سهم اوپک از رشد تولید نفت در سال ۲۰۲۳ کاهش می‌یابد

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در تازه‌ترین چشم‌انداز کوتاه‌مدت انرژی خود پیش‌بینی کرد سهم اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) از رشد تولید در سال جاری و آینده میلادی کاهشی خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اداره اطلاعات انرژی آمریکا (ئی‌آی‌ای) پیش‌بینی کرد که کشورهای غیراوپک درصد بیشتری از افزایش تولید نفت در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ میلادی را به خود اختصاص خواهند داد که نسبت به دو سال گذشته تغییر قابل ملاحظه‌ای است.

پس از اعلام غیرمنتظره برخی اعضای اوپک‌پلاس برای کاهش عرضه روزانه یک میلیون و ۶۶۰ هزار بشکه‌ای از ماه مه ۲۰۲۳ افزون بر برنامه کاهش تولید روزانه ۲ میلیون بشکه‌ای تا پایان امسال (مجموع ۳ میلیون و ۶۶۰ هزار بشکه در روز)، افزایش تولید نفت از سوی کشورهای آمریکا، برزیل، کانادا و گویان فراتر از رشد تولید اعضای اوپک در سال جاری میلادی خواهد بود

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در چشم‌انداز کوتاه‌مدت انرژی خود اعلام کرد که انتظار می‌رود کل تولید نفت تولیدکنندگان غیراوپک در سال ۲۰۲۳ میلادی روزانه یک میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه و در سال ۲۰۲۴ میلادی روزانه یک میلیون بشکه افزایش یابد.

بر اساس برآورد اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تولید اوپک در سال ۲۰۲۳ روزانه ۵۰۰ هزار بشکه کاهش و سپس در سال ۲۰۲۴ روزانه یک میلیون بشکه افزایش می‌یابد.

بنا بر پیش‌بینی این نهاد زیرمجموعه وزارت انرژی آمریکا، حدود نیمی از سود پیش‌بینی‌شده از سوی تولیدکنندگان غیراوپک در دو سال آینده از ایالات متحده آمریکا حاصل خواهد شد.

تولید روزانه نفت خام آمریکا امسال با ۵.۵ درصد افزایش به ۱۲ میلیون و ۵۴۰ هزار بشکه و در سال ۲۰۲۴ میلادی با ۱.۷ درصد رشد دیگر به ۱۲ میلیون و ۷۵۰ هزار بشکه می‌رسد.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش‌بینی کرد که قیمت خرده‌فروشی بنزین تابستان امسال در ایالات متحده به میانگین ۳ دلار و ۵۰ سنت برای هر گالن می‌رسد و در ژوئن به اوج ۳ دلار و ۶۰ تا ۳ دلار و ۷۰ سنت به ازای هر گالن خواهد رسید.

یک سال پیش با افزایش قیمت نفت و کاهش سطح ذخیره‌سازی‌ها، قیمت بنزین در آمریکا به سطوح ۵ دلار برای هر گالن رسیده بود.

طبق پیش‌بینی اداره اطلاعات انرژی آمریکا، انتظار می‌رود خانوارهای آمریکایی امسال به‌طور میانگین ۲ هزار و ۱۴۰ تا ۲ هزار و ۷۳۰ دلار برای بنزین هزینه کنند، در حالی که در سال ۲۰۲۲ میلادی این رقم ۲ هزار و ۷۸۰ دلار بود.

طبق برآورد وزارت حمل‌ونقل ایالات متحده آمریکا، سفرهای جاده‌ای ایالات متحده در ۲ ماه نخست سال جاری میلادی نسبت به سال گذشته میلادی ۳.۸ درصد افزایش یافته است.

سطح ذخیره‌سازی‌های بنزین به‌دلیل تعمیرات اساسی پالایشگاه‌ها کاهش و نگرانی از افزایش قیمت‌ها در تابستان امسال افزایش یافته است. با این حال اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش‌بینی کرده است که تولید بنزین پالایشگاه‌ها به‌مراتب سرعت بیشتری نسبت به مصرف ایالات متحده خواهد داشت و این شرایط سبب افزایش سطح ذخیره‌سازی‌ها و کاهش قیمت‌ها می‌شود.

بر اساس پیش‌بینی اداره اطلاعات انرژی آمریکا، میانگین قیمت شاخص نفت خام برنت دریای شمال امسال ۸۵ دلار و میانگین قیمت نفت خام شاخص دبلیوتی‌آی آمریکا ۷۹ دلار و ۲۴ سنت برای هر بشکه خواهد بود.

پیش‌بینی درباره هر دو شاخص حدود ۲ دلار بیشتر از برآورد اداره اطلاعات انرژی آمریکا در ماه مارس بود.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش‌بینی کرد که امسال میانگین بهره‌گیری از ظرفیت پالایش پالایشگاه‌های ایالات متحده آمریکا در سال جاری میلادی ۹۰ درصد خواهد بود، در حالی که این رقم در سال گذشته میلادی ۹۱ درصد بود.

این نهاد هشدار داد که قیمت‌های بالاتر نفت خام می‌تواند به حاشیه‌های سود پالایشیی لطمه بزند و پالایشگاه‌ها را به کاهش توان عملیاتی تشویق کند.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش‌بینی کرد تقاضای نفت نسبتاً ثابت می‌ماند و در سال ۲۰۲۳ میلادی رشد تقاضای نفت یک میلیون و ۴۰۰ و در سال ۲۰۲۴ میلادی یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز خواهد بود.

بر اساس پیش‌بینی این نهاد زیرمجموعه وزارت انرژی آمریکا انتظار می‌رود بازارهای جهانی نفت خام سال آینده در تعادل نسبی باشند.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش‌بینی کرد که مصرف نفت و دیگر سوخت‌های مایع آمریکا امسال با ۰.۵ درصد افزایش به ۲۰ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه و در سال ۲۰۲۴ میلادی با ۱.۶ درصد افزایش به ۲۰ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید.

کد خبر 471156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =