افت بیش از ۴۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت اوپک در مه ۲۰۲۳

بر اساس تازه‌ترین نظرسنجی رویترز، تولید روزانه نفت خام ۱۳ عضو اوپک در ماه مه امسال نسبت به ماه آوریل ۴۶۰ هزار بشکه کاهش یافت.

به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، تازه‌ترین نظرسنجی رویترز نشان می‌دهد که مجموع تولید ۱۳ عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در ماه مه امسال ۲۸ میلیون و ۱۰ هزار بشکه بوده است که نسبت به رقم روزانه ۲۸ میلیون و ۴۷۰ هزار بشکه‌ای ماه آوریل، ۴۶۰ هزار بشکه کاهش نشان می‌دهد.

ائتلاف تولیدکنندگان عضو اوپک و غیراوپک (اوپک‌پلاس) در اکتبر ۲۰۲۲ توافق کرده بودند که از نوامبر ۲۰۲۲ تا پایان سال ۲۰۲۳ روزانه ۲ میلیون بشکه از عرضه نفت خود بکاهند، پس از این بعضی از اعضای این ائتلاف امسال در ماه آوریل به‌طور ناگهانی تصمیم گرفتند افزون بر این ۲ میلیون بشکه روزانه یک میلیون و ۶۶۰ هزار بشکه دیگر با هدف ثبات‌بخشی به بازار نفت و بهبود قیمت‌های جهانی نفت خام تولید خود را کاهش دهند.

شایان ذکر است که ایران، لیبی و ونزوئلا از برنامه کاهش عرضه مصوب و داوطلبانه نفت معاف هستند.

از این رو تولید ۱۰ عضو اوپک که در قالب توافقنامه همکاری با ۱۰ تولیدکننده غیراوپک در برنامه کاهش عرضه اوپک‌پلاس مشارکت دارند در ماه مه در مجموع روزانه ۲۳ میلیون و ۵۳۰ هزار بشکه نفت تولید کردند که این رقم در مقایسه با ماه آوریل ۵۴۰ هزار بشکه افت نشان می‌دهد.

سهم آن دسته از اعضای اوپک که در تصمیم کاهش عرضه داوطلبانه مشارکت کردند در مجموع یک میلیون و ۳۹ هزار بشکه است.

کد خبر 473699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =