عملیات اجرایی مرحله نخست طرح ذخیره‌سازی میدان گازی مختار آغاز شد

عملیات اجرایی مرحله نخست طرح ذخیره‌سازی میدان گازی مختار در استان کهگیلویه و بویراحمد به‌منظور کمک به حل مسئله ناترازی فصلی و پایداری شبکه گاز کشور در جریان سفر رئیس‌جمهوری به این استان و با حضور وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران آغاز شد.

به گزارش خبرنگار شانا، عملیات اجرایی مرحله نخست طرح ذخیره‌سازی میدان گازی مختار در استان کهگیلویه و بویراحمد امروز (دوشنبه، ۲۶ تیرماه) در آیینی به‌صورت ویدئوکنفراس با حضور سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری، جواد اوجی، وزیر نفت، مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران و جمعی از مسئولان استانی و کشوری آغاز شد.

براساس برنامه‌ریزی انجام‌شده، این طرح در دو مرحله اجرا و با توسعه این میدان، روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور افزوده می‌شود.

این پروژه مهم طبق سیاست‌های کلان وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران به‌منظور کمک به حل مسئله ناترازی فصلی گاز و تقویت شبکه گاز کشور طراحی شده و به مرحله اجرا رسیده است که با اجرای آن، بیش از ۲ هزار نفر نیروی متخصص بومی به‌مدت سه سال مشغول به‌کار می‌شوند و اعتبار در نظر گرفته‌شده برای تکمیل، ۴۲۰ میلیون یورو است.

در مرحله توسعه مخزن ۸ تا ۱۰ حلقه چاه حفاری می‌شود و متعاقب این اقدام‌ها، تأسیسات پالایشگاهی و تزریق گاز و واحد نم‌زدایی آن احداث می‌شود تا گاز مخزن به خطوط لوله سراسری گاز تزریق شود و به این ترتیب کمک قابل توجهی به جبران ناترازی گاز خواهد شد.

این مخزن در استان کهگیلویه و بویر احمد و فاصله ۱۰ کیلومتری شهر یاسوج واقع شده و از میدان‌های هیدروکربوری توسعه‌نیافته کشور است که به لحاظ نزدیکی به مراکز پرجمعیت و خطوط لوله گاز، میدانی ایده‌آل برای ذخیره‌سازی به شمار می‌آید.

کد خبر 475703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =