بازدید معاونت برنامه‌ریزی بودجه و امکان‌سنجی اقتصادی از توسعه طرح‌های انرژی و پتروشیمی خارک

جمعی از مسئولان و کارشناسان مدیریت برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران با هماهنگی شرکت نفت فلات قاره ایران به‌منظور بررسی وضع اجرایی طرح‌ها و پروژه‌های سرمایه‌ای شرکت ملی نفت و دیگر پروژه‌های پایین‌دست در منطقه عملیاتی خارک از طرح‌ها و پروژه‌های مربوطه بازدید کردند.

به گزارش شانا به نقل از مدیریت برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران، مسئولان معاونت برنامه‌ریزی بودجه و امکان‌سنجی اقتصادی این مدیریت اردیبهشت‌ماه در مأموریتی سه روزه  از طرح‌های توسعه میدان نفتی مشترک فروزان، طرح احداث کارخانه گاز و گاز مایع خارک (ان‌جی‌ال) و طرح توسعه پتروشیمی خارک بازدید کردند و در نشست‌های برگزارشده بر لزوم پیگیری اجرا و تکمیل آنها مطابق برنامه زمان‌بندی و تحقق اهداف تولیدی تأکید شد.

در احداث واحد متانول ۲ شرکت پتروشیمی خارک عملیاتی همچون احداث نیروگاهی با ظرفیت ٧۲ مگاوات، توسعه اسکله، احداث انبار و مخازن ذخیره جدید محصولات، خرید کمپرسورها و محوطه‌سازی بخش فرآیند انجام شده است و پیش‌بینی می‌شود در صورت تخصیص خوراک گاز و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی حدود ۴٠٠ میلیون دلار، واحد متانول ۲ در مدت سه سال به بهره‌برداری برسد.

قرارداد احداث کارخانه گاز و گاز مایع  (ان‌جی‌ال) خارک به‌ روش بی‌اوتی، همچنین اجاره تأسیسات مربوطه با پیمانکار بخش خصوصی امضا شده است، همچنین مرحله ساخت واحدهای آب، برق، بخار و نیتروژن، ابزار دقیق، واحد دریافت و برگشت آب دریا، واحد استحصال مایعات گازی و اسکله صادرات مایعات گازی و گوگرد و واحد تولید گوگرد در چارچوب قرارداد از سوی پیمانکار در حال انجام است.

تأمین منابع مالی و انسانی لازم در پروژه، ارائه تضمین‌های لازم از سوی پیمانکار به بانک عامل صندوق توسعه ملی به‌منظور دریافت وام و ارائه تضمین‌های لازم به‌منظور تحویل کالاهای آزادشده از گمرک از جمله چالش‌های اجرایی این طرح در مقطع کنونی است.

در طرح توسعه میدان نفتی مشترک فروزان، سکوی اف‌زد - ای مسئولیت جمع‌آوری و فشرده‌سازی گازهای همراه نفت را به‌عهده دارد که پیش‌بینی می‌شود با تکمیل مراحل ساخت، نصب و راه‌اندازی عرشه این سکو، عملیات گازرانی در چاه‌های تولید نفت اقماری در دریا به‌منظور افزایش تولید نفت و افزایش انتقال گاز به جزیره خارک به‌عنوان خوراک کارخانه گاز و گاز مایع (ان‌جی‌ال) خارک و شرکت پتروشیمی خارک آغاز شود.

تکمیل مراحل توسعه پروژه‌های سرمایه‌ای شرکت ملی نفت ایران و دیگر پروژه‌های پایین‌دست در منطقه عملیاتی خارک با تأمین منابع مالی لازم ازسوی صندوق توسعه ملی و دیگر منابع ازسوی پیمانکاران بخش خصوصی تا سه سال آینده انجام خواهد شد.

یکی از پایانه‌های صادرات نفت ایران در جزیره خارک واقع است، همچنین توسعه و بهره‌برداری از میدان‌های نفتی فروزان، ابوذر و درود از سوی شرکت نفت فلات قاره ایران و تولید متانول، مایعات گازی و گاز مایع (ال‌پی‌جی) از سوی شرکت پتروشیمی خارک از دیگر فعالیت‌های انرژی و پتروشیمی در این جزیره است.

کد خبر 473294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =