مولاژ ظروف قیری موزه ملی ایران به دبیرخانه اوپک در وین اهدا می‌شود

مولاژ دو شی‌ء قیری که هریک قدمتی حدود ۵ هزارساله دارند، با همکاری مشترک مدیریت مرکز اسناد و موزه‌های صنعت نفت، امور اوپک و مجامع انرژی وزارت نفت، موزه ملی ایران و کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم) به‌عنوان سفیر ویژه ایران به دبیرخانه اوپک در وین اهدا می‌شود.

به گزارش خبرنگار شانا، مولاژهای قیری موزه ملی ایران و سند حفاری چاه شماره یک مسجدسلیمان صبح امروز (شنبه، ۳۰ اردیبهشت‌ماه) در حاشیه بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با حضور افشین جوان، مدیرکل امور اوپک و مجامع انرژی وزارت نفت، حسین شاملی، سرپرست موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت، جبرئیل نوکنده، رئیس موزه ملی ایران و سیداحمد محیط طباطبایی، رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم) رونمایی شد.

قرار است مولاژهای قیری که رونمایی شدند، از سوی وزارت نفت به دبیرخانه اوپک در وین اهدا شود.

افشین جوان، مدیرکل امور اوپک و مجامع انرژی وزارت نفت با بیان اینکه ظروف قیری که مولاژ آنها تهیه شده حاکی از این است که تاریخ صنعت نفت در ایران به ۱۲۰ سال قبل برنمی‌گردد، بلکه این صنعت قدمتی بیش از ۵ هزار سال در ایران دارد، افزود: صنعت نفت نماد تمدن و توسعه در ایران است و این مولاژها نماد صلحی است که از سوی ایران به دبیرخانه اوپک اهدا خواهد شد.

حسین شاملی، سرپرست موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت نیز گفت: ایران تنها کشوری از اعضای اوپک است که ۹ موزه فعال در صنعت نفت، ۱۱ میلیون برگ اسناد تاریخی، ۹ هزار شیء مربوط به صنعت نفت و ۱۰ جلد کتاب درباره تاریخ شفاهی نفت دارد که امیدواریم دیگر اعضای اوپک نیز به الگوبرداری از ایران در جمع‌آوری اسناد تاریخی خود درباره صنعت نفت‌شان اقدام کنند.

وی با بیان اینکه قرار است مجموعه تاریخ شفاهی نفت نیز به‌صورت مستقل از سوی موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت راه‌اندازی شود، ادامه داد: امیدواریم با اقدام‌های انجام‌شده میراثی، ماندگار از فعالیت‌های صنعت نفت ایران برای آیندگان و تاریخ‌پژوهان به جای بگذاریم.

جبرئیل نوکنده، رئیس موزه ملی ایران با قدردانی از اقدام نوآورانه و خلاقانه مرکز موزه‌ها و اسناد صنعت نفت نیز تصریح کرد: موزه ملی ایران آمادگی دارد با موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت، موزه اشیای تاریخی نفت را که از سوی این مرکز جمع‌آوری شده برگزار کند تا مردم با بخشی از تاریخ نفت در ایران آشنا شوند.

سید احمد محیط طباطبایی، رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم) هم با بیان اینکه مولاژهایی که اهدا می‌شوند، سفیر ویژه ایران در وین و نماد فرهنگ ایران خواهند بود، تصریح کرد: نفت در ایران قدمتی ۸ هزارساله داشته و ارتباط نزدیکی با فرهنگ و تمدن ایرانی دارد، این مولاژها نیز حاکی از تمدن خوزستان است که نشان می‌دهد نفت در باورهای اجتماعی و فرهنگی ما ریشه دارد.

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت نیز در حاشیه رونمایی از این اسناد، از موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت بازدید کرد.

کد خبر 472940

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =