نمایشگاه بین‌المللی نفت، فرصتی ارزشمند برای بهره‌مندی از ظرفیت‌های فناورانه دانش‌بنیان‌ها

مدیرعامل شرکت ملی حفاری گفت: نمایشگاه بین‌المللی نفت تهران فرصتی ارزشمند برای بهره‌مندی از ظرفیت‌های فنی و همکاری‌های فناورانه با شرکت‌های دانش‌بنیان است.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی حفاری ایران، حمیدرضا گلپایگانی با اشاره به برگزاری بیست‌وهفتمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران از ۲۷ تا ۳۰ اردیبهشت ماه در سال «مهار تورم، رشد تولید»، گفت: این رویداد بزرگ اقتصادی فرصتی ارزشمند برای شناخت ظرفیت‌های فنی و تخصصی و همکاری‌های فناورانه با شرکت‌های سازنده قطعات و تجهیزات و دانش‌بنیان‌ها به‌عنوان بازوی توانمند صنعت نفت است.

 وی اظهار کرد: تأمین به‌موقع قطعات‌، تجهیزات و ابزار کاربردی در صنعت نفت و حفاری همسو با نوآوری، خلاقیت، ابداعات و ابتکارات نخبگان و متخصصان مجرب و کارآزموده در حوزه‌های علمی، پژوهشی و دانشگاه‌ها و مراکز صنعتی، زمینه بهبود بیش از پیش کمیت و کیفیت خدمات و کاهش زمان انتظارها و در نتیجه شتاب‌بخشی در کار را فراهم و رشد تولید را رقم می‌زند.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری با اشاره به هم‌افزایی، همکاری و همیاری مستمر و مؤثر بین شرکت ملی حفاری ایران و مراکز پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری، گفت: در نمایشگاه بیست‌وهفتم نفت تهران به‌نحوی برنامه‌ریزی شده که فرصت رایزنی و نشست‌های کاری با شرکت‌های حاضر در نمایشگاه میسر است و گروه‌های کارشناسی می‌توانند توانمندی‌ها و راه‌های همکاری‌های فناورانه را ارزیابی کنند.

گلپایگانی در بیان برنامه‌های آینده شرکت ملی حفاری در سال ۱۴۰۲ توضیح داد: در این زمینه نقشه‌راه فناوری‌های اولویت‌دار سازمان با روش کسب فناوری/زیر فناوری‌های اولویت‌دار در دو مبحث (تحقیق و توسعه داخلی، همچنین همکاری فناورانه) تعریف شده است.

وی در همین باره با اشاره به اینکه تاکنون ۷۰ درصد قطعات راهبردی تجهیزات صنعت حفاری ساخت داخل شده است، گفت: برای ۳۰ درصد باقیمانده بررسی‌های فنی و تخصصی به‌عمل آمده و اقدام‌های لازم در این زمینه در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری افزود: برنامه راهبردی شرکت حرکت به‌سمت ساخت تجهیزات به‌صورت یکپارچه و حمایت از سازندگان داخلی برای تجاری‌سازی است.

گلپایگانی اظهار کرد: نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که همه قطعات صنعت حفاری، پرمصرف نیستند و تعداد قابل‌توجهی از آنها نیاز به تأمین مستمر ندارند بنابراین موضوع این نیست که برای تعدادی از اقلام پر مصرف تلاشی مبنی بر داخلی‌سازی نشده بلکه مسئله اصلی را باید اینگونه تعریف کرد که صنعت حفاری با توجه به اهمیت آن و رقابت بر سر دستیابی به‌سرعت و دقت بیشتر و ریسک کمتر، صنعتی فناوری‌محور است که از علوم مختلف از مکانیک و متالورژی تا الکترونیک و نانوفناوری و ... در آن استفاده می‌شود و بر همین اساس تمرکز شرکت بر همکاری با مجموعه‌های دانش‌بنیان بر پایه طراحی و ساخت تجهیزات فناورمحور در این صنعت استوار است.

وی گفت: مهم‌ترین نکات مورد نظر در همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان، لزوم کیفیت و رعایت استانداردهای صنعت نفت در هنگام تولید انبوه، دریافت گواهینامه‌های استاندارد، آزمایش‌های میدانی و عملکردی و تأیید صلاحیت تجهیزات در محل کارخانه، ساخت نمونه اولیه و سپس تجاری‌سازی آن، پایداری و استمرار فعالیت برای  اطمینان از تولید مستمر و ایجاد فضای رقابتی است.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری افزود: گرچه فضای علم، فضای محدودی نیست اما فضای فناوری بسیار رقابتی است و شرکت‌های پیشرو در جهان  به‌دلیل برخورداری از فناوری توانسته‌اند این جایگاه را کسب کنند و به‌همین دلیل تلاش مشترک همکاران در این صنعت که در نهایت کاربران تجهیزات فناورانه هستند و مجموعه‌های دانش‌بنیان و سازندگان که تولیدکنندگان این تجهیزات هستند مهم‌ترین عامل در کاهش ریسک  تلقی می‌شود.

گلپایگانی با بیان اینکه تزریق دانش روز همراه با خلاقیت و اعتماد به نفس در صنعت‌، راهکاری کلیدی است و شرکت‌های دانش‌بنیان نه تنها در تولید تجهیزات و دستیابی به فناوری‌ها، بلکه در فرآیندهایی مانند منابع انسانی و بازاریابی نیز می‌توانند نقش شتاب‌بخشی ایفا کنند، اظهار کرد: شرکت ملی حفاری ایران به‌عنوان استفاده کننده از خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان براساس قوانین و دستورعمل‌های جاری حمایت و پشتیبانی لازم را از این شرکت‌ها به نحو مطلوب انجام می‌دهد.

کد خبر 472579

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =