بخشی از چالش‌های صنعت پتروشیمی با بومی‌سازی‌ها جبران می‌شود

مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: بخشی از چالش‌های صنعت پتروشیمی با بومی‌سازی‌ها جبران می‌شود، اما برای رقابت در بازار جهانی باید از فناوری‌های روز دنیا استفاده کنیم.

به گزارش شانا، بیژن چگنی امروز (سه‌شنبه، ۱۲ اردیبهشت‌ماه) در نشست تخصصی «محیط زیست پاک واحدهای پتروشیمی» در همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران IPF، فناوری‌های قدیمی، طول عمر مجتمع‌ها و تحریم‌ها را از چالش‌های اساسی صنعت پتروشیمی کشور اعلام و اظهار کرد: توسعه این صنعت با همه فراز و نشیب‌ها ادامه دارد، اما مجتمع‌های با طول عمر بالا در حال فرسوده شدن هستند، گرچه تلاش‌هایی از سوی شرکت‌ها برای روزآمد کردن انجام می‌شود با این حال از فناوری روز دنیا عقب هستیم.

وی با بیان اینکه بخشی از چالش‌های صنعت پتروشیمی با بومی‌سازی‌ها جبران می‌شود، افزود: در کاتالیست‌ها، قطعات و رآکتورها پیشرفت‌های خوبی رقم خورده است، اما برای رقابت در بازار جهانی نیاز به پیشرفتی فراتر از این مسائل دارد.

مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: یکی از چالش‌های صنعت این است که مجتمع‌های ساخته‌شده پس از چند سال در همان سطح فناوری نگهداری و حفظ می‌شوند و روزآمدکردن فناوری در این شرکت‌ها انجام نمی‌شود که برخی به‌دلیل تحریم‌هاست.

چگنی با بیان اینکه سطح سیستم‌های هوشمند کنترلی هم‌اکنون نسبت به ۱۰ سال پیش متفاوت است، گفت: ایران اکنون در حوزه کاتالیست‌ها پیشرفت‌های قابل توجهی کرده است، اما باید از مهندسی معکوس بگذریم و به طراحی کاتالیست‌های جدید ورود کنیم.

وی تأکید کرد: همچنین باید از سامانه‌های مدیریت اطلاعات و تجهیزات به‌روز و پیشرفته در صنعت پتروشیمی استفاده شود.

مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه در مرحله‌ای مجتمع‌های پتروشیمی با خوراک مایع احداث شدند، اما با افزایش تولید گاز، رویکرد توسعه به سمت مجتمع‌های گازپایه حرکت کرد، تصریح کرد: با توجه به افزایش روند مصرف گاز در کشور، در طرح‌های کنونی و آتی باید نگاه به سمت پتروپالایشگاه‌ها باشد.

چگنی همچنین بر ضرورت استفاده از روش‌های نو بازیافت، استفاده از روش‌های پیشرفته تصفیه و پالایش و انرژی‌های پاک تأکید کرد. 

وی در پایان به‌کارگیری فرآیندهایی با فشار دمای پایین، قطعه‌سازی و ارتقای آلیاژها، استفاده از هوش مصنوعی برای کنترل هوشمند و آنلاین و استفاده از هوش مصنوعی برای ارزیابی طول عمر تجهیزات و قطعات را از راهکارهای کوتاه‌مدت در حوزه ارتقای فرآیندهای صنعت پتروشیمی اعلام کرد.

کد خبر 472012

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =