اجرای پتروپالایشگاه‌ شهید سلیمانی با ۹ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری بهار ۱۴۰۲ آغار می‌شود/ مشارکت سرمایه‌گذار خارجی در احداث پالایشگاه خوزستان

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده نفتی با بیان اینکه عملیات اجرایی پتروپالایشگاه شهید سلیمانی در فصل بهار امسال با سرمایه‌گذاری ۹ میلیارد یورویی آغاز خواهد شد، گفت: پالایشگاه خوزستان هم با مشارکت یک سرمایه‌گذار خارجی احداث می‌شود.

به گزارش شانا به نقل از خبرگزاری فارس، جلیل سالاری‌ با اشاره به تازه‌ترین وضع پتروپالایشگاه شهید سلیمانی و پالایشگاه خوزستان بیان کرد: بند «ل» تبصره یک قانون بودجه ۱۴۰۲ به وزارت نفت تکلیف کرد که از طریق شرکت تابع ذی‌ربط یعنی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران تا سقف سهامداری ۲۰ درصد با مشارکت بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری در طرح‌های پتروپالایشگاهی مشارکت کند که یکی از این طرح‌ها، پتروپالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای شهید سلیمانی است.

وی افزود: مطالعات امکان‌سنجی این طرح در قالب هفت سناریو انجام شده و خوراک این پتروپالایشگاه نفت خام سنگین و فوق‌سنگین است، ۳۰ درصد محصولات تولیدی فرآورده‌های پتروشیمی شامل انواع زایلن‌، پلیمر و بوتادین و پروپیلن و ۷۰ درصد تولیدات نیز پالایشگاهی و تولید نفت کوره این پتروپالایشگاه صفر خواهد بود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: برای اجرای این پروژه، کنسرسیومی از هلدینگ‌های پتروشیمی، پالایشی، بانک‌ها و صندوق‌ها شکل گرفت و مشارکت‌نامه تنظیم و امضا شد، مطالعات مکان‌یابی این طرح و مذاکرات درباره استحصال زمین انجام و حدود ۴۵۰ هکتار زمین در بندرعباس در نظر گرفته شده است.

سالاری ادامه داد: دلیل انتخاب این مکان وجود زیرساخت لازم در بندرعباس به‌دلیل وجود دو پالایشگاه مهم کشور در این منطقه است، از این رو دیگر نیازی به هزینه‌ تازه نیست، به موازات این موضوع، مطالعات محیط زیستی، پدافند غیرعامل، پیش‌بینی و مطالعات اولیه طراحی بنیادی انجام شده است.

بهره‌برداری از پتروپالایشگاه‌ شهید سلیمانی در بهار

وی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی این طرح در فصل بهار امسال بیان کرد: برای سرعت بخشیدن به این پروژه و آغاز عملیات اجرایی، درباره انتخاب مجری طرح تصمیم‌گیری شده است و روال کار به این شکل خواهد بود که پس از ثبت شرکت، کار به هیئت مدیره و مدیرعامل واگذار خوهد شد، اکنون مجری این طرح شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: گروه تدبیر انرژی ۱۵ درصد، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس ۱۵ درصد، شرکت سرمایه‌گذاری اهداف ۱۵ درصد، شرکت ملی پالایش و پخش ۱۰ درصد، بانک ملی ۱۵ درصد، بانک رفاه کارگران ۱۵ درصد، بانک ملت ۷.۵ درصد و بانک تجارت ۷.۵ درصد از سهام این پروژه را در اختیار دارند.

سالاری ادامه داد: سرمایه‌گذاری این طرح ۹ میلیارد یوروست که در مراحل مختلف به بهره‌برداری می‌رسد و منابع حاصل از مراحل پیشین صرف تکمیل مراحل بعدی خواهد شد، پیش‌بینی ما این است که این پروژه طی ۵ سال تکمیل شود.

وی گفت: نشست‌هایی پرشمار را با کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی داشتیم و برای حل مشکلات و رفع موانع از آنها کمک گرفتیم، امیدواریم هر چه زودتر مجوز شورای پول و اعتبار دریافت شود تا سهامداران بانک در این پروژه بتوانند قدرسهم خود را بپردازند و فرآیند ثبت شرکت زودتر انجام شود.

احداث پالایشگاه ۱۸۰ هزار بشکه‌ای خوزستان با سرمایه‌گذاری خارجی

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی افزود: در کنار پتروپالایشگاه شهید سلیمانی، احیای طرح پالایشگاه ۱۸۰ هزار بشکه‌ای خوزستان نیز در دستور کار قرار گرفته است، در دولت گذشته، مجوز این پالایشگاه ابطال شده بود و ما دوباره این مجوز را احیا کردیم، مطالعات این طرح تکمیل شده است و به سمت تدوین مشارکت‌نامه و ثبت شرکت حرکت کرده‌ایم.

سالاری با اشاره استحصال زمین و دریافت مجوز محیط‌ زیست برای اجرای طرح یادشده، گفت: در طرح پالایشگاه خوزستان، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ۲۰ درصد و بخش خصوصی خارجی ۸۰ درصد سهم دارند، خوراک این پالایشگاه از نفت خام میدان‌های منطقه غرب کارون تأمین خواهد شد و به‌دلیل ویژگی‌های نوع نفت خام میدان‌های این منطقه کار الگوسازی و تعیین الگوی پالایشی زمانبر خواهد بود.

کد خبر 472068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =