...و داستان نفت این‌گونه آغاز شد

۱۱۵ سال از زمانی که نخستین بار نفت ایران در عمق ۳۶۰ متری سطح زمین از چاه شماره یک مسجد سلیمان در منطقه نفتون فوران کرد، گذشت. پنجم خردادماه یادآور حماسه‌ای است که کارگران غیور نفت در مسجدسلیمان برای حفظ و صیانت از منابع ملی ایران آفریدند.

به گزارش شانا، به‌دنبال واگذاری امتیاز استخراج و بهره‌برداری از نفت به ویلیام ناکس دارسی ‌و پس از پنج سال جست‌وجو، کشورمان و البته خاورمیانه در پنجم خردادماه ۱۲۸۷ خورشیدی مصادف با ۲۶ می ۱۹۰۸ میلادی، فوران نخستین حلقه چاه را نظاره کرد.

ماده سیاه رنگی که لقب طلای سیاه را به خود گرفت با گذشت سالیان سال و عبور از مراحل گذار تاریخی و تحولاتی که بر ایران و منطقه خاورمیانه گذشت هرگز ذره‌ای از ارزش خود را از دست نداد و تأثیرش بر تحولات جوامع درگیر کاسته نشد و بلکه به‌نوبه خود قطار توسعه و پیشرفت ایران را که سالیانی چند در خواب عمیقی فرو رفته بود، به‌سرعت به حرکت درآورد و بار دیگر بر همگان اثبات شد که ایران و به‌خصوص جنوب مهد تولد و بارور شدن نخستین‌ها در جهان و خاورمیانه است.

اکتشاف نفت در مسجدسلیمان این شهر را به نخستین شهر نفتی ایران و پایتخت نفت در سرزمین کهن و باستانی ایران‌زمین و خاورمیانه بدل کرد تا این مهم، فصلی جدید و درخشان در جنوب و در جهت پیشرفت ایران باشد.

نگاهی به تاریخچه اکتشاف نفت در ایران این اصل را به ذهن هر خواننده‌ای متبادر می‌کند که ایران و به‌خصوص جنوب آن همواره مهد تحول و پیشرفت بوده و لقب نخستین‌ها بحق برازنده آن است.

نگاهی گذرا به تاریخچه اکتشاف نفت در پایتخت نفتی ایران افق جدیدی از نقش این ماده باارزش و تأثیرگذار را در پیش چشمان ما باز می‌کند که در زیر، گزیده‌ای از آن را از نظر می‌گذرانیم:

در تاریخ ۲۸ ماه مه سال ۱۹۰۱ میلادی، در زمان سلطنت مظفرالدین شاه قاجار، ویلیام ناکس دارسی، تاجر طلا در انگلستان امتیاز کشف نفت ایران را از آن خود کرد و برای این منظور جورج برنارد رینولدز را که تجربیاتی در زمینه حفاری نفت در مناطق نفت‌خیز سوماترا داشت، برای اکتشاف و استخراج نفت به استخدام خود درآورد. رینولدز در پایان سال ۱۹۰۲ میلادی عملیات حفاری نخستین چاه را در چاه سرخ واقع در قصر شیرین و همچنین شاردین‌ رامهرمز آغاز و هم‌زمان، مقدمات حفاری در منطقه نفتون مسجدسلیمان را فراهم کرد.

پس از دو سال حفاری در شاردین، گروه رینولدز به این نتیجه رسیدند که در این نقطه نمی‌توانند به نفت برسند، اما علائم موجود و وجود آتشگاه و نیز حوضچه‌ای که خودبه‌خود قیر از آن می‌جوشید و یادداشت‌های مورخین و باستان‌شناسان که تصریح کرده بودند در ناحیه نفتون نفت فراوان به دست می‌آید، او را که از مدتی پیش در آنجا به کار حفاری مشغول بود، امیدوار کرد و به همین دلیل وسایل و تجهیزات را به منطقه نفتون در مسجدسلیمان منتقل کردند و در پایان ماه ژانویه سال ۱۹۰۸ میلادی حفاری چاه شماره یک این شهر آغاز شد.

سرمایه شرکت که در انگلیس تشکیل شده بود تا در ایران به نفت دست یابد، به‌دلیل طولانی شدن دوره حفاری به پایان خود می‌رسید و ویلیام ناکس دارسی که از پیدا شدن نفت در این سرزمین قطع امید کرده بود طی تلگرافی از رینولدز خواست تا حفاری را تعطیل کند.

گفته می‌شود تلگراف به دست رینولدز رسیده بود، اما چنان به مسجدسلیمان اعتماد داشت که ترجیح داد به آن اعتنایی نکند و به کار خود ادامه دهد. سرانجام در حالی که اعضای گروه در اوج ناامیدی به سر می‌بردند، در ساعت چهار صبح روز پنجم خردادماه ۱۲۸۷ خورشیدی برابر با ۲۶ ماه مه ۱۹۰۸ میلادی، مته حفاری از ضخامت زمینی به قطر ۳۰۰ متر عبور کرد و آخرین ضربت خود را به صخره عظیمی که روی منبع نفت قرار داشت فرود آورد، در نتیجه در عمق ۱۱۸۰ پا (۳۶۰ متری) نفت با فشار زیادی تا ۵۰ پا (۱۵ متر) بالاتر از نوک دکل حفاری فوران و کارگران را در خود غرقه کرد.

به این ترتیب فصلی نو در تاریخ کشور گشوده شد و ایران به جمع کشورهای نفت‌خیز جهان پیوست. این اتفاق که نخستین اکتشاف نفت در خاورمیانه به‌شمار می‌رفت، حیات اقتصادی و اجتماعی مسجدسلیمان و ایران را دگرگون کرد، چنان‌که از این چاه روزانه ۳۶۰۰۰ لیتر (معادل ۸۰۰۰ گالن) نفت استخراج می‌شد و بعدها در این شهر دست‌کم ۳۰۰ حلقه چاه نفت حفر شد. این شهرک باستانی به یک شهر مدرن و پررونق بدل شد، جمعیت آن افزایش یافت و خانه‌ها و محله‌های جدید برای کارکنان شرکت نفت از مدیران ارشد گرفته تا کارگران ساخته شد.

شرکت نفت ابتدا برای ایجاد یک دستگاه آب شیرین‌کن اقدام کرد و سپس برای انتقال آب رود کارون به شهر، لوله‌کشی خانه‌ها را به انجام رساند. همچنین خط آهنی از سوی این شرکت تأسیس شد که تا دارخزینه، روستایی در نزدیکی شوشتر، امتداد می‌یافت.

به این ترتیب، مسجدسلیمان از یک قصبه به شهری بزرگ بدل شد و مردم از اطراف و اکناف برای کار به این شهر مهاجرت کردند. شبکه آب و برق تکمیل و سیستم فاضلاب شهر ایجاد شد و شبکه اتوبوسرانی به کار افتاد. همچنین ورزشگاه بزرگی ساخته شد و مسجدسلیمان چهره یک شهر تازه و متفاوت از دیگر شهرها را به خود گرفت.

امتیاز استخراج، بهره‌برداری و لوله‌کشی نفت و قیر در سراسر ایران (به جز پنج استان آذربایجان‌، گیلان‌، مازندران‌، گرگان و خراسان‌) به مدت ۶۰ سال در سال ۱۲۸۰ میلادی و در دوره حکومت مظفرالدین شاه قاجار به دارسی داده و متعهد شده بود که از عواید حاصله ۱۶ درصد به‌عنوان حق‌امتیاز و ۲۰ هزار لیره نیز به‌صورت نقد به‌عنوان سهم ایران، به دولت بپردازد.

از سال‏‌های اولیه تولید نفت ایران، چشم طمع بیگانگان به دنبال منابع زیرزمینی کشور بود و آنان در هر فرصتی به گرفتن امتیازهای گوناگون نفتی اقدام می‏‌کردند. پس از لغو امتیاز نفتی دارسی بین ایران و انگلستان، قرارداد الحاقی گس - گلشاییان به‌منظور کشف و استخراج نفت از سوی شرکت‌های نفتی انگلیسی منعقد شد. قراردادی که در مرحله ارائه به مجلس برای تصویب با مقاومت عده‏‌ای از نمایندگان و علما به‌ویژه آیت‏‌الله کاشانی روبه‌رو و سرانجام پس از فراز و فرودهایی به ملی شدن صنعت نفت ایران در ۲۹ اسفندماه ۱۳۲۹ منجر شد.

اکنون با گذشت بیش از یک قرن هنوز چشمه‌های نفتی مسجدسلیمان پایتخت نفت ایران و خاورمیانه می‌جوشند و می‌خروشند و به همت و تلاش متخصصان متعدد این مرز و بوم، قطار توسعه کشورمان با سرعتی ستودنی بر ریل پیشرفت و استقلال حرکت می‌کند.

تاریخچه اکتشاف نفت

مناطق نفت‌خیز جنوب به‌عنوان زادگاه صنعت نفت ایران، پس از فوران نفت از نخستین چاه نفتی خاورمیانه در مسجدسلیمان تاکنون، کانون تحول و توسعه فناوری‌های جدید به‌منظور استخراج و تولید نفت و گاز بوده است.

بهره‌برداری از چاه شماره یک مسجدسلیمان با تولید روزانه ۵۰۰ بشکه در عمل از سال ۱۲۹۰ خورشیدی آغاز شد که سرآغاز فعالیت صنعت نفت ایران به شمار می‌آید.

پس از پیدایش نفت در مسجدسلیمان، عملیات کاوش برای کشف مخازن دیگر ادامه یافت و در پی آن حوزه‌های نفت‌خیز هفتکل (۱۳۰۶)، آغاجاری (۱۳۱۵)، اهواز (۱۳۳۷)، بینک (۱۳۲۸)، بی‌بی‌حکیمه (۱۳۴۰)، مارون و کرنج (۱۳۴۲) و پارسی و رگ‌سفید (۱۳۴۳) کشف و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. مجموعه این میدان‌ها با همه تأسیسات، کارخانه‌ها و خطوطه لوله مورد نیاز تولید، فرآورش و انتقال نفت به پالایشگاه‌های داخلی و پایانه‌های صادراتی نفت خام، هم‌اکنون بخش عمده‌ای از مناطق نفت‌خیز جنوب را تشکیل می‌دهد. تا قبل از دهه ۵۰ فعالیت‌های مربوط به اکتشاف و تولید در شرکت سهامی اکتشاف و استخراج متمرکز بود و مرکز عملیات این شرکت که مسئولیت برنامه‌ریزی، تهیه منابع مالی، نحوه برداشت از مخازن و همچنین توسعه میدان‌ها و تأسیسات فنی را به‌عهده داشت، در مسجدسلیمان مستقر بود.

در آغاز دهه ۵۰ به‌دلیل شتاب گرفتن روند فعالیت‌های تولید نفت و گاز و عملیات اکتشاف و حفاری، «شرکت خاص خدمات نفت ایران» (اسکو) به‌عنوان شرکت پیمانکار طرف قرارداد شرکت ملی نفت ایران، تشکیل و انجام همه فعالیت‌های اکتشافی، برنامه‌ریزی و اجرای عملیات حفاری، نصب و راه‌اندازی تأسیسات و خطوط لوله، مطالعه میدان‌ها و تهیه طرح پیشنهادی برنامه‌های توسعه و ازدیاد ظرفیت برداشت و نیز برآورد بودجه‌های ارزی و ریالی را به‌عهده گرفت.

در کنار این شرکت، شرکت عملیات غیرصنعتی نیز همه فعالیت‌های غیرصنعتی را از وظایف اصلی تولید در مراحل مختلف تفکیک، عهده‌دار شد. با پیروزی انقلاب اسلامی و خلع ید از پیمانکاران خارجی مجموعه عملیات اکتشاف، حفاری و بهره‌برداری به کارکنان و مدیران ایرانی محول شد، همچنین مراکز راهبردی فعالیت‌های پشتیبانی نیز که این زمان در آبادان مستقر بود، به اهواز منتقل شد. با آغاز جنگ تحمیلی، مدیریت مناطق نفت‌خیز در شرکت ملی نفت ایران تشکیل شد و راهبری عملیات تولید از این مناطق را به‌عهده گرفت.

این مدیریت، پس از جنگ به مدیریت تولید مناطق خشکی تغییر نام داد و حوزه فعالیت آن کل کشور را در بر گرفت. سرانجام در سال ١٣٧٩ با توجه به سیاست‌ها و برنامه‌های وزارت نفت مبنی بر ایجاد تغییر و تحول در نحوه اداره فعالیت‌ها ساختار سازمانی مناطق نفت‌خیز جنوب بررسی و شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب شامل یک ستاد مرکزی و ٩ شرکت فرعی شکل گرفت. این شرکت با بیش از ۵۰ میدان هیدروکربوری بزرگ و کوچک در محدوده‌ای به وسعت افزون بر ۴۰۰ هزار کیلومترمربع از استان بوشهر تا شمال استان خوزستان بیش از ٨٠ درصد نفت خام کشور را تولید می‌کند. در این قلمرو وسیع نفتی، میدان‌های بزرگی همچون اهواز آسماری، گچساران، مارون، کرنج و پارسی قرار دارند.

در سال‌های اخیر با تغییر رویکرد وزارت نفت بار دیگر شاهد به‌کارگیری دانش و تخصص کارشناسان مناطق نفت‌خیز جنوب در زمینه مطالعه و توسعه میدان‌ها و مخازن نفت و گاز هستیم.

مدیریت یکپارچه منابع هیدروکربوری که از اولویت‌های برنامه‌های مناطق نفت‌خیز جنوب است، با هدف تولید صیانتی نفت و گاز، افزایش بازیافت نهایی، تولید نکردن گاز از کلاهک مخازن نفتی، رعایت تناسب تولید از بخش‌های مختلف یک مخزن و تولید متعادل و هم‌زمان از مخازنی که شبکه آبده مشترکی دارند، اجرا می‌شود، اکنون به‌طور عمده با اجرای طرح‌های تزریق گاز غیر امتزاجی به‌دست می‌آید، اما بزرگ‌ترین پروژه تزریق امتزاجی گاز در رامشیر از نظر تئوریک دورنمای بهتری را در این زمینه ارائه می‌دهد.

پروژه‌های تحقیقاتی برای به‌کارگیری روش‌های نو مطابق با فناوری روزآمد از جمله روش‌های نوین حفاری، تزریق دی‌اکسید کربن و استفاده از نانوفناوری و بهینه‌سازی پروژه‌های موجود نیز در حال بررسی است که در صورت دریافت نتیجه مطلوب، کاربردی خواهند شد.

شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده نفت خام کشور، جایگاهی ویژه‌ در تأمین انرژی و گردش اقتصاد کشور دارد. بیش از ۸۰۰ پروژه فعال در این شرکت افزون بر ایجاد فرصت‌های کسب‌وکار و رونق اقتصادی استان‌های حوزه نفت‌خیز واقع در حوزه فعالیت، نقشی مهم در تحقق اهداف عالی نظام در زمینه پیشرفت و تعالی کشور و دستیابی به اهداف برنامه‌های توسعه دارد.

مناطق نفت‌خیز جنوب اندک زمانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با وقوع جنگ تحمیلی، قدم به میدان آزمونی بزرگ نهاد، وجود تأسیساتی پراکنده و بی‌دفاع که برای فعالیت در زمان صلح طراحی و ساخته شده بودند، واقع شدن تأسیسات و مبادی صادراتی در میانه یا خطوط مقدم جنگ یا حداکثر در فاصله کمی از جبهه‌ها، به‌زودی تأسیسات و بندرگاه‌های نفتی این شرکت را به‌عنوان اهدافی بزرگ برای حمله هوایی و زمینی دشمن بدل ساخت و در این شرایط استمرار تولید و صادرات نفت در زیر بمباران وحشیانه دشمن، نام مناطق نفت‌خیز جنوب ایران را جاودانه ساخت.

نگاهی گذرا به افزایش واحدهای بهره‌برداری، کارخانه‌های گاز و گاز مایع، کارخانه‌های نمک‌زدایی، پالایشگاه‌های گاز مایع و به‌ویژه واحدهای جمع‌آوری، تقویت و تزریق گاز به‌عنوان پروژه‌های تازه و بدون سابقه قبلی و در رأس آنها میدان‌های نفتی و چاه‌های تولیدی خاص، مقایسه نسبت چاه‌های در مدار رأس تولید به کل چاه‌ها در دو مقطع پیش و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، این حقیقت را نشان می‌دهد که مناطق نفت‌خیز جنوب نه‌تنها قادر به اجرای برنامه‌های فنی/تخصصی است، بلکه در زمینه تصحیح و توسعه این برنامه‌ها نیز با نگرشی ارزشی و متناسب با افزایش نیازهای کشور در سال‌های پس از انقلاب، بسیار موفق بوده است.

کد خبر 473274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =