همکاری ایران و ونزوئلا، از صادرات محصولات دانش‌بنیان‌ تا احیای ظرفیت‌های پتروشیمی

ایران و ونزوئلا در جریان سفر رئیس‌جمهوری به کاراکاس سندها و قراردادهای مختلفی در حضور مقام‌های ارشد دو کشور امضا کردند، به‌گونه‌ای که سهم صنعت نفت در این قراردادها با توسعه همکاری در حوزه‌های بالادست و پایین‌دست خیره‌کننده به نظر می‌آید.

به گزارش خبرنگار شانا، ادامه و توسعه همکاری دو کشور در زمینه افزایش ظرفیت پالایشی در پالایشگاه‌های موجود ونزوئلا یکی از زمینه‌های مورد تفاهم دو کشور بوده است. ونزوئلا هم‌اکنون یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه ظرفیت فرآورش نفت در پالایشگاه‌هایش دارد که به‌دلیل تحریم‌ها تنها ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار بشکه از آن عملیاتی است، از این رو با توجه به تجربه‌های تعاملات پیشین دو کشور قرار شد این همکاری‌ها توسعه یابد.

بر اساس یکی از تفاهم‌نامه‌های امضاشده در روز دوشنبه (۲۲ خردادماه) شرکت‌های ایرانی دانش‌بنیان تعمیرات اساسی و راه‌اندازی پالایشگاه‌های ازکارافتاده ونزوئلا را ادامه می‌دهند. تا امروز بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار قطعه و تجهیز ایرانی از سوی هزار و ۶۰۰ سازنده ایرانی در پالایشگاه‌های ونزوئلا نصب و راه‌اندازی شده است؛ بخشی از نفت خام و میعانات گازی ایران نیز در همین پالایشگاه‌ها در حال فرآورش است. به عبارت دیگر با این کار بازارسازی مطلوبی برای فروش و صادرات میعانات گازی و نفت خام کشور در دوران تحریم‌ها شده است.

احیای ۴ میلیون تن ظرفیت تولید پتروشیمی ونزوئلا

با نهایی شدن قراردادهای تعمیرات اساسی پالایشگاه‌های نفتی ونزوئلا، گروه دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم سراغ پتروشیمی‌های فراسرزمینی این کشور رفته است. این کشور ۱۲ میلیون تن ظرفیت نصب‌شده پتروشیمی دارد که پس از خروج کارشناسان خارجی این مقدار به ۲ میلیون تن افت کرده است. بر اساس بررسی‌ها به‌راحتی می‌توان ۴ میلیون تن از ظرفیت بلاتکلیف پتروشیمی ونزوئلا را با صدور خدمات فنی و مهندسی ایرانی تولیدی کرد.

نخستین قرارداد تعمیرات اساسی یکی از مجتمع‌های پتروشیمی (تولید آمونیاک) ونزوئلا به‌دست شرکت‌های ایرانی روز دوشنبه با حضور مسئولان بلندپایه دو کشور امضا شد. تولید در این مجتمع پتروشیمی به‌دلیل تحریم‌های آمریکایی متوقف شده بود که امید می‌رود با راه‌اندازی دوباره آن از محل تولید و فروش محصول آمونیاک بازگشت سرمایه‌گذاری طرف ایرانی به‌خوبی انجام شود.

نخستین قرارداد ئی‌پی‌سی شرکت‌های ایرانی در خارج از کشور در ونزوئلا

بحث نوسازی و روزآمد کردن ایستگاه‌ها و تأسیسات تقویت فشار و انتقال گاز در ونزوئلا از سوی شرکت‌های ایرانی یکی دیگر از روئوس همکاری دو کشور در آینده نزدیک خواهد بود. در این زمینه همچنین درباره احیای پایانه‌های نفتی ونزوئلا چند قرارداد با محور شرکت‌های ایرانی امضا شده است، به‌طوری که شاهد بودیم نخستین قرارداد ئی‌پی‌سی شرکت‌های ایرانی خارج از کشور در این زمینه در ونزوئلا امضا شده است. تأمین مالی این قرارداد به‌عهده طرف ونزوئلایی خواهد بود.

این کشور بزرگ‌ترین ذخایر اثبات‌شده نفت جهان را به خود اختصاص داده است، از این رو ظرفیت بسیار بالایی برای جذب خدمات فنی و مهندسی، محصولات و کالاهای ایرانی دارد.

کد خبر 474081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =