افزایش حجم محموله‌های شناور نفت خام در پی اعتصاب‌های فرانسه

ادامه اعتصاب‌ها در فرانسه سبب افزایش بی‌سابقه حجم محموله‌های نفت خام و میعانات گازی روی دریا و افت سطح ذخیره‌سازی‌های نفت خام این کشور اروپایی شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تحلیلگران روز سه‌شنبه (هشتم فروردین‌ماه) اعلام کردند که حرکت‌های اعتصابی فرانسه منجر به ثبت مقادیر بی‌سابقه محموله‌های نفت خام و میعانات گازی در بخش‌ فراساحل شده، در حالی که ذخیره‌سازی‌های نفت خام این کشور به‌شدت کاهش یافته است.

به گفته یوهانس رائوبال، تحلیلگر بازارهای نفت خام مؤسسه کپلر، حدود ۱۷ محموله حامل نفت خام، فرآورده‌های نفتی یا محصولات شیمیایی در هفته گذشته در آب‌های فرانسه شناور بوده‌اند.

وی افزود: هفت محموله از این محموله‌ها حدود ۷ میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی بوده است که بالاترین سطح ثبت‌شده را نشان می‌دهد و دو برابر رقمی است که در اوج  اکتبر پارسال شاهد بودیم.

اقدام‌های صنعتی طی سه هفته گذشته بر فعالیت کل پالایشگاه‌های فرانسه تأثیر گذاشته است.

کوئن وسلز، تحلیلگر بازار فرآورده‌های نفتی در مؤسسه انرژی اسپکتس در این باره گفت: اعتصاب‌های اخیر با اعتصاب‌های اکتبر ۲۰۲۲ از این نظر متفاوت است که در سطح ملی هماهنگ شده و بر پایانه‌ها و مخازن ذخیره‌سازی هم تأثیر می‌گذارد.

بر اساس گزارش مؤسسه مشاوره‌ای اویل‌ایکس، ذخیره‌سازی‌های نفت خام فرانسه در ماه مارس به ۴۰ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه رسیده که کمترین مقدار از زمان آغاز رکوردهای این شرکت در ژانویه ۲۰۱۰ است.

داده‌های شرکت مشاوره‌ای اویل‌ایکس نشان می‌دهد مصرف نفت پالایشگاه‌های فرانسه به پایین‌ترین سطح خود از اکتبر سال گذشته میلادی یعنی ۷۶۴ هزار بشکه در روز رسید است.

به گفته تاجران، بی‌میلی فرانسوی‌ها به خرید باعث افزایش عرضه نفت خام در دیگر نقاط از دریای شمال، غرب آفریقا و نفت خام مخلوط از خط لوله کاسپین شده است.

این موضوع بر قیمت این انواع نفت خام فشار وارد کرده است، زیرا فعالان بازار مجبورند به‌دنبال خریداران در مناطق دیگر باشند.

یک تاجر گفت: «وضع بسیار بدی است.»

طبق گزارش مؤسسه کپلر، واردات نفت خام فرانسه از نیجریه تاکنون در ماه مارس به‌طور میانگین تنها ۳۰ هزار بشکه در روز بوده، در حالی که میانگین واردات نفت خام فرانسه از نیجریه در ژانویه و فوریه ۲۰۰ هزار بشکه در روز بود.

رائوبال گفت: تعداد زیادی از برنامه بارگیری نیجریه در آوریل فروخته نشده است.

نفت خام نوع «اکوفیسک» دریای شمال که در نروژ برداشت می شود و توتال انرژی سهامدار آن است برای دوسوم جریان صادرات خود به فرانسه متکی است.

داده‌های مؤسسه کپلر نشان می‌دهد در ماه مارس هیچ محموله‌ای از «اکوفیسک» در پایانه‌های نفتی فرانسه تخلیه نشده است، در حالی که میانگین تحویل این نوع نفت خام در ماه‌های ژانویه و فوریه امسال ۸۵ هزار بشکه در روز بود.

کد خبر 470610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =