افزایش ۱۵۰ هزار بشکه‌ای عرضه نفت اوپک در فوریه ۲۰۲۳/ صادرات نفت ایران در فوریه افزایش یافت

تازه‌ترین نظرسنجی رویترز حکایت از آن دارد که عرضه نفت خام اعضای اوپک در پی افزایش تولید نیجریه در ماه فوریه ۱۵۰ هزار بشکه افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تازه‌ترین نظرسنجی این خبرگزاری در روز سه‌شنبه (نهم اسفندماه) نشان می‌دهد که با وجود پایبندی بالای ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیراوپک (اوپک‌پلاس) به توافق کاهش عرضه با هدف حمایت از قیمت و بازارهای جهانی نفت خام، عرضه نفت اوپک در فوریه  ۲۰۲۳ به‌دلیل افزایش تولید نیجریه افزایش یافت.

بر پایه این نظرسنجی، اوپک در ماه فوریه با افزایش روزانه ۱۵۰ هزار بشکه‌ای نسبت به ژانویه ۲۰۲۳ به ۲۸ میلیون و ۹۷۰ هزار بشکه رسید، تولید اعضای این سازمان نسبت به سپتامبر پارسال همچنان بیش از ۷۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته است.

نیجریه در حال مقابله با عوامل آسیب زننده به مقدار تولید این کشور از جمله سرقت نفت خام از تأسیسات و مسائل امنیتی در مناطق تولیدی بوده است.

نظرسنجی رویترز نشان داد که بسیاری از انواع نفت خام نیجریه در ماه فوریه بیشتر صادر می‌شوند، اگرچه این کشور تولیدکننده آفریقایی هنوز بسیار کمتر از سهمیه تولید خود در اوپک نفت تولید می‌کند.

اوپک‌پلاس در بیشتر ماه‌های سال ۲۰۲۲ میلادی با بهبود تقاضا پس از عبور از بحران شیوع ویروس عالم‌گیر کرونا تولید خود را افزایش داده بودند اما با تضعیف قیمت نفت، اعضای ائتلاف بزرگترین کاهش خود از روزهای اولیه شیوع ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ را اعمال کرد.

ائتلاف اوپک‌پلاس در اکتبر ۲۰۲۲ تصمیم گرفت عرضه نفت خام را از نوامبر پارسال روزانه ۲ میلیون بشکه کاهش دهد و این توافق تا پایان سال ۲۰۲۳ پابرجا خواهد بود. سهم اعضای اوپک (۱۰ عضو به استثنای لیبی، عراق و ایران) از این کاهش حدود یک میلیون و ۲۷۰ هزار بشکه است.

بر اساس این نظرسنجی، با افزایش تولید نیجریه در ماه فوریه، پایبندی به توافق اوپک‌پلاس به ۱۶۹ درصد رسید در حالی که این رقم در ماه ژانویه امسال ۱۷۲ درصد بود.

تولید اعضای این ائتلاف به مقدار قابل‌توجهی کمتر از سهمیه هدف تعیین شده است زیرا بسیاری از تولیدکنندگان به‌ویژه نیجریه و آنگولا ظرفیت عرضه در سطوح مورد توافق را ندارند.

بر اساس این نظرسنجی، ۱۰ عضو اوپک که باید تولید خود را کاهش دهند، حدود ۸۸۰ هزار بشکه در روز کمتر از سهمیه تعیین شده تولید کردند. کسری در ژانویه حدود ۹۲۰ هزار بشکه در روز بود.

افزایش عرضه نفت نیجریه و عراق در فوریه ۲۰۲۳

بر اساس این نظرسنجی، تولید نفت نیجریه بیشترین افزایش تولید اوپک (روزانه ۱۰۰ هزار بشکه) را در ماه فوریه ثبت کرد و این کشور را به هدف تولید روزانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در این سه ماهه نزدیک کرد.

دومین افزایش بزرگ مربوط به عراق، دومین تولیدکننده اوپک است که بر اساس داده‌های مؤسسه ریفینیتیو ایکون و دیگر شرکت‌های رصدکننده جریان عرضه، صادرات نفت از پایانه‌های جنوبی این کشور را در ماه فوریه افزایش داده است.

افزایش صادرات از پایانه‌های جنوبی عراق بر کاهش صادرات شمال از طریق پایانه  جیهان ترکیه در اثر زلزله‌ شدید در ترکیه و سوریه برای مدتی کوتاه مختل شد، اثر گذاشت.
بر اساس نظرسنجی رویترز، عربستان سعودی، کویت و امارات متحده عربی، تولیدکنندگان اوپک در حاشیه خلیج فارس، پایبندی بالایی به سهمیه خود در توافق کاهش عرضه اوپک‌پلاس داشتند.
در میان کشورهایی که تولید کمتری دارند، بیشترین کاهش (روزانه ۸۰ هزار بشکه) مربوط به آنگولا بود که در جریان تغییری اندک در برنامه صادراتی ماه فوریه و تعمیر تأسیسات در میدان دالیا رخ داد.

لیبی، ایران و ونزوئلا سه تولیدکننده معاف از کاهش تولید اوپک هستند. 

بر اساس این نظرسنجی، ایران در ماه فوریه صادرات بیشتری داشته و تولید ونزوئلا اندکی افزایش یافته است و تولید لیبی ثابت بود.

نظرسنجی رویترز با هدف پیگیری عرضه نفت به بازارهای جهانی و بر اساس داده‌های حمل‌ونقل ازسوی منابع خارجی، داده‌های مؤسسه ریفینیتیو ایکون و اطلاعات شرکت‌هایی مانند پترولجستیک و کپلر که آمار صادرات را دنبال می‌کنند و اطلاعات ارائه شده ازسوی منابعی در شرکت‌های نفتی، اوپک و شرکت‌های مشاوره‌ای تهیه می‌شود.

کد خبر 469772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =