بومی‌سازی یک محصول راهبردی با حمایت شرکت نفت فلات قاره ایران

تفاهم‌نامه بومی‌سازی دانش فنی و تولید بار اول ماده بیولوژیکی پاک‌کننده لکه‌های نفتی دریایی (BIO OSD) بین شرکت نفت فلات قاره ایران و یکی از شرکت‌های زیرمجموعه جهاد دانشگاهی امضا شد.

به گزارش خبرنگار شانا، این تفاهم‌نامه روز چهارشنبه (۲۷ اردیبهشت‌ماه) در حاشیه برگزاری نخستین روز نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی تفاهم‌نامه‌ای‌ بین علیرضا مهدی‌زاده، مدیرعامل شرکت فلات قاره ایران و علی ابوالحسنی‌سورکی، مدیرعامل شرکت زیست فن‌آوران محیط و صنعت امضا شد. این تفاهم‌نامه که مدت اجرای آن ۱۲ ماه پیش‌بینی شده، با تلاش واحدهای بهداشت، ایمنی و محیط زیست (اچ‌اس‌ئی) و پژوهش و فناوری این شرکت به نتیجه رسیده است.

ماده بیولوژیکی از بین‌برنده لکه‌های نفتی دریایی یک محصول بیولوژیکی است که به‌منظور مقابله با ریزش‌های نفتی در دریا و سواحل مورد استفاده قرار می‌گیرد. تاکنون از برندهای بین‌المللی استفاده می‌شد و برای نخستین بار شرکت نفت فلات قاره ایران در قالب فرآیند تولید بار اول اقدام به حمایت از ساخت داخل این محصول دانش‌بنیان کرده است.

این محصول از مواد بیوسورفکتانت‌های میکروبی و آنزیم‌های باکتری‌های طبیعی بومی ایران تولید شده و قادر است  لکه‌های نفتی را در محیط‌های دریایی پراکنده کند و افزون بر جلوگیری از تأثیر لکه‌های نفتی بر سواحل، روند تجزیه بیولوژیکی مواد نفتی را افزایش دهد و می‌توان از این محصول نسبت به محل و نوع آلودگی به‌صورت محلول‌پاشی با استفاده از تجهیزات، اسپری کردن استاندارد به‌صورت دستی، از طریق هواپیماهای مخصوص یا قایق‌های ویژه مهار آلودگی دریایی استفاده کرد.

زمان اثربخشی این محصول چند دقیقه است و پس از ریزش‌های نفت در دریا و سواحل مورد استفاده قرار می‌گیرد و از آلودگی محیط زیست دریایی جلوگیری می‌کند. صرفه‌جویی ارزی به‌ سبب حجم بالای مصرف آن در کشور، امکان تولید محصولات گوناگون با ساختار پایه مشابه به‌منظور توسعه دانش فنی و شبیه‌سازی آزمون آزمایشگاهی، ملزم بودن همه شرکت‌های نفتی مستقر در فراساحل به استفاده از مواد امحاکننده دارای مجوز و استانداردهای لازم از مراجع ملی و منطقه‌ای و امکان صادرات محصول به کشورهای حوزه خلیج‌فارس از دیگر دلایل الزام به حمایت از ساخت داخل و تولید بار اول این محصول است.

بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی روز چهارشنبه (۲۷ اردیبهشت‌ماه) به‌طور رسمی آغاز به‌کار کرد، این رویداد هر روز از ساعت ۹ تا ۱۷ دایر است و امروز (شنبه، ۳۰ اردیبهشت‌ماه) به‌کار خود پایان می‌دهد. نمایشگاه امسال با رونق دوباره صنعت نفت شاهد حضور ۲۰۰ شرکت خارجی از ۱۳ کشور جهان است.

کد خبر 472892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =