نگاه تولیدکنندگان کاتالیست باید به سمت صادرات باشد

نشست بررسی دستاوردهای شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در حوزه تکمیل زنجیره ارزش متانول و سند جامع کاتالیست امروز (جمعه، ۲۹ اردیبهشت‌ماه) در بیست‌وهفتمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار شانا، نشست بررسی دستاوردهای شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در حوزه تکمیل زنجیره ارزش متانول و سند جامع کاتالیست امروز (جمعه، ۲۹ اردیبهشت‌ماه) در بیست‌وهفتمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با حضور مدیران این شرکت و جمعی از صاحب‌نظران و فعالان عرصه کاتالیست برگزار شد.

مجید دفتری، مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در این نشست، گزارش عملکرد دو دهه اخیر این مجموعه و بعضی از دستاوردهای مهم در عرصه بومی‌سازی کاتالیست‌های راهبردی و تدوین دانش‌های فنی را تشریح کرد و گفت: در بسیاری از موارد افزون بر تولید دانش فنی، کاتالیست‌های مورد نظر را هم خودمان تولید کردیم.

وی با تأکید بر اینکه ساختار مجموعه شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی به نحوی است که با گروهی از مجموعه‌های دانشگاهی، فناور و دانش‌بنیان، تأمین‌کنندگان تجهیزات و صنایع پایین‌دستی و مجتمع‌های پتروشیمی و … در ارتباط است و هم‌زمان ضمن همکاری‌های مشترک، بسیاری از آنها را زیر چتر خود قرار داده است.

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با اشاره به لایسنس‌های پرتعدادی که هم‌اکنون در دستور کار این شرکت قرار دارد، افزود: الفین، متانول، پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن سنگین از جمله دانش‌های فنی پرکاربردی هستند که در چند سال اخیر تدوین و تجاری شده‌اند.

دفتری با تأکید بر اینکه تدوین لایسنس در کشور تحرک زیادی را در بخش‌های مختلف ایجاد می‌کند، ادامه داد: ارتباط با کارشناسان برای رفع موانع و مشکلات فرآیندی، امکان بهبود فرآیند بر اساس بازخورد در واحدهای صنعتی، ایجاد مرجع برای صادرات فناوری و خدمات به کشورهای دیگر و ارزآوری، جلوگیری از فرار مغزها و نخبگان، افزایش توانمندی شرکت‌های مهندسی و طراحی داخلی، کاهش خیره‌کننده قیمت تمام‌شده واحد صنعتی و محصولات دانش‌بنیان، ایجاد اشتغال و … از جمله اثرات تدوین لایسنس است که هم‌اکنون نشانه‌های آن مشهود است.

وی با اشاره به پروژه‌های موفق این مجموعه از جمله کاتالیست سنتز متانول، کاتالیست پلی‌اتیلن سبک خطی و فعال‌کننده پتاسیم، گفت: ما خود را رقیب سایر شرکت‌های تولیدکننده کاتالیست نمی‌دانیم. تلاش ما این است که پس از تدوین دانش فنی و تولید برای نخستین بار، دانش فنی تولید کاتالیست‌ها را به شرکت‌های متقاضی اهدا کنیم و اگر تشکیلاتی وجود دارد برای حمایت و عرضه نخستین بارهاست.

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با اشاره به پروژه‌های مشترک با مجموعه‌های بزرگ پتروشیمی و نفت و گاز در کشور، اظهار کرد: هم‌اکنون حدود ۶۰ قرارداد در دستور کار شرکت داریم و با هلدینگ‌هایی همچون خلیج فارس، تاپیکو، پتروفرهنگ، گروه گسترش نفت و گاز پارسیان، پتروشیمی باختر و … قراردادهایی داریم.

صنعت متانول جهان به سمت تولید متانول آبی و سبز می‌رود

مهران دانشور، رئیس گروه مهندسی، توسعه و فرآیندهای پژوهشی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی نیز در این نشست توضیحاتی فنی و تخصصی از زنجیره متانول و شرایط فعلی و آینده این محصول ارائه کرد و گفت: حداقل ۲۰ سال طول کشید تا جایگاه زنجیره ارزش متانول در ایران آشکار شود اما آمارها نشان می‌دهد که متانول هنوز سهم قابل‌توجهی از بازار محصولات پتروشیمی را دارند.

وی با اشاره به تعداد قابل‌توجه تولیدکنندگان متانول در جهان و سهم ۴ درصدی ایران از این بازار، افزود: صنعت متانول جهان از تولید خاکستری متانول (تولید با زغال‌سنگ) به سمت تولید متانول آبی و سبز (co۲ آزاد نمی‌شود) می‌رود.

ارتقای فرمولاسیون کاتالیست‌ها در دستور کار باشد

در این نشست همچنین فریدون یاری‌پور، رئیس گروه پژوهش‌های کاتالیستی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی هم جزئیاتی از سند کاتالیست و تازه‌ترین تغییرهای آن را تشریح کرد.

وی با اعلام اینکه از ۹۹ کاتالیست تولیدی در کشور، ۸۸ مورد کاتالیست‌های اختصاصی صنعت پتروشیمی هستند، گفت: از مجموع حدود ۳۷ هزار تن کاتالیست تولیدی، ۲۰ تا ۲۲ هزار تن آن در صنعت پتروشیمی مصرف می‌شوند.

رئیس گروه پژوهش‌های کاتالیستی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۰ هنوز، ۸۳ کاتالیست بومی نشده بودند و امروز تنها پنج کاتالیست بومی نشده باقیمانده است، ادامه داد: ارزش تقریبی کاتالیست‌های بومی‌شده یک هزار و ۱۴۲ میلیون دلار است که البته این رقم هر روز تغییر می‌کند.

یاری‌پور با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۱۵ شرکت کاتالیست‌ساز فعال هستند و ۳ شرکت در زمینه آغازگر پلیمری و جاذب‌ها فعالیت دارند، تأکید کرد: لازم است شرکت‌های تولیدکننده کاتالیست به‌طور مداوم برنامه اصلاح، ارتقا و بهینه‌سازی فرمولاسیون کاتالیست تولیدی خود را در دستور کار داشته باشند و به سمت‌وسویی حرکت کنند که بتوانند با اصلاحاتی در فرمولاسیون سبب افزایش عملکرد در فرآیند و بهینه‌سازی شرایط عملیاتی شوند.

وی با تأکید بر اینکه شرکت‌های تولیدی کاتالیست باید نگاه جدی به صادرات داشته باشند، افزود: پیشنهاد می‌شود شرکت‌های کاتالیست‌ساز به‌منظور داخلی‌سازی کامل و صددرصد عملیات تولید کاتالیست‌ها در مسیر تأمین، همه نیازهای خط تولید نظیر ساخت پایه و تأمین مواد اولیه از مسیر منابع داخلی، اقدام‌های جدی‌تری داشته باشند.

گفتنی است در پایان این نشست، زمانی به پرسش و پاسخ در مورد تولید کاتالیست‌ها و چالش‌های پیش ‌روی آنها مطرح شد.

کد خبر 472875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =