عربستان قیمت نفت را برای مشتریان آسیایی کاهش داد

شرکت دولتی نفت سعودی آرامکو عربستان قیمت رسمی فروش نفت به مشتریان آسیایی را برای تحویل در ماه ژوئن ۲۰۲۳ کاهش داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، عربستان سعودی، بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان، در پی کاهش حاشیه‌های سود پالایشی، قیمت رسمی فروش نفت خام نوع سبک عربی را برای تحویل به مشتریان آسیایی در ماه ژوئن کاهش داد که نخستین کاهش طی چهار ماه گذشته به‌شمار می‌آید.

شرکت سعودی آرامکو قیمت رسمی فروش ماه ژوئن نفت خام «سبک عربی» را با ۲۵ سنت کاهش نسبت به ماه مه برای عرضه به مشتریان آسیایی ۲ دلار و ۵۵ سنت برای هر بشکه بیشتر از میانگین قیمت نفت خام شاخص‌های عمان/ دوبی تعیین کرد.

این مقدار کاهش کمتر از برآورد ۴۰ سنتی بازار است و نشان از این دارد که پس از تصمیم ناگهانی ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیراوپک (اوپک‌پلاس) برای کاهش عرضه روزانه یک میلیون و ۶۶۰ هزار بشکه‌ای افزون بر کاهش عرضه روزانه ۲ میلیون بشکه‌ای از گذشته، عربستان در حال تلاش برای تقویت قیمت‌های نفت در بازارهای جهانی است.

پالایشگران آسیایی به‌دلیل قیمت بالای نفت و مازاد عرضه فرآورده‌های نفتی از حاشیه‌های سود پایین رنج می‌برند. کاهش اندک قیمت رسمی فروش نفت احتمال دارد برخی پالایشگران را وادار به کاهش خرید خوراک یا حتی کاهش بهره‌گیری از ظرفیت تولید در ماه ژوئن کند.

یک بازرگان مستقر در سنگاپور گفت: ماه «مه» ماهی مهم برای پالایشگاه‌های آسیایی است، زیرا بعضی از آنها اکنون برای رسیدن به نقطه سربه‌سر در ترازنامه خود تلاش می‌کنند، بنابراین اگر وضع به‌زودی بهبود نیابد، پالایشگران مقدار بهره‌گیری از ظرفیت تولید خود را کاهش خواهند داد.

بازار به دقت حجم عرضه‌ نفت خام عربستان در ماه ژوئن و دور تازه کاهش عرضه اوپک‌پلاس را زیر نظر خواهد داشت.

عربستان سعودی همچنین قیمت رسمی فروش انواع دیگر نفت خود را برای تحویل به مشتریان آسیایی در ماه ژوئن بیشتر از قیمت نوع سبک عربی کاهش داد.

شرکت سعودی آرامکو قیمت نفت «متوسط عربی» را ۸۰ سنت و «سنگین عربی» را ۹۰ سنت نسبت به قیمت ماه مه کاهش داد.

یکی دیگر از بازرگانان نفتی گفت: افت بالای قیمتی در انواع نفت خام سنگین ناگهانی است، اما این اقدام قیمت رسمی فروش نفت عربستان را به قیمت‌های لحظه ای بازار نزدیک می‌کند.

شماری از پالایشگاه‌های آسیایی تعطیلی برای انجام عملیات تعمیر و نگهداری دوره‌ای را برای سه ماه دوم و سوم برنامه‌ریزی کرده‌اند که این موضوع سبب کاهش تقاضای خوراک و فشار بر قیمت نفت شده است.

سعودی آرامکو همچنین نفت نوع «سبک عربی» را در ماه ژوئن  ۲ دلار و ۱۰ سنت برای هر بشکه بالاتر از نفت خام شاخص برنت دریای شمال (ICE) به منطقه شمال غربی اروپا تعیین کرد.

در همین حال، قیمت رسمی فروش عربستان به مشتریانش در ایالات متحده آمریکا برای تحویل در ماه ژوئن با ۵۰ سنت کاهش نسبت به قیمت ماه مه به ۶ دلار و ۲۵ سنت در برابر شاخص نفت ترش آرگوس (ASCI) رسید.

کد خبر 472159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =