امکان صرفه‌جویی حدود ۷ درصدی مصرف گاز با سازوکار فرهنگی

مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد که با سازوکار فرهنگی می‌توان مصرف گاز را ۵ تا ۷ درصد مدیریت کرد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی گاز ایران، احمد زمانی در  سمینار علمی - پژوهشی فناوری‌های حوزه فرآورش گاز طبیعی که در ساختمان ستاد این شرکت برگزار شد، به ضرورت هم‌پوشانی حوزه پژوهش با عملیات اشاره کرد و گفت: کارویژه بخش پژوهش و فناوری در همکاری با بخش تولید، حرکت در مسیر داخلی‌سازی است.

وی با اشاره به نمره قابل قبول شرکت ملی گاز ایران در داخلی‌سازی تجهیزات اظهار کرد: روحیه وطن‌پرستی و شجاعت مدیران و کارکنان این شرکت سبب شد اقدام‌های قابل توجهی در روند داخلی‌سازی تجهیزات انجام شود. حجم بالای تولید گاز در زمستان با وجود تحریم‌های همه‌جانبه و ظالمانه غرب بدون تکیه بر توان بومی و داخلی‌سازی تجهیزات، امکان‌پذیر نبود.

به گفته مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز ایران، اقدام‌هایی که در زمینه داخلی‌سازی مولکولارسیو، توربین‌ها، بحث‌های فولادی و بخش‌های ابزار دقیق و... انجام شده، سبب تولید پایدار در شرایط تحریمی شده است.

زمانی با اشاره به لزوم توجه به مقوله فرهنگ در مدیریت مصرف تصریح کرد: می‌توان با سازوکارهای فرهنگی حدود ۵ تا ۷ درصد مصرف گاز را مدیریت کرد. توجه به این موضوع که قیمت خوراکی که از پالایشگاه‌های گاز در اختیار صنایع قرار می‌گیرد، حدود ۲ تا ۳ درصد قیمت محصول نهایی است و همین خوراک در کشورهای اروپایی ۲۰ تا ۲۵ درصد قیمت نهایی محصول را به خود اختصاص داده، نشان از جذابیت بالای تولید در کشور دارد.

وی ادامه داد: در مقابل اما برای مباحث مربوط به مدیریت مصرف هم در صنایع و هم در بخش خانگی جذابیت و مشوق جدید در نظر گرفته نشده است.

مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز ایران در ادامه به معضل ناترازی حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعبی گاز در روز با توجه به افزایش تقاضا اشاره کرد و گفت: شدت تقاضا در زمستان سبب کاهش فشار در شبکه یا همان افت فشار شد، این در حالی بود که شبکه، امکان تأمین گاز را داشت اما سازوکار کنتورهای خانگی به نحوی است که با کاهش فشار، خود به خود جریان گاز قطع می‌شود.

زمانی تأکید کرد: این اتفاق در حالی  برای ۱۷ هزار مشترک رقم خورد که شرکت در همان زمان، گازرسانی پایدار برای ۲۷ میلیون مشترک را به ثبت رسانده بود. به عبارتی ۹۹.۹ درصد نمره گازرسانی از تولید تا توزیع برای شرکت ملی گاز ایران در زمستان  ثبت شد که موفقیت بزرگی است، اما همان کاهش فشار برای ۱۷ هزار مشترک این موفقیت را تحت تأثیر قرار داد.  

وی در پایان با ارائه آماری از مقدار فرآورش گاز در پالایشگاه‌های کشور در زمستان، به تولید روزانه ۸۵۰ میلیون مترمکعب گاز اشاره و اظهار کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده و مدیریت فرآیند، تابستان امسال تلاش داریم تولید و فرآورش گاز را ۶ تا ۷ میلیارد مترمکعب افزایش دهیم.

کد خبر 471911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =