سازوکار تأمین مالی طرح‌های سرمایه‌گذاری در بهینه‌سازی مصرف سوخت مشخص شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، سازوکاری را برای تأمین مالی طرح‌های سرمایه‌گذاری در بهینه‌سازی مصرف سوخت در قالب ارتقای حمل‌ونقل درون‌شهری و برون‌شهری و برقی کردن چاه‌های کشاورزی مشخص کردند.

به گزارش شانا، نمایندگان در نشست علنی نوبت روز پنجشنبه (۱۱ اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور با الحاق یک بند به تبصره یک ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

براساس جز الحاقی به تبصره یک ماده واحده این لایحه، وزارتخانه‌های کشور با همکاری شهرداری‌های کشور و وزارت راه و شهرسازی و وزارت نیرو موظف‌اند تا مرداد سال ۱۴۰۲ طرح پیشنهادی سرمایه‌گذاری در جهت بهینه‌سازی مصرف سوخت در قالب ارتقای حمل‌ونقل درون‌شهری و برون‌شهری و برقی کردن چاه‌های کشاورزی بر اساس ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور را برای تصویب و نهایی‌سازی به شورای اقتصاد هرکدام به میزان یکصد هزار میلیارد ریال ارائه کنند.

وزارت نفت مکلف به همکاری در این خصوص است. سرمایه‌گذاران طرف قرارداد وزارتخانه‌های مذکور مجازند با استفاده از ظرفیت ماده ۸ قانون حداکثر استفاده از توان تولید و خدمات کشور و حمایت از کالای ایرانی برای تأمین مالی اجرای طرح‌های بهینه‌سازی با استفاده از ظرفیت فاکتورینگ نسبت به صدور اوراق مالی اقدام کنند.

نمایندگان مجلس در همین روز (۱۱ اسفندماه) در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور با الحاق یک بند به تبصره یک ماده واحده لایحه بودجه موافقت کردند.

بر اساس این بند الحاقی، به‌منظور تکمیل، اتمام و بهره‌برداری پالایشگاه مهر خلیج فارس و تأمین فرآورده‌های مورد نیاز به دولت اجازه داده می‌شود به دستگاه اجرایی مربوطه تا سقف ۵۰۰ میلیون یورو نفت یا میعانات گازی تخصیص داده و دستگاه اجرایی متعهد می‌شود پس از بهره‌برداری ظرف مدت سه سال به‌صورت نقدی (ارزی) یا تحویل فرآورده با دولت تسویه حساب کند.

همچنین نمایندگان مجلس در این روز (۱۱ اسفندماه) و در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور با الحاق یک بند به تبصره یک ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

بر اساس این بند الحاقی، وزارت نفت مکلف است تخفیف ۵ درصد خوراک نفت خام موضوع جزء یک بند (الف) ماده یک قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت را صرفاً با رعایت شروط زیر به شرکت‌های پالایش نفت اختصاص دهد.

۱- اختصاص ۴۰ درصد از سود خالص سالانه شرکت پالایش نفت به حساب اندوخته قانونی مخصوص پروژه‌های کیفی‌سازی با اولویت کاهش نفت کوره در مجمع عمومی.

۲- تأیید پیشرفت فیزیکی پروژه توسط شرکت مشاور منتخب وزارتخانه‌های نفت، امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه مطابق برنامه زمان‌بندی مورد تأیید وزارت نفت برای دوره سه ماهه قبل از اعمال تخفیف خوراک.

۳- در صورت مطابقت نداشتن پیشرفت فیزیکی واقعی توسط شرکت مشاور منتخب با برنامه زمان‌بندی مورد تأیید وزارت نفت، تخفیف خوراک مورد نظر به‌صورت نسبتی از پیشرفت فیزیکی واقعی به پیشرفت فیزیکی برنامه‌ای اعمال می‌شود.

کد خبر 469882

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =