افزایش درآمد صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت در پرتو افزایش بهره‌وری

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت گفت: پارسال با تمرکز بر رفع موانع تولید در شرکت‌های تولیدی گروه اقتصادی صندوق‌ها، درآمد صندوق‌ از این منابع با استفاده از زیرساخت‌های موجود افزایش یافت.

به گزارش شانا به نقل از صندوق بازنشستگی صنعت نفت، عبدالحسین بیات روز چهارشنبه (سوم خردادماه) در جمع رؤسای کانون‌های بازنشستگان صنعت نفت گفت: همکاری کانون‌ها و صندوق‌ برای اصل پایداری و صیانت صندوق‌ها حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه هیئت‌رئیسه صندوق‌ها با استقلال و هوشیاری مراقبت از امور را به‌عهده دارد، افزود: نوع و شکل مطالبه‌گری نباید به‌گونه‌ای باشد که به اصل پایداری صندوق‌ها خدشه وارد کند و به جریان‌های غیرسازنده کمک کند.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت تأکید کرد: ایجاد و توسعه رضایت در جامعه ذی‌نفعان با مدنظر قرار دادن اصل پایداری صندوق معنا می‌یابد، بنابراین رعایت و توجه جدی و همه‌جانبه نسبت به توان مالی صندوق‌ها و حفظ استقلال صندوق‌ها ضروری است.

بیات ادامه داد: پیش‌تر نیز ابراز شد که به‌دلیل نسبت تعداد پرداخت‌کنندگان کشور، همچنین افزایش تعداد بازنشستگان در سال‌های پیش‌رو باید ورودی صندوق‌ها از محل سرمایه‌گذاری‌ها تقویت شود. از این رو در دو سال گذشته در این زمینه دستاوردهای بسیار مطلوبی محقق شده است. به‌مرور چند طرح و پروژه مهم تا سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری خواهد رسید و درنتیجه به درآمدهای پایدار صندوق‌ها افزوده می‌شود.

وی با بیان اینکه برخی می‌گویند چرا سرمایه‌گذاری می‌کنید، منابع را هم‌اکنون بیاورید و روی مستمری‌ها توزیع کنید، تصریح کرد: هم‌اکنون هر ماه بخش زیادی از مستمری هرکدام از بازنشستگان ارجمند صنعت نفت حاصل سودآوری سرمایه‌گذاری‌های پیشین است، بنابراین برای حفظ این روند باید سرمایه‌گذاری بیشتری انجام شود، چون تعهدات و جمعیت بازنشستگان افزایش می‌یابد و صندوق نفت از بودجه دولت برای تأمین مستمری‌ها استفاده نمی‌کند، بنابراین با برنامه‌ریزی و انضباط مالی، افق پیش‌روی صندوق روشن است.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت ادامه داد: صندوق نفت به‌دلیل اعتباری که در بازارهای مالی و پولی دارد عمده منابع برای سرمایه‌گذاری را از بازارهای یادشده تأمین می‌کند به این معنا که با منابع خارج از صندوق برای مجموعه صندوق‌ها ارزش افزوده ایجاد می‌کند، بنابراین هنگامی که گفته می‌شود به‌طور نمونه ۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در حال اجرا داریم به این معناست که با هنر خبرگان مالی شرکت‌های صندوق‌ها از بازارهای پولی و مالی داخلی و خارجی تأمین منابع کرده‌اند. از این رو پس از بهره‌برداری طرح‌ها یا پروژه‌ها، ظرف یک تا سه سال، اصل پول بازگشت داده خواهد شد و ارزش افزوده آن برای صندوق‌ها باقی خواهد ماند.

بیات در ادامه به موضوع تعدیل و اضافات هم اشاره کرد و گفت: هرگونه اضافات و پرداختی باید با رعایت رکن محاسبات بیمه‌ای انجام شود. غیر از این روش، به اصل پایداری صندوق‌ها خدشه وارد خواهد کرد.

وی افزود: صندوق به‌عنوان نهاد بیمه‌ای باید بر اساس محاسبات بیمه‌ای (اکچوئری) اداره شود. هر سه سال کل دارایی‌ها و تعهدها از سوی خبرگان بیمه‌ای در یک سبد محاسباتی قرار می‌گیرد و پس از انجام محاسبات عدد استاندارد مشخص می‌شود. از این رو در دو سال گذشته تعدیل‌ها و اقدام‌های مالی و پولی با مدنظر قرار دادن عدد استاندارد اکچوئری بوده است. از این رو، چون نظام اکچوئری رعایت شده است می‌توان گفت صندوق نفت، پایدار است اما توسعه و شتاب‌بخشی به سرمایه‌گذاری‌ها ضروری است.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت اظهار کرد: همه امور در صندوق نفت بر اساس اصل بنگاه اقتصادی برنامه‌ریزی خواهد شد، از این رو ممکن است دارایی‌های کم بازده را به فروش برسانیم و آن را به دارایی‌های پربازده بدل کنیم،‌زیرا ارزش دارایی‌های راکد و نیمه‌راکد روز به روز کاهش می‌یابد.

بیات در زمینه پشتیبانی از خدمات تصریح کرد: پارسال با تمرکز بر رفع موانع تولید در شرکت‌های تولیدی گروه اقتصادی صندوق‌ها حدود یک میلیارد دلار درآمد بیشتر نسبت به مدت مشابه سال قبل محقق شد. در حقیقت از توان سرمایه‌گذاری انجام‌شده با افزایش بهره‌وری برای خلق منابع پایدار نو به‌کارگیری شد.

وی افزود: افزون بر بیش از ۲۰ طرح‌ در حال اجرا و گروه شرکت‌های تولیدی، شرکت‌های بسیار خوبی در حوزه دانش‌بنیان‌ها داریم که همه آنها سال گذشته رونق گرفته‌اند که تبلور آن در نمایشگاه بین‌المللی نفت نمود داشت.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت اظهار کرد: در حوزه شفاف‌سازی به‌طور کامل شفاف عمل کردیم و اطلاعات پروژه و شرکت‌ها برای نخستین مرتبه به‌طور منظم منتشر شد و از سوی دیگر همه شرکت‌های بزرگ گروه اقتصادی صندوق‌ها در بورس قرار دارند. از این رو، الزامات دقیق نهادهای مالی از سوی بورس از آنها خواسته می‌شود که برای اصل شفاف‌سازی یک رکن بسیار مهم است، البته شرکت‌های پروژه‌محور هنوز به مرحله تولید وارد نشده‌اند و به امید خدا پس از آغاز مرحله تولید آنها نیز وارد بورس خواهند شد.

بیات در خصوص موضوع واگذاری سهام شرکت اهداف گفت: این شرکت به‌عنوان بازوی سرمایه‌گذاری صندوق‌ها، تأمین‌کننده منابع مستمری‌ها برای صندوق است. به‌طور نمونه در تحقق تأمین منابع مستمری‌ها برای پرداخت مبالغ پنج ماه ارزشیابی مانده از سال ۹۹ از توان اهداف به فوریت استفاده کردیم. این در حالی است که اگر سهامداری غیر از صندوق وجود داشت این امر امکان‌پذیر نبود، از این رو واگذاری سهام شرکتی که تأمین‌کننده منابع مستمری ماهانه صندوق‌هاست در دستور کار نیست، اما چنانچه در آینده هلدینگ‌های زیرمجموعه شرکت اهداف را برای عرضه در بورس برنامه‌ریزی کنیم به‌طور حتم برنامه‌ای هم برای خرید سهام توسط بازنشستگان ارجمند پیش‌بینی خواهد شد.

وی درباره مستمری‌های حداقلی نیز افزود: در بعد غیر کارفرمایی، روش صندوق نفت استفاده از سازوکار افزایش بر پایه یک مقدار درصد و یک عدد ثابت در تعدیل ارزشیابی است که استمرار خواهد یافت، البته کمک معیشت‌هایی هم در بودجه پیش‌بینی شده است که در هیئت‌رئیسه تصویب و برای تصویب‌خواهی به هیئت امنا ارسال شده است.

رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت یادآوری کرد: صندوق نفت هیچ‌گاه از بودجه دولتی استفاده نکرده و به امید خدا با توسعه توان خود نیز نخواهد کرد، بنابراین هنگامی که سخن از افزایش درآمد و هزینه سرمایه‌گذاری‌ها می‌شود باید متوجه باشیم همه این نفع و سودها برای ذی‌نفعان در مواردی همچون پرداخت مستمری و مقرری، خدمات و تقویت سرمایه‌گذاری‌ها برای پاسخگویی به افزایش تعهدات صندوق‌ها استفاده و بهره‌برداری می‌شود.

بیات با اشاره گزارش و نقطه نظرات روسای کانون‌ها در خصوص انواع خدمات صندوق‌ها گفت: از زحمات یکایک رؤسای کانون‌ها و همکارانشان تشکر و قدردانی می‌کنم و توسعه برنامه‌های ورزشی، گردشگری و خدمات درمان و سلامت را برای همکاران بازنشسته ضروری می‌دانیم.

در این نشست رؤسای کانون‌های بازنشستگی در محورهای مختلف از جمله معیشت، گردشگری، ورزش، سلامت و درمان و تعاملات اداری و مالی کانون‌ها، دیدگاه‌هایی را مطرح کردند و از سوی مسئولان حاضر در نشست توضیحات لازم ارائه شد.

کد خبر 473513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =