کارت اضطراری سوخت در همه جایگاه‌ها وجود دارد/ اجرای سیاست‌های غیرقیمتی با هدف توزیع یکپارچه سوخت

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: برای همه جایگاه‌های عرضه سوخت کارت اضطراری در نظر گرفته‌ایم و هیچ کمبودی در این زمینه وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار شانا، علی‌اکبر نژادعلی بعدازظهر امروز (دوشنبه، ۱۸ اردیبهشت‌ماه) در نشست خبری که به منظور تشریح طرح «سامان‌دهی کارت‌های اضطراری در جایگاه‌های عرضه سوخت» با حضور نمایندگان رسانه‌های خبری برگزار شد، بیان کرد: برای همه جایگاه‌های عرضه سوخت کارت اضطراری در نظر گرفته‌ایم. هیچ کمبودی در این زمینه وجود ندارد و کارت آزاد در سراسر جایگاه‌های سوخت کشور موجود است.

وی با بیان اینکه بر اساس تکلیف قانونی، تا پایان امسال حجم استفاده از کارت‌های سوخت شخصی باید به ۹۰ درصد افزایش یابد، افزود: هم‌اکنون در شرایط هم‌ترازی تولید و مصرف بنزین قرار داریم و تاکنون واردات انجام نشده، اما مصرف بنزین کشور امسال ۱۰ درصد افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با تأکید بر اینکه طرح‌های توسعه‌ای پالایشی به‌منظور افزایش ظرفیت تولید بنزین در کشور با جدیت در پالایشگاه‌های کشور در حال پیگیری و اجراست، تصریح کرد: برای توزیع یکنواخت و یکپارچه سوخت در کشور ناچار به اجرای سیاست‌های غیرقیمتی هستیم.

میزان استفاده از کارت سوخت شخصی به ۳۵ درصد رسید

نژادعلی با اشاره به افزایش آمار مصرف استفاده از کارت سوخت شخصی با اجرای طرح سامان‌دهی کارت‌های سوخت جایگاه‌داران، درباره لزوم استفاده از کارت سوخت شخصی گفت: دولت هزینه‌ای را برای تولید کارت‌های سوخت متحمل می‌شود، اما با استفاده از کارت آزاد جایگاه‌داران، میزان سوختگیری غیرمشخص بوده و اطلاعات شفافی در این باره وجود ندارد، بنابراین به این سمت حرکت کردیم که در زمینه آمار سوختگیری به سمت شفافیت حرکت و تصمیم‌گیری در دولت را نیز تسهیل کنیم.

وی ادامه داد: امکان تهیه کارت سوخت المثنی در کشور فراهم است و هم‌اکنون حدود ۳۸۰ هزار کارت سوخت المثنی در نوبت صدور قرار دارد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اظهار کرد: جایگاه‌های عرضه سی‌ان‌جی در کشور ۱۲ میلیون مترمکعب ظرفیت خالی دارند که لازم است‌ با فرهنگ‌سازی در این زمینه، استفاده از این سوخت پاک افزایش یابد.

نژادعلی گفت: براساس بند ح تبصره ۱۴ در قالب بودجه ۱۴۰۲ وزارت نفت مکلف شده است به‌منظور بهبود نظام توزیع بنزین و نفت‌گاز در کشور و کاهش قاچاق سوخت، از طریق شرکت‌های تابعه ذی‌ربط تدبیری اتخاذ کند که تا پایان نیمه نخست امسال ۹۰ درصد خودروهای بنزین‌سوز و ۹۵ درصد خودروهای نفت‌گازسوز، صرفاً از طریق کارت‌ سوخت شخصی سوختگیری کنند، بنابراین با تمهیدات اندیشیده‌شده در این باره، طرح سامان‌دهی کارت‌های اضطراری در جایگاه‌های سوخت کشور در دستور کار قرار گرفت. اطلاع‌رسانی‌های لازم و سامان‌دهی کارت‌های اضطراری در جایگاه‌ها انجام شد و با توجه به حجم مراجعات به جایگاه‌های سوخت، تعداد مناسبی کارت اضطراری در اختیار جایگاه‌داران قرار گرفت.

وی با تأکید بر اینکه در تمام نقاط کشور از جمله جایگاه‌های مرزی، کارت هوشمند سوخت آزاد اضطراری به مقدار کافی وجود دارد، افزود: توانستیم چالشی که سال گذشته در زمینه تأمین کارت‌های هوشمند سوخت وجود داشت، برطرف کنیم و تا پایان سال ۱۴۰۱، برای تمامی خودروها در کشور کارت سوخت صادر کرده و در اختیار مردم قرار دادیم.

مصرف روزانه بیش از ۱۱۰ میلیون لیتر بنزین در کشور

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به اینکه روند رشد مصرف بنزین در کشور عددی غیرمنتظره است، گفت: سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰، ۲۱ درصد رشد مصرف داشتیم. امسال نیز با گذشت ۴۷ روز از سال جدید، با رشد ۱۰ درصدی، بیش از ۱۱۰ میلیون لیتر بنزین مصرف شده که میزان تولید نیز همین مقدار است.

نژادعلی با اشاره به اینکه شدت مصرف انرژی در کشورمان در مقایسه با دیگر کشورها بالاست، افزود: فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل کشور، افزایش پرشتاب خودروهای داخلی، وجود تکنولوژی‌های قدیمی در تولید خودرو و قاچاق مصرف سوخت از جمله دلایل مصرف روزافزون سوخت در کشور است.

وی درباره مقدار مصرف نفت‌گاز در کشور بیان کرد: در ۴۷ روز ابتدایی امسال به‌طور میانگین ۱۰۳.۲ میلیون لیتر نفت‌گاز در کشور مصرف شده که این عدد نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴ درصد افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تأکید کرد: در سال گذشته (۱۴۰۱) به‌طور میانگین ۱۱۲ میلیون لیتر نفت‌گاز در کشور مصرف شد که پیش‌بینی می‌کنیم این عدد امسال با رشد در نیمه دوم سال به میانگین روزانه ۱۱۶ میلیون لیتر افزایش یابد.

۵۵ درصد فروش بنزین یارانه‌ای است

نژادعلی با اشاره به اینکه ۵۵ درصد از فروش بنزین کشور با نرخ یارانه‌ای انجام می‌شود، گفت: تاکنون ۲۹ میلیون کارت هوشمند سوخت توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی صادر شده و در اختیار مردم قرار گرفته است. تا پایان سال گذشته نیز ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار کارت هوشمند سوخت تولید شد و در اختیار مردم قرار گرفت که از این تعداد، حدود ۴۵۰ هزار کارت سوخت تولید شده، همچنان به دلایل مختلف در باجه‌ معطله‌های شرکت پست قرار دارد و لازم است از سوی هموطنان پیگیری شود.

وی افزود: هم‌اکنون ۳۸۰ هزار کارت سوخت جدید در نوبت صدور قرار دارد و بین ۳۰ تا ۴۰ روز زمان صرف می‌شود که کارت سوخت المثنی صادر شود. به‌دنبال آن هستیم که این زمان را روزبه‌روز کوتاه‌تر کنیم.

رشد نیم درصدی توزیع سی‌ان‌جی در جایگاه‌ها نسبت به سال گذشته

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با تأکید بر لزوم توجه به سیاست‌های رشد و توسعه صنعت سی‌ان‌جی در کشور با هدف تنوع‌بخشی به سبد سوخت کشور بیان کرد: هم‌اکنون به‌طور میانگین روزانه ۲۴ میلیون مترمکعب سی‌ان‌جی در کشور توزیع می‌شود که این عدد نسبت به مدت مشابه سال گذشته (۱۴۰۱) نیم درصد رشد نشان می‌دهد.

نژادعلی از توقف تولید در بخش خودروهای پایه‌گازسوز خبر داد و گفت: امیدواریم با حرکت به سمت تبدیل خودروهای شخصی علاوه بر خودروهای عمومی، آمار مصرف سی‌ان‌جی افزایش یابد.

تخصیص شفاف سوخت به ناوگان حمل‌ونقل سنگین با اجرای طرح سپهتن

وی به مزایای طرح سپهتن و اجرایی شدن تفاهم‌نامه چهارجانبه این طرح پس از کش وقوس‌های فراوان در هفته ابتدای اردیبهشت‌ماه امسال اشاره کرد و افزود: دو نماینده وزارت نفت شامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت دو طرف این تفاهم‌نامه هستند و تکلیف قانونی بر این اساس این است که تا پایان سال ۱۴۰۲، تجهیزات طرح سپهتن روی ۵۰ درصد ناوگان حمل بار و ۱۰۰ درصد ناوگان حمل مسافر نصب شود که این اموضوع کمک مؤثری در روند شفاف‌سازی تحویل سوخت به ناوگان حمل‌ونقل سنگین بر اساس پیمایش خواهد بود.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی بیان کرد: با اجرای این طرح، کیلومتر دقیق طی‌شده برای حمل بار از نقطه‌ای که حمل می‌شود تا زمانی که به دست مشتری برسد، مشخص شده و میزان سوخت تخصیصی بلافاصله در کارت هوشمند سوخت ذخیره می‌شود.

کد خبر 472213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =