محدودیت عرضه قیمت نفت را به بیش از ۹۰ دلار می‌رساند

نظرسنجی رویترز نشان می‌دهد که قیمت‌های جهانی نفت خام در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ میلادی در پی محدودیت عرضه به بیش از ۹۰ دلار برای هر بشکه می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نظرسنجی این خبرگزاری در روز سه‌شنبه (نهم اسفندماه) نشان داد با کاهش عرضه نفت روسیه و افزایش مصرف نفت چین، بازار نفت دچار کمبود عرضه خواهد شد و این شرایط قیمت‌ها را تا نیمه دوم سال ۲۰۲۳ به بالای ۹۰ دلار برای هر بشکه می‌رساند.

نظرسنجی رویترز از ۴۹ اقتصاددان و تحلیلگر حکایت از آن دارد که میانگین قیمت نفت برنت امسال به ۸۹ دلار و ۲۳ سنت برای هر بشکه خواهد رسید که نسبت به برآورد ۹۰ دلار و ۴۹ سنتی در ماه ژانویه کاهش نشان می‌دهد، اما همچنان بالاتر از سطح کنونی حدود ۸۳ دلار به ازای هر بشکه است.

بر اساس این نظرسنجی، پیش‌بینی می‌شود میانگین قیمت نفت خام شاخص دبلیوتی‌آی آمریکا در سال جاری میلادی ۸۳ دلار و ۹۴ سنت به ازای هر بشکه باشد که همچنان این رقم کمتر از برآورد ۸۵ دلار و ۴۰ سنتی در ماه ژانویه است.

به گفته برخی تحلیلگران، قیمت نفت خام برنت در نیمه دوم سال پس از میانگین حدود ۸۵ دلار در سه ماه نخست امسال و ۸۸ دلار و ۶۰ سنت در سه ماه دوم به‌دلیل کاهش تقاضا ازسوی مناطق کلیدی مصرف‌کننده مانند اروپا و ایالات متحده، به بالای ۹۰ دلار برای هر بشکه در نیمه دوم سال خواهد رسید.

فلوریان گرونبرگر، تحلیلگر ارشد مؤسسه کپلر با اشاره به تحریم‌ها علیه فروش نفت روسیه، گفت: تأثیر طرح سقف قیمتی برای محموله‌های نفت خام و فرآورده‌های نفتی به‌دلیل ظهور معاملات جایگزین با قیمت‌های پایین کمتر از حد انتظار اولیه است.

گرونبرگر انتظار دارد به‌دلیل کاهش مصرف داخلی و تقاضای ضعیف، صادرات نفت روسیه ۶۰۰ هزار بشکه کاهش یابد.

در ماه آینده، روسیه قرار است تولید خود را ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهد و صادرات نفت از پایانه‌های غربی خود را تا ۲۵ درصد کاهش دهد.

روسیه، دومین صادرکننده بزرگ نفت جهان، به‌دنبال انتقال محموله‌های نفت خام و فرآورده‌های نفتی به مقاصدی مانند چین و هند است.

رابرت یاوگر، استراتژیست بازارهای آتی انرژی در بانک میزوهو گفت: چین به خرید محموله‌های نفتی با تخفیف روسیه ادامه خواهد داد.

آژانس بین‌المللی انرژی بر این باور است که چین حدود نیمی از افزایش روزانه ۲ میلیون بشکه‌ای  تقاضای جهانی نفت در سال جاری میلادی را به خود اختصاص خواهد داد و این رقم احتمال پیشی گرفتن از عرضه را دارد و احتمال می‌رود این وضع ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیراوپک (اوپک‌پلاس) را مجبور به بازنگری در توافق کاهش عرضه خود کند.

با این حال، تحلیلگران انتظار دارند که اوپک‌پلاس فعلاً به سیاست تولید خود پایبند باشند و روی بازار با عرضه اندک شرط‌بندی کنند و در عین حال چشم‌شان به بازگشت قیمت نفت به ۱۰۰ دلار برای هر بشکه باشد.

سورو سارکار، سرپرست گروه بخش انرژی در بانک دی‌بی‌اس، گفت: اوپک‌پلاس هیچ عجله‌ای برای افزایش عرضه خود نخواهد داشت و احتمال می‌رود در اواخر سال ۲۰۲۳ در صورتی که تقاضا افزایش یابد مسیر خود را تغییر دهد.

کد خبر 469774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =