افزایش قیمت سوخت، سلاحی مرگبارتر از کرونا برای اروپا/ شمار قربانیان زمستان سخت اروپا از کرونا فراتر رفت

نشریه اکونومیست در گزارشی تحلیلی اعلام کرد که احتمال می‌رود عامل افزایش هزینه‌های سوخت در مقایسه با کرونا قربانیان بیشتری را در اروپا گرفته باشد.

به گزارش شانا به نقل از اکونومیست، این نشریه طی گزارشی درباره پیامدهای افزایش شدید قیمت سوخت در اروپا نوشت احتمال دارد تعداد افرادی که پارسال به‌دلیل افزایش قیمت سوخت جان خود را از دست داده‌اند بیشتر از افرادی باشد که قربانی کرونا شده‌اند.

روسیه یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان انرژی به‌ویژه گاز در جهان است. پس از آغاز جنگ اوکراین و بروز اختلال در عرضه انرژی، قیمت انرژی به‌صورت جهشی بالا رفت. این موضوع در اروپا که مقدار قابل‌توجهی از انرژی خود را از روسیه تأمین می‌کند، قابل مشاهده‌تر بود.

قیمت گاز با اعمال چند دور تحریم علیه روسیه بیشتر شد. نشریه اکونومیست در این باره می‌نویسد: اگرچه قیمت عمده فروشی گاز اکنون در سراسر این قاره کاهش یافته است، اما قیمت برق و گاز خانگی در مقایسه با دو سال قبل به ترتیب ۶۹ و ۱۴۵ درصد افزایش یافته است. 

نشریه اکونومیست در ادامه اشاره کرد که قیمت بالای انرژی می‌تواند به قیمت جان انسان‌ها تمام شود، گرانی برق و گاز مردم را از گرم کردن خانه منصرف می‌کند و زندگی در شرایط سرد خطر مشکلات قلبی و تنفسی را افزایش می‌دهد.

اکونومیست در ماه نوامبر پیش‌بینی کرد که برق گران‌قیمت ممکن است ۲۲ هزار تا ۱۳۸ هزار کشته در زمستان «معتدل» داشته باشد و اکنون متأسفانه به نظر می‌رسد که این گفته درست باشد.

این نشریه در ادامه درباره روش بررسی تعداد مرگ‌ومیر به‌دلیل گرانی گاز می‌نویسد: برای مقایسه میزان مرگ و میر زمستان گذشته با سال‌های پیش، مرگ و میر امسال را با سال‌های پیش مقایسه کردیم، پس از مقایسه تعداد مرگ و میز زمستان گذشته با زمان‌های یکسان در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ دریافتیم که مرگ و میر در سراسر اروپا بیشتر از حد انتظار بوده است. در بین ۲۸ کشور اروپایی که مورد بررسی قرار گرفت، از نوامبر ۲۰۲۲ تا فوریه ۲۰۲۳ تعداد مرگ و میر ۱۴۹ هزار تا بیش از حد انتظار بود که معادل ۷.۸ درصد افزایش است.

عوامل پرشماری ممکن است این افزایش را توضیح دهد. در میان افرادی که در زمستان گذشته جان خود را از دست دادند، نزدیک به ۶۰ هزار نفر به‌دلیل ابتلا به کرونا بوده است. این بیماری احتمالاً - به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم - به افزایش مرگ و میر کمک کرده، اما بعید است که کل افزایش ۱۴۹ هزار نفری فقط به‌دلیل کرونا بوده باشد، از مارس ۲۰۲۰ تا سپتامبر ۲۰۲۲، ۷۹ درصد مرگ و میر اروپا به‌دلیل کرونا بوده، اما در سال گذشته میلادی ۴۰ درصد بود.

آب و هوا نیز بر تعداد کشته‌شدگان تأثیر گذاشته است. سرماخوردگی در ماه دسامبر با افزایش مرگ و میر همراه بود. کاهش ۱ درجه سانتیگراد در دمای میانگین در یک دوره سه هفته‌ای با افزایش ۲.۲ درصدی در کل مرگ و میر همراه است. با این حال، زمستان گذشته معتدل‌تر از میانگین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ بود، بنابراین سرما به تنهایی نمی‌تواند عامل مرگ و میر اضافی باشد.

به نظر می‌رسد که قیمت‌های بالای انرژی ممکن است تأثیر داشته باشد. آمار نشان می‌دهد کشورهایی که بیشترین مرگ و میر را داشتند، به‌طور معمول بیشترین افزایش را در هزینه‌های سوخت داشتند. 

اکونومیست در پایان نوشت: مداخله دولت‌ها در قیمت سوخت و کاهش مالیات تا حدی تاثیر گذار بوده و جان تعدادی از افراد را نجات داده، اما واضح است که افزایش قیمت سوخت در سال گذشته میلادی کشته‌های بسیاری بر جای گذاشته و سلاحی مرگبار بوده است.

کد خبر 472431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =