جایگاه ویژه منطقه بهرگان در تولید نفت سنتزی و تأمین خوراک پالایشگاه‌ها

مدیر منطقه عملیاتی بهرگان در شرکت نفت فلات قاره ایران گفت: این منطقه عملیاتی در چند سال گذشته در تولید نفت سنتزی و تأمین خوراک پالایشگاه‌های کشور جایگاهی ویژه‌ داشته است.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت فلات قاره ایران، علیرضا قانعی گفت: با آغاز تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، شرکت ملی نفت ایران با یک چالش اساسی روبه‌رو شد و آن این بود که در کنار تولید گاز از میدان گازی پارس‌ جنوبی، محصولی فرعی به نام میعانات گازی که مشتری‌های خاص خود را دارد، بدون مشتری ماند. یعنی معدود کشورهایی که این محصول را خریداری می‌کردند خریدشان را لغو کردند و کشور با این چالش روبه‌رو شد که یا باید تولید گاز را قطع می‌کرد زیرا این محصول فرعی را نمی‌توانست بفروشد، یا اینکه برای این محصول فرعی راهکاری پیدا می‌کرد.

وی افزود: مسئولان در وزارت نفت به این نتیجه رسیدند که می‌توان این چالش را با انجام اقدامی ویژه در منطقه بهرگان به یک فرصت تبدیل کرد، بنابراین منطقه بهرگان از نظر موقعیت ویژه جغرافیایی و به لحاظ قابلیت‌هایی که در این منطقه عملیاتی وجود دارد برای تولید و انتقال نفت سنتزی انتخاب شد.

مدیر منطقه عملیاتی بهرگان در شرکت نفت فلات قاره گفت: اگر به طبیعت نفت سنتزی توجه کنید متوجه می‌شوید با ترکیب مشخصی از میعانات گازی با نفت‌ خامی که در منطقه بهرگان به‌طور فراوان وجود دارد می‌توانیم خوراک پالایشگاه‌های کشور را تأمین کنیم، یعنی به جای اینکه میعانات گازی را به‌طور خالص بفروشیم، آن را با ترکیب‌های مشخصی به نفت‌خام ورودی به پالایشگاه‌های شمالی کشور تبدیل می‌کنیم.

قانعی تصریح کرد: این اقدام حاصل یک‌سری اقدام‌های دشوار نرم‌افزاری، تفکری، مهندسی و حتی کارهای سخت‌افزاری در بازه‌های زمانی و شرایط آب و هوایی بسیار سخت بود. زمانی که این موضوع به‌عنوان تکلیف از منطقه بهرگان خواسته شد باید الزام‌های آن را مهیا می‌کردیم، به‌گونه‌ای که در یک بازه زمانی از اواخر خرداد تا پیش از رسیدن فصل سرما که کشور به گاز زیادی نیاز دارد و تولید میعانات گازی خودبه‌خود افزایش می‌یابد باید عملیات تعمیراتی روی همه خطوط لوله‌ای که برای این کار پیش‌بینی شده بود انجام می‌شد و تغییرهایی روی آنها به‌وجود می‌آمد.

وی افزود: برای اینکه این میعانات گازی که با نفت‌خام مخلوط شده و به نام نفت سنتزی معروف است مورد استفاده پالایشگاه‌ها قرار گیرد تعداد قابل‌توجهی پمپ‌ نصب شد، همچنین باید فرآیندهای مرتبط را به لحاظ مسیرها و چیزی که مدنظر پالایشگاه‌ها است انجام می‌دادیم زیرا خوراک ورودی به پالایشگاه باید مشخصه‌های ویژه‌ای داشته باشد و این به‌سادگی میسر نیست.

مدیر منطقه عملیاتی بهرگان در شرکت نفت فلات قاره با بیان اینکه فرآیند تأمین نفت سنتزی چالش‌های زیادی داشت و اینکه تجارب ارزشمندی ایجاد کرد، گفت: در آن زمان وزیر نفت به‌طور پیوسته در مورد چند و چون این پروژه از مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره پرسش می‌کرد و خوشبختانه با سربلندی در چند سال گذشته بحث نفت سنتزی را با موفقیت کامل به سرانجام رساندیم و امروز نفت سنتزی یکی از مجموعه خروجی‌های منطقه بهرگان است. هم‌اکنون کاندنسیت را از طریق SBM دریافت و به‌همراه نفت‌خام سنگین در مخازن متفاوتی ذخیره می‌کنیم و پس از مخلوط کردن با هم به کمک پمپ از طریق خط لوله گوره به سمت امیدیه و پالایشگاه‌های شمالی کشور به‌ویژه پالایشگاه‌ اصفهان می‌فرستیم.

کد خبر 473255

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =