راهکارهای وزارت نفت برای بازارسازی و توسعه دیپلماسی انرژی

رئیس مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی گفت: وزارت نفت راهکارهای نه‌گانه‌ای را برای بازارسازی و امنیت سهم ایران در بازار نفت تدوین کرده است.

به گزارش شانا به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، راهکارهای فعال‌سازی دیپلماسی انرژی در گفت‌وگوی ویژه خبری شامگاه سه‌شنبه (۲۳ خردادماه) با حضور محمدصادق جوکار، رئیس مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی و فرهاد احمدی، مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت بحث و بررسی شد.

جوکار در این برنامه گفت: در شرایط کنونی که کشور با تحریم‌های پرشمار روبه‌روست، دو کار ویژه «تأمین امنیت تقاضای نفت» و «سهم بازار»، همچنین متنوع کردن ابزارهای اقدام کشور در حوزه‌های صادرات منابع و خدمات فنی و مهندسی در دستور کار وزارت نفت قرار گرفته است.

وی افزود: در حوزه سهم بازار باید ابتدا رویکردها و جهت‌گیری‌ها عوض می‌شد تا سازوکارهای امنیت تقاضا ایجاد شود. در حوزه متنوع‌سازی ابزار هم شرایطی ایجاد کردیم تا پالایشگاه‌هایی را که در عرصه بین‌المللی هستند روزآمد و تعمیرات دوره‌ای کنیم تا این پالایشگاه‌ها سهم مصرف نفت خود را به جمهوری اسلامی تخصیص دهند.

رئیس مؤسسه مطالعات بین‌المللی انرژی درباره بازارسازی در حوزه نفتی توضیح داد: برای اینکه سهم بازار نفت کشور در بین‌الملل امن باشد باید بازار را در دیگر کشورها فراهم کنیم. در این بخش روش‌های نه‌گانه‌ای در وزارت نفت تدوین شده است و هماهنگی میان دستگاه‌های مرتبط و وزارت نفت و امور خارجه وجود دارد.

جوکار ادامه داد: ما وارد حوزه‌ای شده‌ایم که هم برای نفت‌خام بازار ایجاد کنیم، هم صادرات خدمات فنی و مهندسی داشته باشیم.

۷۰ درصد تعمیرات پالایشگاه «الپالیتو» در ونزوئلا از سوی ایران انجام شد

فرهاد احمدی، مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت نیز در این برنامه درباره بازسازی و انجام تعمیرات دوره‌ای و نگهداری پالایشگاه ونزوئلا از سوی ایران اظهار کرد: کار تأمین قطعات و خدمات فنی مهندسی پالایشگاه «الپالیتو» در ونزوئلا از سوی ایران انجام شده و بیش از ۷۰ درصد پیشرفت دارد. برای تکمیل آن  بیش از ۲ میلیون قطعه ساخت داخل به ونزوئلا ارسال کرده‌ایم.

وی درباره پالایش فراسرزمینی توضیح داد: ایران به‌عنوان کشور نفتی مدت طولانی تحت تحریم است، با وجود این توانسته سهم خود را در بازار بین‌الملل حفظ کند و صنایع نفتی را سرپا نگه دارد. این تجربه خوبی بود برای کشورهایی که تحت این محدودیت قرار می‌گیرند تا مسیرهای دور زدن تحریم را به آنها بیاموزیم و این ظرفیت سبب شد در ونزوئلا کار کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ادامه داد: نکته دوم این است که باید سبد اقتصادی نفت را در دنیا پیدا کنیم و خدمات فنی و مهندسی را به سایر کشورها ببریم و آن را به درآمد تبدیل کنیم.

احمدی گفت: ایران و ونزوئلا دو کشور نفتی هستند و مخلوط نفت‌خام آنها با هم اقتصاد دو کشور را بهبود می‌بخشد.

کد خبر 474138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =