حضور بیش از ۲۰۰ شرکت خارجی از ۱۳ کشور دنیا در بیست‌وهفتمین نمایشگاه صنعت نفت

مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت از حضور بیش از ۲۰۰ شرکت خارجی از ۱۳ کشور دنیا در بیست‌وهفتمین نمایشگاه صنعت نفت خبر داد و گفت: نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، نماد اکوسیستمی بی‌همتا بین کشورهای در حال توسعه است.

به گزارش خبرنگار شانا، علی فروزنده امروز (شنبه، ۲۳ اردیبهشت‌ماه) در نشست خبری بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در جمع اصحاب رسانه با بیان اینکه نفت و گاز و صنعت نفت بزرگ‌ترین دارایی‌های ملی مردم و بیشترین درآمد کشور از صادرات نفت، گاز و فرآورده‌های نفتی است، اظهار کرد: بخش صادرات غیرنفتی نیز حول محور نفت و گاز و صادرات محصولات پتروشیمی است.

وی به تأمین بخش اعظم انرژی کشور از سوی صنعت نفت اشاره کرد و افزود: قیمت حامل‌های انرژی بسیار پایین‌تر از قیمت‌های جهانی است و صنعت نفت نقش پیشران را در صنایع بازی و رقابت‌پذیری صنایع را تسهیل می‌کند.

مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت با تأکید بر اینکه این مسائل، تنها مزایای صنعت نفت برای کشور نیست، گفت: صنعت نفت اکنون بزرگ‌ترین سفارش‌دهنده و کارفرما برای تولید تجهیزات صنعتی در ایران و خدمات فنی و مهندسی است و نقش پیشران صنایع را نیز به‌عهده دارد.

فروزنده به آمارهای تجهیزات صنعتی تولید شده در کشور اشاره و تصریح کرد: بسیار واضح است که با چه اعدادی روبه‌رو هستیم که به گردش مالی ساخت تجهیزات صنعت نفت مربوط می‌شود و نشان می‌دهد چه اکوسیستم بزرگی در طول سال‌های پس از انقلاب حول صنعت نفت ایجاد شده است.

وی به روزهای پیش از انقلاب اشاره کرد و ادامه داد: پیش از انقلاب اسلامی زمانی که مشکلی برای تجهیزی در تأسیسات صنعت نفت رخ می‌داد شرکت کالای نفت لندن بدون پذیرش خطر و توجه به صنایع داخلی، اقدام به سفارش تجهیز می‌کرد و قطعه با هزینه گزاف با پرواز به کشور ارسال می‌شد.

شرکت‌های پیمانکار و ارائه‌دهندگان خدمات فنی و مهندسی، گسترده‌ترین اکوسیستم سازندگان تجهیزات

مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت همچنین با اشاره به اینکه امروز شرایط متفاوتی بر صنعت کشور حاکم است، افزود: اکوسیستمی گسترده از سازندگان تجهیزات، شرکت‌های پیمانکار، ارائه‌دهنده خدمات فنی و مهندسی و ارائه‌دهندگان خدمات حفاری و مهندسی و سازندگان تجهیزات پیچیده صنعت نفت شکل گرفته است و این اکوسیستم چیزی نیست که عمده کشورهای در حال توسعه که با صنایع نفت و گاز سر و کار دارند، در خود داشته باشند. با قطعیت می‌توان گفت کشور ما بین کشورهای در حال توسعه تنها کشوری است که چنین اکوسیستم بزرگی از پیمانکاران، سازندگان و ارائه‌دهندگان خدمات فنی و مهندسی در اختیار دارد.

فروزنده گفت: نماد این اکوسیستم بزرگ نمایشگاه بین‌المللی صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی است که بزرگ‌ترین نمایشگاه کشور و خاورمیانه و یکی از بزرگ‌ترین‌های صنعت نفت دنیاست و شاید مشابه آن در کشورهای درگیر صنعت نفت پیدا نشود، به‌همین دلیل این نمایشگاه اتفاقی فراتر از یک رویداد نمایشگاهی است و گردهمایی و بازاری بزرگ و اتفاقی نمادین در صنعت نفت ایران است.

وی این نمایشگاه را بزرگ‌ترین اکوسیستم صنعتی نفت کشور دانست که شرکت‌ها دور هم جمع می‌شوند و تازه‌ترین نیازها و دستاوردها را عرضه می‌کنند.

مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت با بیان اینکه در کنار مهمانان ارشد داخلی، در بسیاری از مواقع مقام‌های ارشد خارجی نیز حضور می‌یابند، اظهار کرد: سال‌های گذشته میزبان محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک، محمد حامل، دبیرکل جی‌ئی‌سی‌اف بودیم و امسال نیز احتمالاً الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه به ایران خواهد آمد.

صنعت نفت، تولید فناورانه و مصرف بهینه

فروزنده با اشاره به شعار «صنعت نفت، تولید فناورانه و مصرف بهینه» در نمایشگاه بیست‌وهفتم صنعت نفت تصریح کرد: موضوع مصرف به این دلیل در شعار امسال مطرح شد که یکی از موضوع‌های جدی و چالشی کشور است که باید در ابعاد فنی و سیاست‌گذاری به آن پرداخت و از سازندگان برای اراده راهکارهای بهینه‌سازی کمک گرفت.

وی صنعت نفت ایران را در آستانه بین‌المللی شدن دانست و گفت: بین‌المللی شدن به این دلیل است که می‌تواند در بازارهای بین‌المللی کالا، تجهیزات و خدمات خود را ارائه کند.

مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت ساخت پالایشگاه‌های فراسرزمینی را مصداق بارز بین‌المللی شدن دانست و افزود: پالایشگاه‌هایی در سرتاسر دنیا با تجهیزات ایرانی تجهیز و ساخته شدند و بسیاری از آنها نفت و میعانات ایران را پالایش می‌کنند که این خدمات مهندسی و تجهیزات به کشورهای صاحب فناوری صنعت نفت از جمله روسیه و امثال آن صادر می‌شود و بازاریابی خیلی خوبی در این‌ زمینه اتفاق افتاده است.

آینده صنعت نفت مبتنی بر فناوری

فروزنده با بیان اینکه آینده صنعت نفت مبتنی بر فناوری است، بیان کرد: توجهی که در این سال‌ها به شرکت‌های دانش‌بنیان شده است و سالن‌هایی که در نمایشگاه در اختیار آنها است مؤید این موضوع است که می‌توانیم در این بازار جهانی رقابت کنیم.

وی از مقام‌های ارشدی که سال ۱۴۰۱ از نمایشگاه نفت بازدید کردند، یاد کرد و افزود: رئیس‌جمهوری، رئیس مجلس شورای اسلامی، معاونان رئیس‌جمهوری، معاونان وزیر در وزارتخانه‌های مختلف از جمله وزارت امور خارجه، یک وزیر از کشور ارمنستان و دبیرکل جی‌ئی‌سی‌اف را می‌توان از مهمان‌های پارسال برشمرد.

مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت به‌ مهمانان داخلی و خارجی بسیار امسال اشاره و تصریح کرد: نمایشگاه صنعت نفت ۲۷ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه دایر است و هزار و ۵۰۰ شرکت داخلی و ۲۰۰ شرکت خارجی از ۱۳ کشور جهان شامل روسیه، چین، بلاروس، آلمان، اتریش، ایتالیا، فرانسه، اسپانیا، هند، امارات، عمان و ترکیه در آن حضور دارند.

فروزنده تأکید کرد: از بین بیش از ۲۰۰ شرکت‌کننده خارجی به‌طور تقریبی حدود ۱۰۸ شرکت خود شرکت‌ها هستند و نزدیک به ۱۰۰ شرکت نیز نماینده شرکت‌های اصلی هستند.

افزایش استقبال از نمایشگاه بیست‌وهفتم به‌دلیل ویژگی‌های خاص

وی با اذعان به اینکه امکان پذیرش همه شرکت‌های متقاضی برای حضور در نمایشگاه فراهم نبود، گفت: در بخش داخلی رشد ۳۵ درصدی و در بخش خارجی رشد ۱۰۰ درصدی شرکت‌های حاضر در نمایشگاه را داشتیم که نشان می‌دهد از این نمایشگاه، بازار و گردهمایی سال‌به‌سال بیشتر استقبال می‌شود.

مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت از ویژگی‌های خاص نمایشگاه نفت نسبت به دوره‌های پیش یاد کرد و ادامه داد: تلاش برای ارتباط بخش خصوصی با کشورهایی که ارتباط داریم نخستین ویژگی خاص این دوره است که برای این منظور یک روز پیش از آغاز نمایشگاه، همایش بزرگ B2B بین شرکت‌های ایرانی و روسی برگزار می‌شود.

وی در تشریح این موضوع گفت: حدود ۱۰۰ شرکت روس و ۲۰۰ شرکت ایرانی ثبت‌نام کرده‌اند که در کنار هم قرار می‌گیرند و مذاکرات دوجانبه و چندجانبه برای امضای قرارداد، خرید محصول و انتقال فناوری انجام می‌شود.

حضور پر رنگ کشورهای خارجی در نمایشگاه بیست‌وهفتم

مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت دیگر ویژگی خاص این نمایشگاه را برگزاری نشست‌های مشترک با روسیه دانست و اظهار کرد: با مشارکت کشور روسیه، سه نشست مشترک بین ایران و روسیه در محل نمایشگاه برگزار می‌شود، در کنار این موارد همایش تجاری ایران و روسیه نیز در محل سالن همایش‌های کوشک برگزار خواهد شد.

فروزنده به تلاش برای تقویت روابط حوزه انرژی در این دور از نمایشگاه اشاره کرد و افزود: برای این منظور یک سالن به شرکت‌های خارجی روسی و چینی واگذار شد که مورد استقبال گسترده‌ای قرار گرفت که در تصور ما نبود.

وی از دنبال شدن رویکرد تقاضامحوری در این نمایشگاه یاد کرد و یادآور شد: این رویکرد از پارسال از سوی معاونت مهندسی و پژوهش و فناوری وزارت نفت آغاز شد و با این رویکرد شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت نیازهای خود را به شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان و سازندگان داخلی به‌صورت متمرکز ارائه می‌کنند تا شرکت‌ها بتوانند این نیازها را برآورده کنند و شرکت‌های فناور نیز بتوانند بازار تضمینی به‌دست بیاورند و وارد بازار تجاری شوند که با این روش تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان مشغول در صنعت نفت از ۱۵۰ به ۵۵۰ شرکت رسید.

مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت تصریح کرد: در این نمایشگاه ۱۰۰ رویداد برگزار می‌شود که شامل امضای تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهایی بین بخش‌های مختلف وزارت نفت و شرکت‌های خصوصی، ۳۳ رویداد جانبی، ۱۰ نشست تخصصی دانش‌بنیان، ۵ ارائه از سوی معاونت پژوهش و فناوری، سه نشست با روس‌ها، سه نشست با محوریت بهینه‌سازی و رونمایی از تعداد زیادی اسناد ساخت داخل و چند تجهیز مهم صنعت نفت است.

فروزنده تأکید کرد: شرکت‌های ما در این دور از نمایشگاه تفاهم‌نامه‌های بزرگی امضا می‌کنند؛ از جمله تفاهم‌نامه‌ای که اگر آماده شود، پالایش و پخش برای ساخت پالایشگاه امضا خواهد کرد.

وی در پایان گفت: امسال فضای نمایشگاهی یک روز زودتر در اختیار شرکت‌ها قرار می‌گیرد تا فرآیند حضور تسهیل شود.

به گزارش شانا، بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ۲۷ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

کد خبر 472375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =