لزوم توجه به تغییرات اقلیمی در توسعه صنعت پتروشیمی

مدیرعامل شرکت پتروشیمی مروارید گفت: توسعه صنایع مرتبط با صنعت پتروشیمی باید با در نظر گرفتن شرایط مختلف زیست محیطی و تغییرات اقلیمی صورت گیرد.

به گزارش شانا، اسدالله غلامپور امروز (سه‌شنبه‌ ۱۲ اردیبهشت‌ماه) در چهاردهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران (IPF) با بیان اینکه آلودگی کربن و گازهای گلخانه‌ای ناشی از فعالیت‌های انسانی سبب ایجاد تغییرات عمیق در جهان شده است، گفت: انتشار گازهای گلخانه‌ای مرتبط با انرژی در ۲۰ سال آینده ۱۴ درصد افزایش خواهد یافت، هرچند برخی کارشناسان یادآور می‌شوند که به‌رغم پیشرفت‌ها در انرژی‌های تجدیدپذیر جهان هنوز جایگزین قابل اعتمادی برای منابع نفت و گاز طبیعی که متخصصان آن را رگ حیات اقتصاد مدرن نامیده‌اند، پیدا نشده است.

وی افزود: به‌رغم فشار فعالان محیط زیست، تغییرات اقلیمی و آب و هوایی موجب گرمای شدیدتر و آتش‌سوزی‌ها، افزایش بارندگی، سیل، خشکسالی طولانی‌تر و ذوب یخ‌ها در قطب شمال می‌شود.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی مروارید در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ایران یکی از ظرفیت‌های بالا و رو به رشد تولید صنعت پتروشیمی در جهان  به‌شمار می‌آید که سهم آن در دنیا حدود ۲ درصد است، بنابراین اگر قصد داریم همین سهم در بازارهای جهانی حداقل محفوظ بماند باید تا سال ۲۰۴۰ حدود ۴۰ درصد ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی ایران افزایش یابد.

غلامپور تأکید کرد: استخراج، پالایش و تبدیل منابع هیدروکربوری به انواع زنجیره‌های ارزش در زمان باقی‌مانده تا سال ۲۰۵۰ میلادی مطابق کنوانسیون پاریس و ضوابط صفر خالص کربن بسیار مهم و حیاتی است، زیرا جهان در سال مذکور امکان استفاده از سوخت‌های فسیلی را ناممکن یا بسیار سختگیرانه خواهد کرد.

وی ادامه داد: اتکای جهان به سوخت‌های فسیلی غیرقابل دفاع است، بنابراین با توجه به سرمایه‌گذاری و جایگزینی سوخت‌های تجدیدپذیر تا پایان سال ۲۰۵۰ میزان استفاده از سوخت‌های فسیلی به کمترین مقدار خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی مروارید ادامه داد: تا سال ۲۰۵۰ توسعه فناوری‌های مبتنی بر انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر نظیر استفاده از هیدروژن سوخت هواپیما و انرژی خورشیدی به موازات برداشت منابع هیدروکربوری و تبدیل آن به صنایع زنجیره ارزش بسیار مهم و حائز اهمیت است. به گفته گلوبال دیتا، انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۱ بیش از ۳۳ درصد فروش خودروهای جدید در سراسر جهان خودروهای الکتریکی خواهد بود.

غلامپور گفت: قیمت، فناوری، فرهنگ و قانون چهار رکن مؤثر بر مقدار مصرف گاز در بخش‌های مختلف است. در ایران سالانه به علت سوختن گاز طبیعی در مشعل‌ها حدود ۱۷.۴ میلیارد متر مکعب گاز سوزانده می‌شود؛ مقداری که می‌توانست یک سوم برق کشور را تامین کند.

وی افزود: اگر میزان فلرینگ ایران را حدود ۱۷.۴ میلیارد مترمکعب در سال ۲۰۲۱ در نظر بگیریم و بر اساس آمار BP با فرض متوسط گاز صادراتی به قیمت هر مترمکعب ۲۰ سنت هم‌اکنون سالانه حدود ۵ میلیارد دلار عدم‌النفع مستقیم از این محل وجود دارد، در حالی‌ که اگر استفاده از این مقدار گاز به‌عنوان خوراک پتروشیمی‌ها در نظر گرفته شود این عدم‌النفع بالغ بر ۱۶ میلیارد دلار خواهد بود.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی مروارید تصریح کرد: بر اساس گزارش بولتن آماری سالانه اوپک خالص صادرات گاز ایران در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۸.۳۲ میلیارد مترمکعب بوده است، اگر مقدار گازهای ارسالی به مشعل در کشور برای سال ۲۰۲۱ مقدار ۱۷.۴ میلیارد مترمکعب درست باشد می‌توان گفت تقریباً معادل گازی که در سال ۲۰۲۱ صادر کرده‌ایم به آن نیز هدررفت گاز داشته‌ایم.

کد خبر 471981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =