تولید واقعی محصولات پتروشیمی امسال ۱۰ میلیون تن افزایش می‌یابد

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی از رونمایی سند زنجیره ارزش خبر داد و گفت: براساس برنامه‌ریزی انجام شده تولید واقعی محصولات پتروشیمی امسال با افزایش ۱۰ میلیون تنی به ۸۰ میلیون تن خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار شانا، حسن عباس‌زاده امروز (دوشنبه، ۱۱ اردیبهشت‌ماه) در نشست تخصصی «نقشه راه توسعه زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی ایران» که در چهاردهمین همایش بین‌المللی صنعت پترشیمی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما در حال برگزاری است، با اشاره به اسناد بالادستی توسعه صنعت پتروشیمی گفت: در این اسناد به موضوعات توسعه و تکمیل زنجیره ارزش، کاهش خام‌فروشی و ارزآوری در صنعت پتروشیمی تأکید شده است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون ۷۰ مجتمع درصنعت پتروشیمی ایران فعال است که سه مجتمع از این تعداد یوتیلیتی است، افزود: ظرفیت نصب شده این تعداد مجتمع ۹۳ میلیون تن است که برای استفاده از این ظرفیت روزانه ۴۷.۵ میلیون تن معادل یک میلیون بشکه نفت‌خام خوراک وارد این صنعت ارزش‌آفرین می‌شود.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه ۷۰ درصد خوراک ورودی صنعت پتروشیمی ایران گاز است، تصریح کرد: سال ۱۴۰۱ حدود ۷۰ میلیون تن محصول تولید شده است که بنا داریم امسال این مقدار را به ۸۰ میلیون تن افزایش دهیم.

عباس‌زاده درباره فروش محصولات پتروشیمی ایران در سال ۱۴۰۱ افزود: سال گذشته ۴۰ میلیون تن محصول به ارزش ۲۷ میلیارد دلار فروخته شد که ۲۸ میلیون تن آن به ارزش ۱۶ میلیارد دلار صادر و ۱۲ میلیون تن معادل ۱۰ میلیارد دلار به فروش داخلی رسید.

وی تنوع محصولات پتروشیمی ایران را به سه دسته پایه، میانی و پایانی تقسیم کرد و گفت: ظرفیت نصب‌شده صنعت پتروشیمی ایران در بخش محصولات پایه ۵۸ میلیون تن و در بخش میانی ۱۳ میلیون تن است و در بخش نهایی نیز ۲۰ میلیون تن محصول را به فروش می‌رسانیم.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به طرح‌های در دست اجرای صنعت پتروشیمی افزود: هم‌اکنون این طرح‌ها که در برنامه‌های گذشته اجرای آنها شروع شده است حدود ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارند که حدود ۱۳ میلیارد دلار برای آنها هزینه شده و نیاز است برای تکمیل آنها سرمایه بیشتری جذب شود.

عباس‌زاده با بیان اینکه طرح‌های بخش پایه صنعت پتروشیمی در سال‌های گذشته رو به رشد بوده است، ادامه داد: از ۹۳ میلیون تن ظرفیت نصب‌شده، طرح‌های بخش متانولی، اتیلنی و پروپیلنی رو به افزایش است.

وی با تأکید بر بازنگری برنامه‌های هشتم طرح توسعه کشور در بخش پتروشیمی اظهار کرد: با توجه به اینکه ایران در بخش آمونیاک، اتیلن و متانول در دنیا حرفی برای گفتن دارد، بنابراین این بخش‌ها فرصت‌های بسیار خوبی برای توسعه بخش متانول ایجاد می‌کند.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تأکید بر لزوم توسعه زنجیره ارزش متانول تصریح کرد: ایران در تولید محصولات پایه در منطقه پس از عربستان سعودی قرار دارد، کشورهای قطر، امارات، عمان، کویت و ترکیه نیز بعد از ایران قرار دارند.

عباس‌زاده همچنین از رونمایی سند زنجیره ارزش در این همایش خبر داد و گفت: برنامه‌های تعریف‌شده در صنعت پتروشیمی ایران به سمت زنجیره ارزش در حال حرکت است.

کد خبر 471906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =