقفه به تولید و انبار کردن محصولات در مخازن سبز ادامه دهند.

به گفته مدیرعامل شرکت مخازن سبز پتروشیمی عسلویه، انواع محصولات مایع و گازی تولیدی مجتمع‌های پتروشیمی فاز دو عسلویه در مخازن این شرکت انبارش و ذخیره‌سازی می‌شوند؛ متانول، پروپان، بوتان، انواع فرآورده‌های اتیلن گلایکول، نفتای سبک، اتیلن، بوتادین، استایرن منومر، پروپیلن، نرمال و ایزو بوتانول و دی‌اتیل‌هگزانول انواع محصولاتی هستند که با ظرفیت‌های مورد نیاز و بر اساس تولید از ۶ هزار تا ۷۲۰ هزار مترمکعب در مخازن این شرکت ذخیره می‌شوند.

سرمایه‌گذاری ۶۲۰ میلیون دلاری برای ۳ فاز

یزدانی با اشاره به اینکه شرکت‌های پتروشیمی مروارید، مرجان، بوشهر، کیمیای پارس خاورمیانه، سبلان و پارس گلایکول از خدمات این شرکت استفاده می‌کنند، افزود: ایجاد فضای انبارش و ذخیره‌سازی بیش از ۱.۲ میلیون مترمکعب انواع محصولات پتروشیمیایی تولیدی مجتمع‌های پتروشیمی فاز دوم عسلویه در ۴۸ دستگاه مخزن از قبیل مخازن کروی فشار بالا، برودتی، اتمسفریک با سقف ثابت در این طرح پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه کل سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای احداث سه فاز طرح مخازن متمرکز فاز ۲ عسلویه به مبلغ ۶۲۰ میلیون دلار برآورد می‌شود، تصریح کرد: میزان سرمایه‌گذاری انجام‌شده تاکنون برای احداث ۲۲ مخزن ذخیره‌سازی به همراه خطوط ارتباطی ورودی و خروجی و خطوط صادراتی تا محدوده بندر صادراتی پارس و تأسیسات زیربنایی مجتمع به مبلغ ۳۵۰ میلیون دلار است.

مدیرعامل شرکت مخازن سبز پتروشیمی عسلویه گفت: سرمایه‌گذاری انجام‌شده در شرکت مخازن سبز پتروشیمی عسلویه از سوی شرکت سرمایه‌گذاری تجاری شستان که سهامدار ۱۰۰ درصدی طرح است، انجام می‌شود.

طراحی و اجرای کاملاً ایرانی

یزدانی با اشاره به اینکه با اتکا به دانش بومی و استفاده از توان متخصصان و پیمانکاران داخلی، طراحی و اجرای مخازن به‌صورت کاملاً ایرانی انجام شده است، اظهار کرد: همچنین بیش از ۸۰ درصد کالا و تجهیزات پروژه از سازندگان و تأمین‌کنندگان داخلی تأمین شده است.

وی به استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی در اجرای این مخازن اشاره کرد و گفت: با استفاده از توانمندی و ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی شاهد کاهش ۳۰ درصدی ارزبری پروژه در اجرای مخازن نه‌گانه جدید بوده‌ایم.

مدیرعامل شرکت مخازن سبز پتروشیمی عسلویه تصریح کرد: با توجه به مقدار تولید شرکت‌های پتروشیمی منطقه و شرکت‌هایی که در حال راه‌اندازی واحدهای تولیدی خود هستند، اجرای پروژه مخازن نه‌گانه فاز دوم که بخش اصلی این فاز است ابتدای سال ۱۴۰۰ آغاز شد و به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

امکان احداث مخازن دیگر فرآورده‌ها در طرح توسعه

یزدانی گفت: این پروژه با عزم ملی، مدیریت جهادی، دانش، تلاش و مجاهدت فرزندان شایسته و پویای این مرز و بوم اجرا شده و شامل ۶ دستگاه مخزن ذخیره‌سازی متانول و سه دستگاه مخزن ذخیره‌سازی فرآورده‌های اتیلن گلایکول با مجموع ظرفیتی بالغ بر ۴۱۴ هزار مترمکعب به همراه خطوط ارتباطی و صادراتی مورد نیاز تا درگاه بندر صادراتی پارس است.

به گفته وی، ارزش ریالی مخارن نه‌گانه بالغ بر ۲۴ هزار میلیارد ریال بوده و طی مدت ۲۴ ماه تکمیل شده است.

مدیرعامل شرکت مخازن سبز پتروشیمی عسلویه با اشاره به تعریف فاز ۳ این مخازن افزود: فاز سوم مخازن این طرح شامل ۲۲ دستگاه مخزن به ظرفیت ۲۷۵ هزار مترمکعب برای ذخیره‌سازی محصولات تولیدی شرکت پتروشیمی کیان است که متناسب با پیشرفت فیزیکی احداث پتروشیمی کیان، برنامه‌ریزی لازم درباره اجرای آنها به‌عمل خواهد آمد.

یزدانی ادامه داد: با توجه به حذف برخیمخازن پیش‌بینی‌شده در طرح اولیه مخازن متمرکز فاز ۲ عسلویه، امکان احداث مخازن ذخیره‌سازی دیگر فرآورده‌های پتروشیمیایی در طرح توسعه این شرکت فراهم است.

کد خبر 469589

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =