برگزاری نشست سامان‌دهی آزمایشگاه‌های صنعت نفت/ نخستین فهرست بلند آزمایشگاه‌های مرجع وزارت نفت تشکیل می‌شود

نشست سامان‌دهی آزمایشگاه‌های صنعت نفت با محور تشکیل نخستین فهرست بلند آزمایشگاه‌های مرجع وزارت نفت در دومین روز از بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی واقع در سالن مروارید برگزار شد.

به گزارش خبرنگار شانا، غلامرضا خوانساری، مدیرکل نظام تأمین و تجاری‌سازی فناوری معاونت پژوهش و فناوری وزارت نفت با حضور در این نشست که ظهر امروز (چهارشنبه، ۲۸ اردیبهشت) در تالار مروارید خلیج‌فارس نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی برگزار شد، گفت: لازم است به‌منظور افزایش سطح کیفیت فرآیندهای آزمایشگاهی در صنعت نفت، ارزیابی دوباره در بخش آزمایشگاه‌ها انجام شود و بعضی از حوادثی که اکنون در حوزه بهداشت، ایمنی و محیط زیست (اچ‌اس‌ئی) صنایع رخ می‌دهد، به‌دلیل کاستی‌هایی است که در فرآیند تجهیزات آزمایشگاهی وجود دارد.

وی افزود: برای رفع این چالش نیاز است همانند فهرست بلند منابع وزارت نفت، فهرستی از منابع موردنیاز آزمایشگاه‌های همکار با صنعت نفت نیز تهیه کنیم تا به این طریق فرآیند ارزیابی ۱۱۰۵ را قوی‌تر از گذشته دنبال کنیم.

مدیرکل نظام تأمین و تجاری‌سازی فناوری معاونت پژوهش و فناوری وزارت نفت تأکید کرد: برای سامان‌دهی آزمایشگاه‌ها نیز از ظرفیت‌های انجمن نفت استفاده خواهیم کرد تا این کار را با نگاه استاندارد انجام دهیم. آزمایشگاه‌ها به‌عنوان زیرمجموعه وزارت نفت باید بتوانند ارتباط داشته باشند و نظارت عالیه این انجمن نیز از طریق وزارت نفت دنبال خواهد شد. با این کار سطح کیفی آزمایشگاه‌ها افزایش خواهد یافت.

برنامه‌ریزی وزارت نفت برای اثبات صلاحیت آزمایشگاه‌ها

در ادامه این نشست نیز علمدار بابایی، نماینده انجمن نفت ایران به فرآیند مناقصه‌ها و سیاست‌های ارجاع کار به آزمایشگاه‌های وزارت نفت اشاره کرد و گفت: وزارت نفت با هدف ارتقای اطمینان از دقت و صحت خدمات ارائه‌شده توسط آزمایشگاه‌های آزمون/ کالیبراسیون در صنعت نفت، بر اساس الزام‌های ماده ۲۶ قانون مناقصات، برنامه‌ریزی لازم را برای اثبات صلاحیت آزمایشگاه‌ها اجرایی کرده است.

او ادامه داد: دستورعمل ارزیابی و تأیید صلاحیت آزمایشگاه‌ها برای اثبات صلاحیت آزمایشگاه‌ها تدوین شده است، ضمن آنکه دستورعمل اجرایی، ملاک ورود به این فهرست بلند، دارا بودن گواهینامه تأیید صلاحیت از مجموعه انجمن نفت ایران است.

نماینده انجمن نفت ایران تأکید کرد: پس از تشکیل فهرست یادشده، استفاده از خدمات مراکز آزمون/ کالیبراسیون خارج از آن در صنعت نفت قطع خواهد شد.

در پایان این نشست پرسش‌های نمایندگان آزمایشگاه‌های کالیبراسیون مطرح و پاسخ داده شد.

کد خبر 472745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =