بهره‌مندی از تجربه شرکت گاز کردستان برای گازرسانی به برخی مناطق هرمزگان

مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان اقدام‌های این مجموعه در گازرسانی به برخی شهرها، روستاها و مناطق سخت‌گذر استان هرمزگان را تشریح کرد.

به گزارش شانا، احمد فعله‌گری با اشاره به فعالیت‌ها و اقدام‌های شرکت گاز استان کردستان در هرمزگان به‌عنوان معین گازرسانی به این استان گفت: شرکت ملی گاز ایران پارسال با اعتماد به مجموعه شرکت گاز استان کردستان آن را به‌عنوان معین گازرسانی به استان هرمزگان انتخاب کرد که از ابتدای سال ۱۴۰۱ پس از بازدید از مناطقی که توسعه آن به شرکت گاز کردستان واگذار شده بود، تمهیدهای لازم اندیشیده و برای اجرای طرح‌ها برنامه‌ریزی شد.

وی با بیان اینکه با توجه به اینکه طراحی پروژه‌ها در آن منطقه، مربوط به دوره‌های گذشته بود، این طرح‌ها از نظر مقادیر، وضع محلی و شرایط فنی روزآمد شد، افزود: شرکت گاز استان کردستان قرار است در مجموع دو شهر در شهرستان حاجی‌آباد، ۱۰۰ روستا و ۴۶ واحد صنعتی عمده در این مناطق را زیر پوشش گازرسانی قرار دهد که برای تحقق این برنامه لازم است ۱۲۰ کیلومتر خط لوله انتقال گاز و خط تغذیه و حدود ۶۵۰ کیلومتر شبکه گازرسانی در این مناطق اجرا شود.

مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان تصریح کرد: پس از بررسی‌ها، بازدید و بازنگری‌هایی که در طراحی، مقادیر و مسیرهای گازرسانی انجام شد، وارد حوزه برون‌سپاری و پیمان‌سپاری شدیم؛ پیمانکار خط لوله انتقال گاز انتخاب شد و عملیات تجهیز کارگاه پایان یافت و اکنون عملیات اجرایی حفاری، جوشکاری، رادیوگرافی و دفنی (دفن خط لوله پس از تکمیل کار) خط فلزی ۱۰ اینچ آغاز شده است.

فعله‌گری بیان کرد: هم‌زمان برای اینکه پیشرفت فیزیکی مناسبی اتفاق بیفتد، در بخش شبکه توزیع گاز نیز در نقاط روستایی در دو مرحله کار را آغاز کرده‌ایم؛ در مرحله نخست، مناقصه گازرسانی به ۱۲ روستا پس از تکمیل مراحل بازدید و بازنگری‌ها در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: بر این اساس، پیمانکار برنده مناقصه گازرسانی به این روستاها، با وجود مشکلاتی که وجود داشت، موفق به تجهیز کارگاه شد و کار اجرایی را آغاز کرد. از سویی برای اینکه بتوانیم هم‌زمان کار را پیش ببریم، قراردادی را با کارخانه‌های لوله‌سازی برای شبکه پلی‌اتیلن پروژه به صورت جداگانه امضا کردیم که در فاز نخست، ۱۵۵ کیلومتر لوله خریداری و تولید و انتقال لوله‌های تولیدی به استان هرمزگان انجام و پیمان فاز دوم شبکه توزیع نیز در سامانه ستاد بارگذاری شده است، همچنین مجوزهای لازم را دریافت کردیم و تا پیش از پایان امسال، مراحل نهایی انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان توضیح داد: با توجه به خوشه گازرسانی به شهرهای فارغان و احمدی، در مرحله نخست گازرسانی به ۶۹ روستا طراحی و مراحل اجرایی آن آغاز شده که با بازنگری در طرح‌ها، امکان گازرسانی به ۳۱ روستای دیگر نیز مهیا شده است که در مجموع، ۶۳۷۵ خانوار را دربرمی‌گیرد، همچنین مجموع لوله‌گذاری در بخش‌های خط انتقال، خط تغذیه و شبکه‌گذاری ۸۷۱ کیلومتر است و در کل، ۶۹۲۰ مورد علمک نصب و تعداد ۴۲ ایستگاه تقلیل فشار در مقیاس مختلف احداث می‌شود و هزینه در نظر گرفته‌شده برای این مهم، یک‌هزار و ۳۹۲ میلیارد تومان است.

فعله‌گری درباره دلیل واگذاری اجرای این پروژه به شرکت گاز استان کردستان گفت: یکی از دلایلی که امر خطیر گازرسانی در منطقه کوهستانی حاجی‌آباد و دو شهرستان تابع آن به شرکت گاز استان کردستان محول شده، تجربه بسیار مهم و مفید این شرکت در گازرسانی به شهرها و روستاهای استان کردستان بوده که با توجه به شرایط جغرافیایی و توپوگرافی خشن و مسیرهای سخت‌گذر، شیب‌دار و رودخانه‌های خروشان، همه شهرها و روستاهای دوردست و مرزی را به شبکه سراسری گاز طبیعی وصل کرده است.

کد خبر 474149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =