سهم ۱۰ درصدی خطوط لوله منطقه شمالغرب از انتقال نفت و فرآورده رنگی کشور

مدیر خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمالغرب از انتقال حدود ۹.۸ درصدی از نفت خام و فرآورده کشور به‌وسیله خطوط لوله نفت و فرآورده این منطقه خبر داد.

علی جعفرآقایی در گفت‌وگو با خبرنگار شانا در این باره گفت: سال ۱۴۰۱، در مجموع بیش از ۱۳ میلیارد و ۶۳۲ میلیون لیتر نفت و فرآورده از این منطقه منتقل شده است که این میزان حدود ۹ درصد از کل نفت و فرآورده انتقالی کشور را تشکیل می‌دهد.

وی افزود: میزان نفت خام منتقل‌شده با خطوط لوله نفت منطقه شمالغرب نیز در سال ۱۴۰۱، بیش از ۶ میلیارد و ۱۵۱ میلیون لیتر بوده است که این مقدار، حدود ۱۱ درصد از نفت خام جابه‌جاشده کشور در سال ۱۴۰۱ است.

مدیر خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمالغرب همچنین درباره میزان فرآورده انتقالی به‌وسیله خطوط لوله این منطقه بیان کرد: در سال ۱۴۰۱ در مجموع بیش از ۶ میلیارد و ۶۶۵ میلیون لیتر فرآورده از طریق این منطقه منتقل شده که این مقدار نیز ۹ درصد از کل فرآورده منتقل شده کشور از طریق شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران است.

انتقال بیش از یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون لیتر نفت خام و فرآورده در سال جاری

جعفرآقایی همچنین درباره آمار انتقال نفت و فرآورده منطقه شمالغرب در سال جاری گفت: در ۲ ماه نخست امسال، در مجموع ۸۰۱ میلیون و ۴۸۱ هزار لیتر نفت خام و یک میلیارد و ۶۷ میلیون لیتر فرآورده از طریق این منطقه منتقل شده است.

وی تأکید کرد: شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمالغرب از طریق چهار مرکز انتقال نفت و ۶ مرکز انتقال فرآورده و بیش از ۹ رشته خط، مسئولیت ارسال خوراک نفت خام و دریافت سوخت پالایشگاه تبریز، تأمین بخشی از خوراک پتروشیمی تبریز و نیز تأمین سوخت سه نیروگاه (سبلان اردبیل، سلطانیه زنجان و سیکل ترکیبی ارومیه) مستقر در منطقه شمالغرب به‌ویژه در فصل زمستان را برعهده دارد.

مدیر خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمالغرب تصریح کرد: منطقه شمالغرب شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت همچنین مأموریت سوخت‌رسانی به چهار استان شمال‌غربی کشور شامل زنجان، اردبیل، آذربایجان غربی و شرقی را برعهده دارد.

جعفرآقایی طولانی بودن و بُعد مسافت رشته خطوط را از جمله ویژگی‌های منطقه شمالغرب شرکت خطوط لوله برشمرد و افزود: این منطقه به لحاظ وسعت و طول رشته خطوط، جزو چهار منطقه بزرگ شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران قرار گرفته است.

انتقال حداکثری نفت خام و فرآورده با استفاده ۸۰ درصدی از ظرفیت انتقال

وی تأکید کرد: هم‌اکنون انتقال نفت خام با بهره‌گیری از ظرفیت کامل خطوط و انتقال فرآورده با حدود ۸۰ درصد از ظرفیت انتقال خطوط این منطقه انجام می‌شود و حدود ۲۰ درصد ظرفیت خالی، معادل یک و نیم میلیارد لیتر نیز برای انتقال فرآورده در این منطقه وجود دارد.

مدیر خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمالغرب تصریح کرد: در سال ۱۴۰۱، بیش از ۶ میلیارد و ۱۵۰ میلیون لیتر نفت خام از طریق این منطقه به‌عنوان خوراک به پالایشگاه نفت تبریز ارسال شده است.

جعفرآقایی بیان کرد: پارسال در مجموع ۸۵۰ میلیون لیتر فرآورده به عنوان سوخت مایع به سه نیروگاه مهم این منطقه ارسال شده است.

کد خبر 474389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =