اشتغال‌زایی ۵ هزار نفری برای بومیان دشت آزادگان با تکمیل طرح ان‌جی‌ال ۳۲۰۰

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران راه‌اندازی مرحله نخست ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ را از مهم‌ترین اقدام‌های این شرکت در مسیر اجرای تکالیف سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه برشمرد و گفت: اشتغال‌زایی حدود هزار و ۵۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و حدود ۳ هزار و ۵۰۰ نفر به‌صورت غیرمستقیم از مزایای تکمیل طرح ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ است.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، محسن خجسته‌مهر با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه از سوی مقام معظم رهبری گفت: بخشی از این سیاست‌ها، بر واگذاری طرح‌های جمع‌آوری، مهار، کنترل و بهره‌برداری از گازهای همراه تولیدی در میدان‌های نفت و تأسیسات صنعت نفت به مردم تأکید دارد که این موضوع، از رویکردهای مهم اجرایی وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران به‌شمار می‌رود.

وی ادامه داد: افزون بر آن ماده ۴۸ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه مصوب سال ۱۳۹۵ که واگذاری حداقل ۹۰ درصد گازهای مشعل و مهار آنها از سوی بخش خصوصی تا پایان برنامه ششم را شامل می‌شود، همچنین بند (د) تبصره (۴) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰ که با هدف بازیابی اتان، پروپان و بوتان (ال‌پی‌جی) و میعانات گازی (ان‌جی‌ال) حداقل یک میلیون تن در سال وضع شده، از دیگر مواردی است که مورد تأکید و اهتمام شرکت ملی نفت ایران است و از سوی این شرکت با جدیت دنبال می‌شود.

معاون وزیر نفت تأکید کرد: موضوع جمع‌آوری گازهای همراه نفت به‌دلیل ماهیت اقتصادی و ایجاد ارزش افزوده قابل‌توجه، همچنین اهمیت حیاتی آن در حفظ محیط زیست، همواره از مهم‌ترین رویکردهای اجرایی شرکت ملی نفت ایران بوده است، با وجود این، ابلاغ تکالیف و سیاست‌های توسعه‌ای، تسریع فرآیند اجرایی این طرح‌ها را در پی داشته است.

خجسته‌مهر ادامه داد: به‌همین منظور و با هدف مهار و جمع‌آوری بیش از هزار و ۹۰۰ میلیون فوت‌مکعب در روز گازهای مشعل در سطح شرکت ملی نفت ایران، اجرای دو دسته طرح‌ کوتاه‌مدت و بلندمدت با استفاده از ظرفیت شرکت‌های پتروشیمی و خصوصی برنامه‌ریزی شد که احداث و راه‌اندازی کارخانه ان‌جی‌ال۳۲۰۰ از سوی متخصصان، پیمانکاران و سازندگان داخلی، نخستین طرح از برنامه‌های بلندمدت در این باره به‌شمار می‌رود.

وی با اشاره به کُندی فرآیند اجرایی‌ شدن این طرح بزرگ در سال‌های گذشته و عملیاتی شدن آن در دومین سال از دولت مردمی یادآور شد: این طرح از مهم‌ترین طرح‌های اجرایی در زمینه مسئولیت‌ اجتماعی و جلوگیری از گازسوزی در سطح شرکت ملی نفت ایران است که با سرمایه‌گذاری یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار از سوی مدیریت کسب‌وکار شرکت ملی نفت ایران و با استفاده از توان شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس راه‌اندازی می‌شود.

بومی‌سازی ۶۰ درصدی ساخت تجهیزات در ان‌جی‌ال ۳۲۰۰

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران یکی از موارد قابل توجه در راه‌اندازی طرح ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ را بومی‌سازی بیش از ۶۰ درصد تجهیزات کاربردی در این طرح بزرگ (از طراحی تا ساخت و راه‌اندازی) دانست و تأکید کرد: بومی‌سازی ساخت تجهیزات و استفاده از فناوری‌های روز با اتکا به‌توان داخلی از مهم‌ترین دغدغه‌های شرکت ملی نفت ایران بوده که در بخش قابل‌توجهی از این طرح بزرگ ملی محقق شده است.

خجسته‌مهر افزود: فرآورش گاز و استحصال ترکیبات و محصولات گازی نیازمند فناوری‌های پیچیده‌ای است که با وجود خودداری کشورهای صاحب فناوری از فروش تجهیزات به ایران در تبعیت از تحریم‌های غرب، شرکت‌های داخلی فعال در این حوزه توانستند به روش ساخت تجهیزات و بومی‌سازی آن دست یابند.

وی ادامه داد: با بهره‌برداری از کارخانه گاز و گاز مایع (ان‌جی‌ال ۳۲۰۰)  در گام نخست، ظرفیت فرآورش روزانه ۲۵۰ میلیون فوت‌مکعب گاز ترش همراه میدان‌های حوزه غرب کارون و تولید روزانه حدود ۱۸۰ میلیون فوت‌مکعب گاز شیرین، به‌همراه سالانه ۹۰۰ هزار تن ترکیبات سنگین‌تر از اتان ایجاد می‌شود.

معاون وزیر نفت یادآور شد: در گام دوم این طرح، ظرفیت این کارخانه دو برابر افزایش می‌یابد و در آینده مانعی برای دریافت گازهای همراه حاصل از توسعه میدان‌های مشترک غرب کارون و میدان‌های مجاور وجود نخواهد داشت.

اشتغال‌زایی برای ۵ هزار نفر از بومیان دشت آزادگان با افتتاح ان‌جی‌ال ۳۲۰۰

خجسته‌مهر اشتغال‌زایی حدود هزار و ۵۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و حدود ۳ هزار و ۵۰۰ نفر به‌صورت غیرمستقیم را از دیگر مزایای راه‌اندازی کامل این طرح بزرگ ملی دانست و اضافه کرد: این سطح از اشتغال‌زایی، با اولویت به‌کارگیری نیروهای بومی منطقه دشت آزادگان انجام می‌شود.

وی از راه‌اندازی این کارخانه به‌عنوان سرآغازی در تکمیل و راه‌اندازی سایر طرح‌های جمع‌آوری و مدیریت مجموعه گازهای همراه در شرکت ملی نفت ایران یاد کرد و افزود: با بهره‌برداری از این طرح راهبردی، گام مهمی برای بهبود شرایط زیست محیطی استان‌های نفت‌خیز، به‌ویژه استان‌های خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر و ایلام برداشته می‌شود.

معاون وزیر نفت تأکید کرد: اجرای این طرح از سوی دیگر موجب ایفای تعهدات خوراک پایدار صنایع پتروشیمی، همچنین ایجاد ارزش افزوده اقتصادی در زنجیره محصولات صنعت نفت خواهد شد که آرزوی دیرینه و یکصد ساله صنعت نفت و مردم استان‌های نفت‌خیز را برای خاموشی فلرها محقق می‌کند.

کارخانه گاز و گاز مایع ۳۲۰۰ یکی از طرح‌های بزرگ صنعت نفت است که در قالب دو فاز تعریف شده است و با اجرای کامل آن، گازهای همراه میدان‌های غرب کارون (آزادگان، آزادگان شمالی، یادآوران، دارخوین، یاران شمالی و جنوبی، سهراب، سپهر، جفیر، سوسنگرد و بند کرخه) به ظرفیت ۵۰۰ میلیون فوت مکعب در روز جمع‌آوری و فرآورش می‌شود.

این طرح از مهم‌ترین طرح‌هایی است که با هدف جمع‌آوری گازهای همراه از سوی مدیریت کسب و کار شرکت ملی نفت ایران و با بهره‌گیری از توانمندی پیمانکاران داخلی و سرمایه‌گذاری هزار و ۴۰۰ میلیون یورویی هلدینگ خلیج فارس در حال اجراست و بهره‌برداری از آن با رویکرد افزایش بهره‌وری اقتصادی و حفاظت از محیط زیست انجام می‌شود.

با راه‌اندازی ردیف نخست این طرح، گازهای همراه تولیدی میدان‌های آزادگان شمالی، یادآوران و یاران به حجم حدود روزانه ۲۵۰ میلیون فوت‌مکعب فرآورش خواهد شد و با اجرای ردیف دوم این واحد نیز ظرفیت لازم برای جمع‌آوری همه گازهای همراه میدان‌های غرب کارون در شرایط توسعه کامل فراهم خواهد شد.

این طرح با تأکید خجسته‌مهر، در دولت مردمی سیزدهم شتاب گرفت و گام نخست آن در چند روز آینده و با حضور رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری می‌رسد.

کد خبر 471577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =