سامانه‌های معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت گامی برای مشکلات صنعت نفت است

مدیرکل امور پژوهش وزارت نفت گفت: می‌توان از طریق سامانه‌های معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت ضمن مسئله‌شناسی و مرتبط‌ کردن نخبگان با شرکت‌ها، مشکلات صنعت نفت را بررسی و برای حل آن راهکار ارائه کرد.

محمد چهاردولی درباره اهداف راه‌اندازی سه سامانه‌ معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت در حاشیه دومین روز بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت به خبرنگار شانا گفت: نخستین سامانه، سامانه عرضه و تقاضای وزارت نفت ذیل نظام ایده‌ها و نیازها (نان) است که از سوی شورای عالی عتف به‌عنوان مرجع شناخته شده است. 

وی توضیح داد:‌ طبق قانون بودجه و ابلاغیه‌های بالادستی همه دستگاه‌ها مکلف شده‌اند نیازهای فناورانه و پژوهشی خود را روی درگاه گذاشته تا دانشگاه‌ها، محققان و شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانند براساس نیازهایشان از سامانه استفاده کنند و برای پروژه‌ها مرتبط شوند، در همین راستا ما به‌عنوان نخستین وزارتخانه و دستگاه اجرایی اولین درگاه را رونمایی و راه‌اندازی کردیم که این اقدام با همکاری مؤسسه ISC (مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام) آماده شده است.

مدیرکل امور پژوهش وزارت نفت افزود: با توجه به تکالیف بالادستی، شرکت‌های وزارت نفت نیازهای پژوهشی و فناوری خود را روی این سامانه اعلام می‌کنند. در این درگاه ویژه وزارت نفت، سطوح مختلف درخت و فناوری شرکت ملی وزارت نفت ایجاد شده است. با این سامانه دسترسی پژوهشی راحت‌تر است و فرصت برابر برای همگان فراهم می‌شود. این سامانه در دسترس عموم قرار دارد که عمده مخاطبان آن، پژوهشگران، دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان هستند.

چهاردولی در توضیح کارکرد سامانه مدیریت اطلاعات پروژه‌های پژوهشی وزارت نفت گفت: در مرحله قبل همرسانی میان نیازهای شرکت‌های نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی و متخصصان انجام شد که در شرکت‌ها به قرارداد تبدیل و این قراردادها در سامانه مدیریت پروژه‌های پژوهش وزارت نفت درج می‌شود. از این طریق هم مدیریت اطلاعات و هم کنترل پروژه انجام می‌شود.

وی افزود: در این حالت می‌توان به‌صورت لحظه‌ای وضع پروژه‌ها و پیشرفت آنها را پایش و سبد پروژه‌های هر شرکت و وزارت نفت را بررسی کرد تا مشخص شود در کدام بخش، پروژه‌های پژوهشی عملکرد خوبی داشته و یا اینکه ضعیف بوده‌اند. همه این اقدام‌ها به پیشرفت مؤثرتر کارهای پژوهش کمک خواهد کرد، این ابزار در اختیار شرکت‌ها قرار می‌گیرد تا با استفاده از این سامانه پژوهش‌ها را بهتر و موثرتر انجام دهند.

مدیرکل امور پژوهش وزارت نفت همچنین در توضیح کارکرد سامانه دوره‌های فرصت مطالعاتی وزارت نفت گفت: براساس آیین‌نامه‌های ابلاغی به شرکت‌ها، فرصت‌های مطالعاتی در اختیار اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها در صنعت نفت قرار داده شده است. هم‌اکنون ۶۰۰ عنوان در اختیار دانشگاه‌ها قرار گرفته تا روی آن اقدام انجام دهند. بر این اساس مشکلات صنعت نفت دیده شده و می‌توان برای حل آن راهکار ارائه کرد. این مکانیسم به‌صورت فرصت برابر برای همه اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های مختلف کشور روی این سامانه دیده شده و شرکت‌ها می‌توانند از این فرصت مطالعاتی در دوره‌های ۳، ۶ و ۱۲ ماه در سه بسته مختلف استفاده کنند.

وی در پایان و در جمع‌بندی ابراز امیدواری کرد با تسهیل این فرآیند، نقش نخبگانی در حل مشکلات صنعت نفت به‌طور وسیع‌تر و مؤثرتر دیده شده است.

کد خبر 472748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =