ایجاد زمینه‌های لازم برای حضور اثرگذار بانوان متخصص صنعت نفت

مشاور مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور زنان و خانواده از ایجاد زمینه‌های لازم برای حضور اثرگذار بانوان متخصص در صنعت نفت و گاز کشور خبر داد و اعلام کرد: به‌زودی شبکه‌ای راهبردی از بانوان توانمند و فعال در عرصه صنعت نفت با هدف هم‌افزایی و افزایش سطح مهارت‌ها در سطح شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های تابع شکل می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار شانا، خدیجه گودرزی روز پنجشنبه (۲۸ اردیبهشت‌ماه) در حاشیه دومین روز نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی گفت: امروز شاهد برگزاری نخستین نشست تخصصی چرخش‌های تحول‌آفرین دولت مردمی در بخش انرژی از سلسله نشست‌های شبکه راهبردی زنان متخصص شرکت ملی نفت ایران هستیم که امیدواریم با تداوم چنین رویکردی بتوانیم در مسیر پیشرفت بانوان توانمند حوزه نفت کشور گام‌های مؤثری برداریم.

وی افزود: ما برای هم‌افزایی، افزایش سطح مهارت‌ها و به‌ویژه دانش‌افزایی زنان متخصص شرکت ملی نفت ایران برنامه‌های پرشمار با موضوع‌های متنوعی را تدارک دیده‌ایم تا در این فضا امکان و فرصت رشد و ارتقای مهارت برای بانوان ما فراهم شود.

مشاور مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور زنان و خانواده یکی از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی را فراهم کردن زمینه‌های امن برای حضور بانوان در اجتماع دانست و اظهار کرد: ما ادعا داریم، شرکت ملی نفت ایران از بانوان متخصص، دانشمند و توانمند برخوردار است و باید در توسعه صنعت نفت اثرگذار باشند، اما شاید در بعضی جایگاه‌ها عرصه برایشان فراهم نبوده و اکنون رسالت امور زنان و خانواده در مواجه با این بانوان متخصص ایجاب می‌کند که زمینه‌سازی لازم برای شکوفا شدن هرچه بیشتر این عزیزان فراهم شود.

گودرزی از ایجاد یک شبکه گسترده از زنان توانمند صنعت نفت خبر داد و اعلام کرد: در گام نخست تعدادی از بانوان فعال ما با همکاری حوزه منابع انسانی شرکت‌ها شناسایی و معرفی شدند و برای اثربخشی این شبکه گسترده لازم است ارتباط‌هایی به‌صورت مستقیم شکل بگیرد تا افراد همدیگر را بشناسند و بتوانند در زمینه‌های مختلف با یکدیگر همکاری و تشریک مساعی داشته باشند.

وی ادامه داد: به این منظور کارگاه‌هایی طراحی شده تا از این طریق همکاران ما بتوانند خلأهای خود را در حوزه توانمندیشان پر کنند. در حقیقت بانوان ما از فرصت‌های برابر برای افزایش سطح مهارت‌های خود برخوردار نبودند و ما امروز به دنبال آن هستیم تا این شرایط برابری را برایشان ایجاد کنیم.

مشاور مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور زنان و خانواده تصریح کرد: این نشست نخستین نشست و آغاز کار شبکه راهبردی زنان متخصص شرکت ملی نفت ایران است و در ادامه برای اثربخشی این شبکه کارکردهای مختلفی را طراحی و اجرا خواهیم کرد.

حکمرانی مطلوب در صنعت نفت و گاز

در ادامه این نشست تخصصی الهام ایمانلو، کارشناس مدیریت برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران به تشریح موضوع حمکرانی مطلوب در صنعت نفت و گاز و به چالش‌های پیش رو اشاره کرد و از مؤلفه‌های سیاست‌گذاری، تدوین راهبردها، تصمیم‌سازی‌های عملیاتی و کنترل و تنظیم‌گری به‌عنوان کارکردهای کلیدی در این زمینه یاد کرد.

وی بازیگران اصلی حکمرانی مطلوب در بخش نفت را حکومت و دولت، مردم، شرکت‌های عملیاتی و سرمایه‌گذاران دانست و یادآور شد: ارتقای شاخص حکمرانی مهم‌ترین نشانگر حرکت به سوی وضع مطلوب در زیرساخت انرژی است.

کارشناس مدیریت برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران یادآور شد: با مروری بر چالش‌ها و راهبردهای عنوان‌شده در بخش زیرساخت انرژی در سند تحول دولت مردمی ملاحظه می‌شود که پاره‌ای از عوامل چالش‌زا در کاستی‌های ناشی از ساختار حکمرانی موجود در صنعت نفت و گاز نهفته است که می‌توان با مطالعه دقیق و شناخت کاستی‌های موجود برای حذف موانع و ارتقای مؤلفه‌های شاخص حکمرانی مطلوب گام برداشت.

ایمانلو از وابستگی دولت به منابع نفتی و تکیه بر منابع سرمایه‌ای حاصل از بخش نفت و گاز به‌عنوان مهم‌ترین چالش اساسی در حرکت به سوی اصلاحات ساختار حمکرانی یاد کرد و گفت: اصلاح روابط مالی نفت با دولت و شرکت‌های تابعه امری ضروری است و سطح کار قطعاً رو به رشد خواهد بود و نشست‌هایی که ممکن است با حضور اعضا و مدیران و مجامع ملی و بین‌المللی داشته باشیم، بنا داریم ادامه بدهیم و بانوان ما این ظرفیت را دارند و باید زمینه برایشان فراهم شود، تعریفی که از یک بانوی متخصص داریم یعنی در حوزه کاری خودش سرآمد باشد، آغاز این کار را در شرکت نفت زده‌ایم اما در سطح امور زنان و خانواده وزارت نفت این ایده مطرح و پیگیری می‌شود، ما به‌صورت پایلوت آغاز کرده‌ایم و عزیزان ما در دیگر بخش‌ها بنا دارند این موضوع را پیگیری کنیم و سرانجام این شبکه‌ها به هم متصل می‌شوند و هدف ما رشد بانوان در کل مجموعه صنعت نفت و اثرگذاری آنهاست.

صنعت نفت و توسعه پایدار

الهام طاهریی ابهری، مسئول ارزشیابی و نظارت بر عملکرد طرح‌های محیط زیست شرکت ملی نفت ایران در این نشست به موضوع صنعت نفت و توسعه پایدار اشاره کرد و گفت: در تدوین سند تحول دولت مردمی از اسناد بالادستی استفاده شده و نظر به اینکه جهت‌گیری سیاست‌های کلی نظام به سمت دستیابی به توسعه پایدار بوده، می‌توان گفت  سنگ‌بنای سند تحول دولت مردمی نیز «توسعه پایدار» است.

وی افزود: اهداف کلان در بخش «انرژی» سند یادشده که از آنها به «چرخش‌های تحول‌آفرین بخش انرژی» یاد شده است نیز بر ایجاد یکپارچگی و جامع‌نگری در حوزه حمکرانی و مدیریت انرژی تأکید دارد که به نوعی با اهداف توسعه پایدار همسو است.

مسئول ارزشیابی و نظارت بر عملکرد طرح‌های محیط زیست شرکت ملی نفت ایران به ارزیابی جایگاه مفهوم توسعه پایدار در فعالیت‌های شرکت ملی نفت ایران پرداخت و از موضوع‌های اچ‌اس‌یی، مسئولیت‌ اجتماعی و تغییر اقلیم به عنوان ردپای اهداف توسعه پایدار در این شرکت ملی نفت ایران یاد کرد و گفت: نظام مدیریت اچ‌اس‌ئی شرکت ملی نفت ایران با موضوع‌هایی از قبیل حفظ سرمایه انسانی، حفاظت محیط زیست، کنترل ریسک در همه فعالیت‌ها، دستیابی به تولید ایمن و پایدار، توجه به اصول پدافند غیرعامل و مدیریت بحران، ارتقای فرهنگ اچ‌اس‌ئی و بهبود عملکرد، انطباق با قوانین و مقررات بین‌المللی و توجه به مسئولیت‌ اجتماعی و... اغلب اهداف ۱۷گانه توسعه پایدار را پوشش می‌دهد.

طاهری‌ ابهری اظهار کرد: شرکت ملی نفت ایران همواره تلاش کرده است بر اساس اسناد بالادستی کشور، تکالیف محوله، وظایف ذاتی خود، ماهیت فرآیندهای عملیاتی و اعتقاد به بهبود مستمر و با هدف پیاده‌سازی خط مشی اچ‌اس‌ئی، در سال‌های متمادی پروژه‌های پرشماری را در این زمینه تعریف و اجرایی کند.

وی تصریح کرد: در زمینه مسئولیت‌ اجتماعی نیز شرکت ملی نفت ایران از دیرباز در قالب طرح کمک به عمران مناطق نفت‌خیز و همچنین قانون استفاده متوازن از امکانات کشور و توزیع عادلانه و رفع تبعیض و ارتقای سطح مناطق کمتر توسعه یافته و تحقق پیشرفت و عدالت و تبصره ذیل این قانون، بالغ بر ۴ هزار و ۹۰۰ پروژه را با مشارکت دستگاه‌های بهره‌بردار تأمین اعتبار کرده که این پروژه‌ها نیز در حال اجراست اما تاکنون شاخصی برای ارزیابی عملکرد مسئولیت‌ اجتماعی شرکت ملی نفت ایران تعیین نشده است.

مسئول ارزشیابی و نظارت بر عملکرد طرح‌های محیط زیست شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: برای تغییر اقلیم نیز پروژه‌های بسیاری از جمله جمع‌آوری گازهای همراه نفت بدون دوده‌سازی مشعل‌ها، پایش کمی و کیفی آلاینده‌های هوا، آب، خاک، مقابله با ریزگردها، بهبود شرایط محیط زیستی عسلویه و... انجام شده یا در حال اجراست.

کد خبر 472819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =