مجتمع گاز پارس جنوبی در سالی که گذشت؛ از رتبه نخست در ایرانی کردن صنعت گاز تا افزایش تولید

مجتمع گاز پارس جنوبی ضمن پیشروی در داخلی‌سازی تجهیزات و میدان دادن به فعالیت دانش‌بنیان جوانان ایرانی، توانست با برداشت و انتقال حداکثری گاز، آزمون دشوار زمستان سرد ۱۴۰۱ را با موفقیت از سر بگذراند. 

به گزارش شانا به نقل از شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی، احداث این مجموعه از سال ۷۷ در جنوب بوشهر کلید خورد و امروز پالایشگاه‌های سیزده‌گانه آن با پیشی گرفتن از قطر در برداشت از میدان مشترک پارس جنوبی، ۷۵ درصد از گاز کشور را تولید می‌کند و یکی از قطب‌های گازی جهان است.

تاکنون بیش از ۲ هزار و ۳۰ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در پالایشگاه‌های پارس جنوبی فرآورش شده، روزانه ۵۷۰ میلیون مترمکعب گاز در این مجتمع تولید و ۸۰۰ هزار بشکه میعانات گازی از این میدان مشترک برداشت می‌شود و ۹۵ هزار نیروی انسانی را به‌صورت ثابت و شناور شاغل کرده است.

همچنین به گفته جواد اوجی، وزیر نفت، تاکنون ۱۵۰ میلیارد دلار در پارس جنوبی سرمایه‌گذاری شده و بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار درآمد برای کشور در پی داشته است. امروز این مجتمع در پس سرمایه‌گذاری مثمر ۲۰ سال اخیر، با تأمین نیاز خانگی و صنعتی داخل به گاز و صادرات و ارزآوری فرآورده‌های گازی، نقش مؤثر و روشنی در استقلال اقتصادی کشور ایفا کرده است.

افزایش تولید و داخلی‌سازی شمار بالایی از تجهیزات مجتمع گازی خبرهای خوشی بود که در یک سال اخیر از مجتمع گاز پارس جنوبی به گوش رسید و پایان خوش خبرهای گازی امسال نیز افتتاح ایرانی‌ترین فاز آن بود که در سفر سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور دولت سیزدهم به استان بوشهر رقم خورد.

رتبه نخست پارس جنوبی در ایرانی کردن صنعت گاز کشور

پالایشگاه‌های سیزده‌گانه پارس جنوبی با ثبت بیشترین استفاده از قطعات و تجهیزات سازندگان داخلی، توانست رتبه نخست کشور را در میان زیرمجموعه‌های وزارت نفت به خود اختصاص دهد؛ مهندسی معکوس نیروی انسانی متخصص پارس جنوبی و میدان دادن به دانش‌بنیان‌های کشور سبب شده بسیاری از قطعات اساسی این مجتمع راهبردی در ایران ساخته شود.
 
از سویی طبق اعلام حمیدرضا زیدی‌فرد، معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری این مجموعه در استفاده از اقلام راهبردی و کلیدی ساخت بار اول و شرکت‌های دانش‌بنیان بین شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت رتبه برتر را در سال ۱۴۰۱ را کسب کرد. کسب رتبه نخست استفاده از اقلام راهبردی ساخت بار اول و دانش‌بنیان به گفته او، نشانه حمایت تمام‌قد این مجتمع از جوانان خلاق و نوآور در شرکت‌های دانش‌بنیان و تولیدکنندگان ایرانی است.

زیدی‌فرد گفت: «مجتمع گاز پارس جنوبی به مرکز خلاقیت و نوآوری در سطح وزارت نفت تبدیل شده و شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان می‌توانند با شناسایی نیازهای مهم و راهبردی این مجموعه عظیم مسیر شکوفایی و پیشرفت خود را هموارتر کنند.»

پارک علم و فناوری خلیج فارس نیز در یک سالی که گذشت با همراهی پارس جنوبی، ۶ نمایشگاه دانش‌بنیان صنعت نفت و گاز در عسلویه برپا کرد که به گفته ابوالحسن رزمی‌نیا، رئیس این پارک بیش از ۶۰۰ شرکت دانش‌بنیان و سازنده تجهیزات داخلی از سراسر کشور در این نمایشگاه‌ها حضور یافتند.

افزون بر این، احمدی باهوش، مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی اعلام کرد که با تلاش متخصصان و کارکنان کارگاه مرکزی این مجموعه در سال «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» موفق به داخلی‌سازی و مهندسی معکوس نزدیک به یک هزار و ۱۴۰۰ قطعه و تجهیزات شده‌اند که پیش از این وارداتی بوده است.
 
او معتقد است فراهم‌سازی شرایط توسعه ساخت داخل مجموعه‌ای از مزیت‌ها را برای کشور به ارمغان می‌رود که سلسله‌وار به یکدیگر متصل هستند، همچنین توجه به توان کارکنان خلاق، نوآور و مبتکر و منابع ارزشمند درون مجتمع گاز پارس جنوبی، تحقق تولید پایدار و داخلی‌سازی قطعات و تجهیزات را تسهیل کرده و این مسیر با قوت ادامه خواهد داشت.

افزایش تولید و گذر از زمستان سرد

سرمای زمستان گذشته را اگر نگوییم بی‌سابقه، به سبب منفی شدن دمای ۲۷ استان کشور و ثبت دمای منفی ۲۸ درجه در برخی استان‌ها و تداوم آن می‌توان کم‌سابقه خواند. این شرایط جوی آزمون دشواری برای تأمین نیاز کشور به گاز بود که با کمترین قطعی ممکن سپری شد و در رأس آن می‌توان عملکرد مجتمع پارس جنوبی را موفقیت‌آمیز دانست، زیرا به گفته مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی این مجتمع به همراه فجرجم و پارسیان بیش از ۸۰ درصد گاز مورد نیاز کشور را در روزهای سرد سال تأمین کردند.

آن‌طور که باهوش گفته، پالایشگاه‌های مجتمع گاز پارس جنوبی با تولید پایدار و مستمر گاز بیش از سقف تعهد توانست در این زمستان به پیروزی برسد.

هم‌زمان با ورود موج سرما و افزایش مصرف گاز در کشور، برداشت روزانه گاز از میدان مشترک پارس‌جنوبی به بیش از ۵۷۰ میلیون مترمکعب رسید تا تزریق گاز به شبکه با کمترین خلل ممکن انجام شود. به گفته مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی، این مجتمع تا پایان سال ۱۴۰۱ بیش از ۲۲۱ هزار و ۱۷۱ میلیون مترمکعب گاز از سکوهای میدان گازی فرآورش کرده است.

او گفته که در ۱۲ ماه سال ۱۴۰۱، بیش از ۱۹۰ هزار و ۵۰۹ میلیون مترمکعب گاز شیرین به خط سراسری کشور تزریق شده است که نسبت به سال پیش از آن سه درصد افزایش داشته است، همچنین به گفته باهوش در این سال تولید گاز مایع روند رو به رشدی داشته و افزایش ۲۲ درصدی را نسبت به سال ۱۴۰۰ تجربه کرده است.

اما تولیدات ارزشمند و ارزش‌آفرین پارس جنوبی به گاز و فرآورده‌های گازی محدود نمی‌شود، بلکه معاون مجتمع گاز پارس جنوبی خبر از تولید بیش از ۳ میلیون و ۲۴۷ هزار مگاوات برق در نیروگاه بعثت این مجتمع در سال ۱۴۰۱ خبر داده است.

حسین شمشیری با بیان اینکه در این سال تولید پایدار برق در پالایشگاه‌های سایت ۱ و ۲ مجتمع گاز پارس جنوبی حاصل شد، اظهار کرد: مجتمع پارس جنوبی با تکیه بر توان و دانش بومی کارکنان خلاق خود توانسته است در همه حوزه‌های عملیاتی عملکرد خوبی را در سال ۱۴۰۱ ثبت کند و این دستاوردها نشان‌دهنده پویایی و نوآوری در این مجموعه بزرگ گازی کشور است.

شتاب‌گیری حرکت پارس جنوبی به سوی خاموشی مشعل‌های آلاینده

در سالی که گذشت گام‌های مؤثری برای حل این چالش دیرینه برداشته شده است که یکی از آنها اعطای مجوز ماده ۱۱ از سوی وزارت نفت برای کاهش مشعل‌سوزی در پالایشگاه‌های این مجتمع است. به گفته مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی این مجوزهای راهبردی که از سوی وزیر نفت و شرکت ملی گاز صادر شده توانسته مسیر را برای تولید پایدار و مستمر گاز فراهم کند و افقی روشن برای سال‌های آینده رقم بزند.

باهوش کاهش مشعل‌سوزی در پالایشگاه دهم پارس جنوبی را خیره‌کننده دانسته و گفته است: این کاهش هدایت گاز به سمت مشعل‌ها حاصل تجهیزات حیاتی در سطح پالایشگاه از سوی نیروهای متخصص این مجتمع بوده است.

خبر خوش دیگری که در این زمینه از سوی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران اعلام شد این بود که تا یک سال آینده دو پروژه در پالایشگاه‌های مجتمع پارس جنوبی نهایی خواهد شد که از سوزانده شدن دست‌کم یک میلیارد مترمکعب گاز جلوگیری می‌شود.

مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی درباره دیگر اقدام‌ها در حمایت از محیط زیست منطقه نیز توضیح داد: مجتمع گاز پارس جنوبی از سال ۱۳۹۰ پروژه‌ بزرگ احیای جنگل‌های حرا را در پارک ملی دریایی نایبند آغاز کرد و نشان «شرکت حامی حرا» گرفت. به گفته او، تاکنون مساحتی نزدیک به ۳۰ هکتار از مناطق جزر و مدی پارک ملی دریایی نایبند و سواحل شهرستان‌های بوشهر، دلوار، دیر و کنگان در قالب این طرح زیر پوشش درختان حرا رفته است.

کد خبر 470734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =