آیین‌نامه طراحی لرزه‌ای تأسیسات و سازه‌های صنعت نفت رونمایی شد

آیین رونمایی از آیین‌نامه طراحی لرزه‌ای تأسیسات و سازه‌های صنعت نفت در بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار شانا، امروز (پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت‌ماه) آیین رونمایی از ویرایش چهارمین آیین‌نامه طراحی لرزه‌ای تأسیسات و سازه‌های صنعت نفت و رونمایی از پیش‌نویس ضابطه ایمنی و محافظت از مستحدثات و تأسیسات صنعت نفت در برابر سیلاب در بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی برگزار شد.

در این آیین پرویز سنگین، مدیرکل اداره نظام فنی و اجرایی و ارزشیابی طرح‌ها معاونت مهندسی پژوهشی و فناوری وزارت نفت، ضمن ارائه توضیحاتی از مراحل انجام کار، درباره لزوم تدوین آیین‌نامه زلزله و سیلاب برای مقابله با سوانح طبیعی، ابراز امیدواری کرد که بقیه کار از جمله ابلاغ آیین نامه زلزله به چهار شرکت اصلی در اسرع وقت انجام شود.

ابوالفضل مرادی، معاون تجاری سازی مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران، با تأکید بر اینکه آیین‌نامه طراحی لرزه‌ای تاسیسات و سازه‌های صنعت نفت برای اجرای مأموریت‌های سازمانی انجام شده است، اعلام کرد: روزآمدکردن این پروژه از فروردین ۱۴۰۰ آغاز شد و مدت اجرای آن دو سال بود. مبلغ پروژه ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بود و دستاوردهای زیادی از جمله تشکیل شبکه علمی مرتبط با حوزه کاری تدوین آیین‌نامه‌های مورد نیاز معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری را در پی داشته است.

وی ادامه داد: آیین‌نامه در سه مرحله تعریف شده بود، در مرحله نخست مباحث مربوط به چیدمان و تشکیل گروه تخصصی، فاز دوم تدوین و تهیه پیش‌نویس فارسی و در فاز سوم راهنما و نسخه انگلیسی آمده است.

در ادامه سید رامین اسعد سجادی، ناظر صنعتی از طرف اداره کل نظام فنی، اجرایی و ارزشیابی طرح‌ها، درباره ویرایش چهارم آیین‌نامه طراحی لرزه‌ای تأسیسات و سازه‌های صنعت نفت توضیح داد: این آیین‌نامه قبل از ویرایش چهارم دارای سه ویرایش بود که پایه‌گذاران سه ویرایش قبل جزو ناظران صنعتی از شرکتهای اصلی در ویرایش چهارم نیز هستند.

وی ادامه داد: طبق رویه‌ای که در معاونت امور مهندسی، پژوهش و فناوری وجود دارد، آیین‌نامه‌ها بر اساس نیاز صنعت و قدمت، نیازمند بازنگری هستند. در این زمینه بر اساس بازخوردهایی که از صنعت دریافت کردیم، مصوبه‌ای در شورای معاونین محترم وزیر مبنی بر بازنگری ویرایش سوم آیین نامه طراحی لرزه ای تأسیسات و سازه های صنعت نفت به تصویب رسید؛ برای این منظور قراردادی با پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی امضا و ویرایش چهارم تدوین شد.

وی با بیان اینکه ویرایش چهارم آیین‌نامه زلزله، دارای ۱۶ فصل است، درباره تفاوت‌های ویرایش چهارم با ویرایش سوم توضیح داد: تغییراتی در حوزه‌های ترکیب بار و روش‌های تحلیل، تحلیل خطر، مخازن ذخیره مایع، سازه‌های فراساحل و دیگر موارد انجام شد؛ همچنین مباحث سونامی، مشعل‌ها و شبکه لوله‌های متمرکز به ویرایش چهارم زلزله اضافه شد.

سجادی در ادامه با اشاره به سیلابی که در سال ۱۳۹۸ در کشور رخ داد، بیان کرد: ابلاغیه‌ای از سوی ریاست محترم جمهوری به وزارت نفت ارسال شده تا این وزارت‌خانه با همکاری وزارت نیرو آیین‌نامه‌هایی را جهت محافظت و ایمنی مستحدثات و تأسیسات صنعت نفت در برابر سیلاب تدوین کند.

وی ادامه داد: جهت انجام این کار، بررسی در چهار شرکت اصلی وزارت نفت انجام و ۱۳ نقطه آسیب پذیر در برابر سیلاب در صنعت نفت مشخص شدند که چهار مورد از آن هم‌اکنون در مراحل نهایی تهیه پیش‌نویس است و بقیه در دستور کار قرار خواهد گرفت.

در ادامه مراسم، محمدعلی گودرزی، مجری پروژه تدوین آیین‌نامه ۰۳۸ ویرایش چهارم و عضو پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی، با تاکید بر اینکه همکاری پژوهشگاه و صنعت نفت به سال‌های پیش برمی‌گردد، بیان کرد: در سال ۱۳۸۶، نیروهای خبره صنعت نفت خلاء نبود آیین‌نامه مرجعی برای حفاظت از تاسیسات نفتی در مقابل زلزله را حس کردند و اقدام‌های لازم برای این منظور انجام شد.

در پایان این آیین نیز سروقد مقدم، عضو هیئت علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی، با اشاره به زلزله‌هایی که در ترکیه و ژاپن رخ داده است، گفت: وقوع این زلزله‌ها اهمیت زلزله روی سازه‌های صنعتی را به خوبی نشان داده است، برای این منظور سازمان‌ها باید بهم وصل و نیازها مشخص شوند.

وی ادامه داد: برای ویرایش چهارم زلزله سعی شد که چارچوب کلی ویرایش قبلی، حفظ اما مطالب آن روزآمد شود.

کد خبر 472750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =