جمع‌آوری گازهای همراه نفت در خوزستان تا ۳ سال آینده

مدیر اچ‌اس‌ئی شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه تا پایان دولت سیزدهم تکلیف همه طرح‌های جمع‌آوری گازهای همراه مشخص می‌شود، گفت: اجرای طرح‌های ان‌جی‌ال نیز با همین هدف در دستور کار است و اکنون در زمینه جمع‌آوری گازهای همراه جایگاهی مطلوب داریم و تا سه سال آینده در خوزستان مشکل گازهای مشعل نخواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار شانا، عباس رزمی امروز (دوشنبه هشتم خردادماه) در سیمنار ظرفیت‌سازی برای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای در راستای ایجاد سند تعهدهای ملی در صنایع نفت و گاز که با حضور سفیر ژاپن در ایران برگزار شد، با اشاره به اینکه در حوزه زیست‌محیطی بیشترین هدف کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و دی‌اکسیدکربن به محیط است، افزود: ژاپن استفاده از تکنولوژی‌های جدید را در آینده‌ای نه چندان دور هدف‌گذاری کرده تا سال ۲۰۵۰ بتواند گازهای گلخانه‌ای و انتشار دی‌اکسیدکربن را حذف کند.

وی با بیان اینکه این اقدام برای حفظ سلامت دنیا در نظر گرفته شده است، ادامه داد: از بین‌ بردن و حرکت به سمت سوخت‌های نوین مورد توجه است تا در آینده بتوانیم از فناوری‌ها و افکار سازنده دوطرفه استفاده کنیم.

مدیر اچ‌اس‌ئی شرکت ملی نفت ایران تأکید کرد: ایران در همه ابعاد اقتصادی با سوخت‌های هیدروکربنی در ارتباط است و ضرورت دارد در این حوزه برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای اقدام جدی انجام شود تا اثرات زیست محیطی ایجادشده در صنعت نفت این آسیب را کاهش دهیم.

رزمی با اشاره به استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر توسط ژاپن در دهه‌های آینده گفت: یکی از این موارد استفاده از آمونیوم و هیدروژن سبز است. در موضوع آمونیوم قرار است از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۳۰ حدود ۴۶ درصد از نیاز این کشور را پوشش دهند و به‌تدریج خودروسازی، نیروگاه‌ها و صنعت به این سمت برود.

وی تصریح کرد: اگر صنعتی که در زمینه آلایندگی‌ها در یک کشور نوین شود به‌تدریج به سایر کشورها سرایت می‌کند و شاهد سلامتی تمام جانداران در کره زمین خواهیم بود.

مدیر اچ‌اس‌ئی شرکت ملی نفت ایران با اشاره به ادامه روند برگزاری این سمینارها با هدف انتقال دانش و آموزش به کشور افزود: برای امسال حدود ۱۸۰ موضوع مختلف را تدوین کرده‌ایم که در قالب آموزش و سمینارها برگزار خواهد شد.

رزمی به اولویت حذف آلودگی از طرح‌های نفتی تأکید کرد و ادامه داد: با این حال استفاده از انرژی‌های نو نیز در دستورکار قرار دارد و توسعه انرژی‌های خورشیدی نیز نشان‌دهنده همین موضوع است.

وی گفت: تا پایان دولت سیزدهم تکلیف تمامی طرح‌های جمع‌آوری گازهای همراه مشخص می‌شود و اجرای طرح‌های ان‌جی‌ال نیز با همین هدف در دستور کار است. اکنون در جایگاه خوبی برای جمع‌آوری گازهای همراه هستیم و تا سه سال آینده در خوزستان مشکل گازهای ارسالی به مشعل نخواهیم داشت. برای جمع‌آوری گازهای همراه در عسلویه نیز چند شرکت حاضر شده‌اند.

مدیر اچ‌اس‌ئی شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه از لحاظ تولیدی، مشعل هیچگاه حذف نمی‌شود، افزود: با اجرای طرح‌های جمع‌آوری گازهای همراه، ماهیت مشعل تغییر می‌کند تا تنها در زمان تعمیرات یا اضطرار از آن استفاده شود.

رزمی بر ادامه استفاده از سوخت‌های فسیلی در جهان تأکید کرد و ادامه داد: اگر هم‌اکنون هیدروکربن را از خلیج فارس قطع کنیم، ۱۳ درصد صنعت ژاپن خاموش می‌شود، بنابراین نمی‌توان یک سوخت را به یکباره از سبد انرژی جهان حذف کرد. برای مثال از ۲۰۰ سال پیش حجم زغال‌سنگ به‌تدریج کم شده است و اکنون به سمت فناوری‌های نو رفته‌اند.

وی با تأکید بر اینکه با وجود تحریم‌ها امکان انتقال آموزش به کشور وجود دارد، گفت: اکنون همکاری‌هایی بین دو دولت انجام می‌شود.

مدیر اچ‌اس‌ئی شرکت ملی نفت ایران تأکید کرد: در ماه آینده برنامه بزرگی برای تولید فرآورده‌های نفتی کم‌گوگرد با حضور چند کشور اروپایی و آسیایی خواهیم داشت.

کد خبر 473466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =