سیر نزولی حوادث در صنعت نفت کشور/ حوادث صنعت نفت از ابتدای دولت سیزدهم ۲۰ درصد کاهش یافت

مدیرکل اچ‌اس‌ئی و پدافند غیرعامل وزارت نفت با بیان اینکه حوادث در صنعت نفت خوشبختانه با سیر نزولی روبه‌روست، گفت: باید حوزه‌های پشتیبانی را تقویت کنیم و از موضوع رسیدگی به بحث فرسودگی خطوط انتقال نفت و گاز در دریا و خشکی غافل نشویم.

به گزارش خبرنگار شانا، مظاهر انصاری امروز (سه‌شنبه، ۱۹ اردیبهشت‌ماه) در نشست سراسری هم‌اندیشی مدیران ارشد و رؤسای اچ‌اس‌ئی صنعت نفت با بیان اینکه یکی از چالش‌های ما در صنعت نفت بحث تحویل و تحول پروژه‌هاست، اظهار کرد: در دو سال اخیر به‌طور میانگین نسبت به پنج‌ سال پیش آن در حوزه اچ‌اس‌ئی صنعت نفت شاهد کاهش ۲۰ درصدی حوادث بوده‌ایم.

وی با تأکید بر اینکه فرسودگی تجهیزات در صنعت نفت همکاران ما را با چالش‌های جدی روبه‌رو کرده است، گفت: فرآیند حوادث در این صنعت خوشبختانه سیر نزولی دارد، اما باید حوزه‌های پشتیبانی را تقویت کرد و از موضوع رسیدگی به بحث فرسودگی خطوط انتقال نفت و گاز در دریا و خشکی غافل نشد.

مدیرکل اچ‌اس‌ئی و پدافند غیرعامل وزارت نفت با بیان اینکه در ۱۶ سالی که از استقرار نظام اچ‌اس‌ئی ام‌اس در صنعت نفت می‌گذرد ۳۵ درصد کاهش حادثه رقم خورده است، افزود: بنا داریم در سیاستگذاری کلان، این روند کاهشی را ادامه دهیم تا تولیدی ایمن و پایدار در مجموعه وزارت نفت داشته‌ باشیم.

انصاری با بیان اینکه باید به مقوله اچ‌اس‌ئی نگاهی راهبردی داشته و شرکت‌های پیمانکاری تجارب خود در این حوزه را باهم به اشتراک بگذارند، گفت: هم‌اکنون در زمینه فرهنگ استفاده و استانداردهای ملی و جهانی اچ‌اس‌ئی در صنعت نفت جای کار زیادی داریم.

وی با اشاره به قدمت بالای برخی تأسیسات صنعت نفت و در نتیجه افزایش ریسک کار با اینگونه تاسیسات، اظهار کرد: سرمایه‌گذاری بی‌نظیری صنعت نفت در حوزه اچ‌اس‌ئی  در سال‌های اخیر انجام داد، اما ما با جایگاه واقعی و درست در این حوزه فاصله داریم.  

مدیرکل اچ‌اس‌ئی و پدافند غیرعامل وزارت نفت تصریح کرد: در برخی موارد در حوزه اچ‌اس‌ئی به‌ویژه تحقیق و توسعه در صنعت نفت همچنان با الگوهای چند دهه گذشته در حال اجرای کار هستیم و از پیشرفت‌های تازه در فناوری همچون اینترنت‌اشیا غافل هستیم.

انصاری با بیان اینکه هم‌اکنون اداره کل اچ‌اس‌ئی وزارت نفت در بخش قوانین بالادستی نظارتی به‌ویژه در حوزه پیمانکاری و رگولاتوری پتروشیمی مشکل داریم، افزود: اگر می‌خواهیم در حوزه اچ‌اس‌ئی قوی باشیم باید در بخش کارفرمایی و پیمانکاری به‌صورت یکپارچه عمل و از فعالیت جزیره‌ای پرهیز کنیم.

وی گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها قرار است برنامه‌های پروژه‌محور حوزه اچ‌اس‌ئی در صنعت نفت تا سال ۱۴۰۵ اولویت‌بندی شوند، برای نمونه جمع‌آوری ۸۰ درصدی گازهای ارسال به مشعل در عسلویه تا افق ۱۴۰۴ جمع‌آوری شود و این یکی از اولویت‌های اصلی ماست.

مدیرکل اچ‌اس‌ئی و پدافند غیرعامل وزارت نفت اظهار کرد: در مجموع ۲۶۴ پروژه اولویت‌بندی شده در حوزه اچ‌اس‌ئی وزارت نفت تعریف شده که ۲۴ درصد در حوزه ایمنی، ۴۰ درصد در حوزه کاهش حوادث و ۳۶ درصد در حوزه محیط زیست است.

کد خبر 472240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =