حمایت ایدرو از پیمانکاران و دانش‌بنیان‌های فعال در فاز ۱۴ پارس‌جنوبی

معاون صنایع پیشرفته و پروژه‌های کلان انرژی ایدرو از حمایت‌های این سازمان از پیمانکاران و شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در طرح توسعه فاز ۱۴ پارس‌جنوبی به‌ویژه در زمان توقف این طرح خبر داد.

به گزارش خبرنگار شانا، حمید بازارگان در جریان نشست خبری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برای فاز ۱۴ پارس‌جنوبی، توسعه این فاز را آخرین برگ از مهم‌ترین پروژه‌های صنعتی کشور که به‌دست متخصصان توانمند ایرانی محقق شده برشمرد و گفت: این پروژه نمونه‌ای از ابرپروژه‌های موفق است که مربوط به یک دولت نیست و حاکی از عزم و اراده ایران است.

وی افزود: ایران در توسعه منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس ۱۵۰ میلیارد دلار هزینه کرد و این موضوع به پیشتازی ما در پارس‌جنوبی از قطر منجر شد.

معاون صنایع پیشرفته و پروژه‌های کلان انرژی ایدرو با اشاره به توقف پنج ساله این طرح درباره دلیل این توقف گفت: در زمان توقف به لحاظ قرارگیری موقعیت سکوهای دریایی فاز ۱۴، مدیران وقت به این جمع‌بندی رسیدند که توسعه آن در اولویت نیست با این حال سازمان گسترش و نوسازی برای اینکه پیمانکاران با مشکل روبه‌رو نشوند، با تزریق منابع مالی از خروج آنها جلوگیری کرد.

بازارگان در تشریح حمایت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران از پیمانکاران توضیح داد: به‌ویژه در سه سال گذشته با اقدام‌های سازمان توانستیم پروژه را به زمستان امسال برسانیم تا در فصل سرد بخشی از ناترازی گاز کشور را جبران کنیم.

وی از نقش سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در اجرای این پروژه یاد کرد و گفت: در این پروزه ایدرو ۲ نقش مهم را ایفا کرد، در مرحله نخست مدیریت هشت شرکت پیمانکار و راهبری کل پروژه را به‌عهده داشت و در مرحله دوم از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کرد و برای نمونه ریسک تولید محصولات بار اول این شرکت‌ها را به‌عهده گرفت تا بتوانند کیفیت کالاهای خود را افزایش دهند.

مدیریت و ترکیب کنسرسیوم توسعه فاز ۱۴ به‌عهده ایرانیان

محمدرضا ناصح، مدیرعامل شرکت مدیریت طرح‌های صنعتی ایران نیز به حضور سازمان گسترش و نوسازی ایران در عمده پروژه‌های توسعه‌ای کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به الزام حضور شرکت‌های ایرانی در کنار پروژه‌های عظیم کشور از ابتدای دهه ۸۰ سازمان گسترش و نوسازی ایران در کنار شریکان خارجی در توسعه طرح‌های عظیم کشور حضور داشت و شرکت مدیریت طرح‌های صنعتی ایران (IPMI) به‌عنوان نماینده سازمان در طرح‌های پالایشی حضور یافت.

وی با بیان اینکه سهم تولید داخل در آن زمان کم و مدیریت طرح‌ها نیز بیشتر با شرکت‌های خارجی بود، گفت: با وجود این لزوم حضور شرکت‌های ایرانی در کنار شریکان خارجی به همکاری شرکت مدیریت طرح های صنعتی ایران در توسعه فازهای ۶، ۷ و ۸ پارس‌جنوبی در کنار شریکان کره‌ای و ژاپنی منجر شد.

مدیرعامل شرکت مدیریت طرح‌های صنعتی ایران، دیگر حضور این شرکت در پارس‌جنوبی را توسعه فازهای ۱۷، ۱۸ و ۱۴ پارس جنوبی دانست و افزود: تفاوت این پروژه‌ها با پروژه‌های پیشین این بود که چینش ترکیب کنسرسیوم و مدیریت آنها با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران بود و دیگر شرکت‌های خارجی در مدیریت طرح نقش نداشتند.

ناصح این موضوع را عاملی برای عنوان «ایرانی‌ترین» فاز پارس‌جنوبی برای فاز ۱۴ دانست و تصریح کرد: مدیریت کنسرسیوم از سوی سازمان گسترش و نوسازی به طراحی و مهندسی ۱۰۰ درصدی طرح و اجرا و نصب و راه‌اندازی تجهیزات به‌طور کامل به‌دست توانمند جوانان ایرانی منجر شد.

وی از دو محدودیت این مگاپروژه یاد کرد و گفت: تحریم‌های ظالمانه و کرونا دو عاملی بود که منجر شد حتی تجهیزاتی که خریداری و وارد شده بود نتوانیم نظارت و اجرای نیروهای خارجی را در داخل داشته باشیم، اما همین موضوع به استفاده از جوانانی منجر شد که در طرح‌های پیشین مشابه تجربه کسب کرده بودند و استعداد آنها شکوفا شد.

رکورد شرکت‌های شل و توتال در فاز ۱۴ شکسته شد

سلمان ضربی، مدیرعامل مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) نیز با بیان اینکه این شرکت یکی از پیمانکاران اصلی توسعه میدان‌های نفتی و گازی کشور بوده است، گفت: این شرکت در توسعه فازهای ۱، ۶، ۷، ۸ و ۱۲ پارس‌جنوبی نقش فعالی داشت و در توسعه فاز ۱۴ نیز به‌عنوان پیمانکار اصلی بخش دریایی فعالیت می‌کرد.

وی افزود: ما در توسعه فاز ۱۶ نیز پیمانکار اصلی بودیم و اکنون در توسعه میدان نفتی فروزان حضور داریم و به‌تازگی برنده مناقصه‌ای در طرح توسعه فاز ۱۱ پارس‌جنوبی شدیم.

مدیرعامل ایزوایکو این شرکت را پیشتازترین پیمانکار فاز ۱۴ برشمرد و گفت: در ساخت سکوها آن‌قدر از برنامه جلو بودیم که دو سکوی آماده را برای فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس‌جنوبی و راه‌اندازی سریع‌تر آن تحویل گرفتند.

ضربی از جایگزینی یک شرکت ایرانی به جای شرکت ماهوت به‌منظور جابه‌جایی سکوها یاد کرد و افزود: این شرکت به‌دلیل تحریم‌ها حاضر به انجام تعهدها نشد و شرکت ایرانی با روش‌های نوآورانه بارگیری و جابه‌جایی سکوها را در سریع‌تر زمان ممکن انجام داد.

وی درباره راهکارهای نوآورانه در هوک‌آپ و راه‌اندازی سکوها توضیح داد و گفت: راه‌اندازی هر سکو در کمتر از یک ماه انجام شد که حتی شرکت‌های توتال فرانسه و شل نیز به چنین رکوردی دست نیافته بودند.

مدیرعامل ایزوایکو در تشریح نقش این شرکت در توسعه فاز ۱۴ پارس‌جنوبی گفت: ساخت، نصب و راه‌اندازی سکوهای دریایی این فاز به‌عهده شرکت ایزوایکو بود.

ضربی ساخت ۴ سکو با ظرفیت ۵۰۰ میلیون فوت مکعب را عمده‌ترین کار این شرکت در فاز ۱۴ برشمرد و گفت: این سکوها به همراه جکت‌ها در ساحل ساخته و به آب انداخته شدند، همچنین ۳۲۵۰ متر مسیر دسترسی بین مشعل و سکوها نیز در این شرکت ساخته شد.

کد خبر 469951

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =