۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶
  • کد خبر: 474276

جبران بخشی از ناترازی گاز کشور با توسعه میدان گازی مختار

روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز ایران افزوده می‌شود
جبران بخشی از ناترازی گاز کشور با توسعه میدان گازی مختار

مجری طرح‌های ذخیره‌سازی گاز طبیعی در شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران از آغاز مرحله نخست طرح توسعه مخزن ذخیره‌سازی مختار خبر داد و گفت: حفاری نخستین چاه ارزیابی در این میدان گازی به‌زودی آغاز می‌شود.

به گزارش شانا، محمدزمان جوکار در این باره توضیح داد: این طرح بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده در دو مرحله اجرا می‌شود که پس از عملیات حفر چاه ارزیابی، کسب داده‌های مورد نیاز، تهیه طرح جامع توسعه میدان (MDP) و اسناد مناقصه توسعه در مرحله نخست، در نیمه دوم ۱۴۰۳ با انتخاب پیمانکار، وارد مرحله توسعه میدان می‌شویم.

وی با بیان اینکه این مخزن در استان کهگیلویه و بویر احمد و فاصله ۱۰ کیلومتری شهر یاسوج واقع شده است، اظهار کرد: اگر چه وجود گاز در مخزن مختار با حفر نخستین چاه اکتشافی در سال ۱۳۶۹ اثبات شد، دستیابی به ارقام و احجام دقیق، مستلزم انجام حفاری مجدد و برداشت داده‌های روزآمد است، از این رو حفاری چاه ارزیابی با هزینه ۲۰ میلیون یورو و مدت ۱۵ ماه در دستور کار قرار گرفت تا براساس نتایج حاصله، زمینه برای تدوین طرح جامع توسعه و سرانجام توسعه میدان مهیا شود.

مجری طرح‌های ذخیره‌سازی گاز طبیعی در شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران مدت اجرای عملیات توسعه مخزن مختار را  سه سال و بودجه مورد نیاز را حدود  ۴۲۰ میلیون یورو اعلام کرد و افزود: با توسعه این میدان، روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز در کشور افزوده می‌شود.  

به گفته جوکار، مخزن مختار از میدان‌های هیدروکربوری توسعه‌نیافته کشور است که به لحاظ نزدیکی به مراکز پرجمعیت و خطوط لوله گاز، میدانی ایده‌آل برای ذخیره‌سازی محسوب می‌شود. 

وی با بیان اینکه پس از اتمام دوره پنج‌ ساله تولید از مخزن مختار، امکان بهره‌برداری از آن به‌عنوان یک مخزن ذخیره‌سازی گاز فراهم می‌شود، گفت: در این مرحله ظرفیتی حدود ۱,۲۵ میلیارد مترمکعب در مخزن ایجاد می‌شود تا در ۸ ماه گرم سال روزانه ۵ میلیون مترمکعب در مخزن ذخیره و در ماه‌های سرد سال روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب از آن تولید شود.

مجری طرح‌های ذخیره‌سازی گاز طبیعی در شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران ایجاد اشتغال برای متخصصان و جوانان مستعد کهگیلویه و بویراحمد را یکی از برکات این طرح دانست و ادامه داد: در  مرحله حفر چاه ارزیابی و اقدام‌های مطالعاتی ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفر و در  فاز توسعه‌ای شامل حفاری و احداث چاه توسعه‌ای، خطوط لوله، پالایشگاه و تأسیسات تزریق گاز حدود ۲ هزار نفر در این میدان مشغول به‌کار می‌شوند، ضمن آنکه پس از بهره‌برداری نیز برای ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر به شکل دائم و  پایدار شغل ایجاد می‌شود.

جوکار همچنین با بیان اینکه در مرحله توسعه مخزن، بین ۸ تا ۱۰ حلقه چاه حفاری می‌شود، یادآور شد: متعاقب این اقدام‌ها تأسیسات پالایشگاهی و تزریق گاز و واحد نم‌زدایی آن احداث می‌شود تا گاز مخزن به خطوط لوله سراسری گاز تزریق شود و به این ترتیب کمک قابل توجهی به جبران ناترازی گاز می‌شود.

کد خبر 474276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =