بهره‌برداری از فاز نخست پایانه نفتی جاسک در سال ۱۴۰۲

سرپرست شرکت پایانه‌های نفتی ایران از بهره‌برداری فاز نخست پایانه نفتی صادراتی جاسک در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

به گزارش خبرنگار شانا، عباس غریبی روز چهارشنبه (۲۷ اردیبهشت‌ماه) در حاشیه نخستین روز بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با بیان اینکه شرکت پایانه‌های نفتی متولی امر صادرات نفت‌خام و میعانات گازی است، اظهار کرد: این شرکت دارای پنج منطقه عملیاتی است که سه منطقه در حال فعالیت هستند و فعالیت دو منطقه دیگر در آینده نزدیک آغاز خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه پایانه نفتی خارک، بزرگ‌ترین پایانه نفتی کشور است، گفت: ۹۵ درصد صادرات نفت‌خام کشور از این پایانه نفتی انجام می‌شود. توان عملیاتی این پایانه صادرات ۷ میلیون بشکه نفت‌خام در روز است.

سرپرست شرکت پایانه‌های نفتی، در ادامه با اشاره به پایانه میعانات گازی پارس جنوبی اعلام کرد: این پایانه که از دو بخش تشکیل شده است، وظیفه صادرات صددرصدی میعانات گازی را به‌عهده دارد. این پایانه با چهار بارانداز (اسکله) شناور توانایی صادرات روزانه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه میعانات گازی را دارد.

غریبی ادامه داد: سومین پایانه، پایانه نکا است که عملیات سوآپ در این پایانه انجام می‌شود. در واقع این پایانه نفت‌خام نفت کشورهای حوزه دریای خزر را دریافت می‌کند و معادل آن در خلیج فارس تحویل مشتریان می‌شود.

وی همچنین درباره پایانه ماهشهر به‌عنوان چهارمین پایانه نفتی توضیح داد: این پایانه وظیفه جداسازی نفتکش‌های حامل محموله‌های فرآورده‌های نفتی را به‌عهده دارد.

بهره‌برداری از پایانه جاسک در آینده نزدیک

سرپرست شرکت پایانه‌های نفتی در ادامه با اشاره به پایانه جاسک که در مکران واقع شده است، اظهار کرد: این پایانه در آینده نزدیک بهره‌برداری خواهد شد. این پایانه در فاز نخست توانایی ذخیره‌سازی ۱۰ میلیون بشکه نفت را دارد، همچنین سه بارانداز شناور واقع در این پایانه توان صادرات عملیاتی روزانه ۳ میلیون بشکه نفت را دارد، با راه‌اندازی این پایانه در عمل صادرات نفت کشور از خلیج‌فارس خارج و به‌ سواحل عمان منتقل می‌شود.

غریبی با تأکید بر اینکه فاز اول پایانه نفتی خارک در سال ۱۴۰۲ به‌بهره‌برداری می‌رسد، گفت: این پایانه در سه مرحله تکمیل خواهد شد و در مجموع ظرفیت ذخیره‌سازی ۳۰ میلیون بشکه نفت را خواهد داشت.

وی ادامه داد: همان‌طور که در زمان جنگ به دشمن اجازه ندادیم صادرات نفت را قطع کند، در دوران تحریم نیز مأموریت صادرات به‌نحو شایسته انجام شد، طبق آمار صادرات نفت‌خام در دولت سیزدهم صددرصد افزایش داشته است.

سرپرست شرکت پایانه‌های نفتی در ادامه با اشاره به‌ امضای تفاهم‌نامه بین این شرکت و شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: رویکرد شرکت پایانه‌های نفتی ساخت داخل بوده است، در این زمینه توانستیم ۹۹ درصد ساخت سیستم‌های اندازه‌گیری نفت‌خام که ساخت کشورهای اروپا و آمریکا بود را داخلی کنیم.

غریبی ادامه داد: ساخت دیگر قطعات بازوهای بارگیری را که به‌لحاظ فناوری ویژه هستند و به‌طور عمده ساخت آمریکا و فرانسه بودند بومی‌سازی کنیم. این رویکرد همچنان ادامه دارد و رابطه شرکت پایانه‌های نفتی با دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان، جهاد دانشگاهی و… برای استفاده از توان آنها ادامه‌دار خواهد بود تا به فرمایش مقام معظم رهبری درباره اقتصاد مقاومتی توجه داشته باشیم.

کد خبر 472666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =