نفت برنت به سمت ۹۰ دلار گام برمی‌دارد

تازه‌ترین نظرسنجی رویترز حکایت از آن دارد کاهش عرضه اعضای اوپک‌پلاس در کنار بهبود تقاضای سوخت چین سبب می‌شود قیمت‌های جهانی نفت خام به سمت سطوح ۹۰ دلار برای هر بشکه گام بردارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نظرسنجی رویترز در روز جمعه (هشتم اردیبهشت‌ماه) نشان داد در پی کاهش عرضه ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت و غیراوپک (اوپک‌پلاس) و تقویت تقاضای چین با وجود چشم‌انداز ضعیف اقتصادی در غرب، قیمت نفت امسال به ۹۰ دلار برای هر بشکه می‌رسد.

نظرسنجی رویترز از ۴۰ اقتصاددان و تحلیلگر نشان می‌دهد میانگین قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال در سال ۲۰۲۳ میلادی به ۸۷ دلار و ۱۲ سنت برای هر بشکه می‌رسد، در حالی که این رقم نسبت به برآورد ۸۶ دلار و ۴۹ سنتی ماه مارس و پیش‌بینی کنونی ۷۸ دلار بیشتر است.

میانگین قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال امسال تاکنون حدود ۸۲ دلار برای هر بشکه بوده است.

پیش‌بینی می‌شود قیمت نفت خام شاخص دبلیوتی‌آی آمریکا در سال ۲۰۲۳ میلادی به میانگین ۸۲ دلار و ۲۳ سنت به ازای هر بشکه برسد که نسبت به برآورد ۸۰ دلار و ۸۸ سنت در ماه گذشته میلادی بیشتر است.

متیو شروود، تحلیلگر اصلی کالا در مؤسسه ئی‌آی‌یو در این باره گفت: کاهش عرضه اوپک، عرضه محدود ازسوی تولیدکنندگان آمریکایی و تحولات تقاضای نفت در چین عوامل اصلی محرک قیمت‌های این کالای راهبردی در سال جاری میلادی خواهد بود.

اعضای اوپک‌پلاس در ماه آوریل با تصمیم غیرمنتظره برای کاهش داوطلبانه روزانه یک میلیون و ۶۶۰ هزار بشکه‌ای افزون بر کاهش عرضه روزانه ۲ میلیون بشکه‌ای، بازارهای جهانی نفت را غافلگیر کردند.

بر اساس این نظرسنجی، انتظار می‌رود تحریم‌های غرب علیه محموله‌های نفتی روسیه عرضه را محدود نگه دارد و رشد تقاضای جهانی سوخت را که در سال ۲۰۲۳ یک تا ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز برآور می‌شود، به چالش بکشد.

کارستن فریچ، تحلیلگر ارشد کالا در مؤسسه کامرزبانک در این باره گفت: بازار نفت اکنون تأثیر کاهش عرضه که منجر به کمبود عرضه در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ میلادی می‌شود را دست کم می گیرد.

به گفته بسیاری از تحلیلگران، به‌دلیل ترس فزاینده از رکود اقتصادی در ایالات متحده آمریکا و اروپا، بازگشت قیمت نفت به سطوح بالای ۱۰۰ دلار برای هر بشکه بعید به نظر می‌رسد.

این نظرسنجی نشان داد که میانگین قیمت نفت خام برنت در سه ماه پایانی امسال به ۹۰ دلار و ۷۲ سنت برای هر بشکه خواهد رسید که در مقایسه با ارقام ۸۵ دلار و ۷۸ سنت و ۸۸ دلار و ۸۶ سنت در سه ماه نخست و دوم سال ۲۰۲۳ میلادی افزایش یافته است.

ویل ودربرن از مؤسسه کپیتال اکونومکیس گفت: تا پایان سال جاری میلادی ابهام درباره تقاضای نفت ایالات متحده و اتحادیه اروپا باید برطرف شود و این شرایط در کنار رشد شدید تقاضای سوخت در چین، احتمال افزایش قیمت نفت به سطوح ۹۰ دلار برای هر بشکه تا پایان سال جاری میلادی را تقویت می‌کند.

کد خبر 471807

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =